به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی ثبت اسناد و املاک کشور، مهدی اقبال روز پنجشنبه در این خصوص با اشاره به بخشنامه روز 31 شهریورماه 1400 از سوی معاونت امور اسناد سازمان ثبت مبنی بر عدم نیاز به برگ گواهی تاییدیه برای نقل و انتقال خودرو اظهار داشت: در اجرای ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و نیز تکلیف قانونی مردم در جهت امنیت حقوقی و بهداشت حقوقی با تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی، کار تنظیم سند قطعی خودرو در کمترین زمان ممکن صورت میگیرد.
وی افزود: در این خصوص تدابیر خوبی از سوی سازمان ثبت اندیشیده شده که در گام نخست تمام عملیات سند انتقال خودرو به صورت الکترونیکی انجام میشود و تمام اسناد تنظیمی مردم در سیستم ثبت آنی و بانکهای اطلاعاتی جامع سازمان ثبت اسناد ذخیره سازی میشود و در هر دورهای از زمان که استعلامی از اصالت یک سند رسمی صورت گیرد قابلیت پاسخگویی حتی وکالت و یا انتقال قطعی آن سند وجود دارد.
معاون سازمان ثبت اسناد کشور اضافه کرد: همچنین در سامانه اصالت سند نیز (هم در سایت سازمان ثبت اسناد و هم در سامانه «ثبت من» بر روی تلفن همراه) مردم میتوانند اطلاعات سند خودرو و سند وکالت خود را مشاهده نمایند.
اقبال با بیان اینکه 8400 دفتر اسناد رسمی در تمامی نقاط کشور و حتی نقاط محروم فعالیت دارد، تأکید کرد: سردفتران آماده خدمت رسانی به مردم هستند تا مردم با نهایت آرامش و امنیت و بهداشت حقوقی لازم در ظرف زمانی کمتر از 15 دقیقه، سند قطعی انتقال خودرو خود را دریافت کرده و در هر مرحله از اصالت آن نیز مطمئن باشند.
وی افزود: در واقع با توجه به اینکه دریافت گواهی تأییدیه نقل و انتقال خودرو از نیروی انتظامی، وقت و زمان زیادی لازم داشت با حذف آن، تنظیم سند قطعی نقل و انتقال به کمترین زمان ممکن کاهش یافته است.
این مسئول ادامه داد: ضمن اینکه اگر دریافت گواهی تأییده از ناجا زمان بر میشد دفاتر اسناد رسمی تکلیف داشتند تا نسبت به اصالت این تأییدیه استعلام بگیرند که همه این موارد زمان بر بود و رفت و آمدهای زیادی نیاز داشت لذا بخشنامه جدیدی مبنی بر حذف این گواهی توسط معاونت امور اسناد سازمان در راستای تسهیل و تسهیل در روند تنظیم سند رسمی خودرو صادر شده است.
به گفته اقبال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکسری اقدامات دیگری هم در راستای تسهیل و تسریع در تنظیم سند رسمی خودرو از جمله در مباحث هزینهای و ریالی انجام داده که بزودی اعلام خواهد شد.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد کشور درباره مزایای تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی گفت: امنیت حقوقی و بهداشت حقوقی و جلوگیری از آسیبهای موجود ناشی از عدم تنظیم سند رسمی خودرو و نیز کاهش بخشی از پروندههای محاکم قضایی از مهمترین ویژگیهای این کار است.