گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ بیش از یک ماه از رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت ابراهیم رئیسی می گذرد و رستم قاسمی، در قاموس وزیر جدید راه و شهرسازی، راهی سخت برای انجام وعده های دولت متبوع خویش در پیش خواهد داشت. ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که تا پیش از این در کشور بی سابقه بوده است، یکی از وعده های رئیس جمهور منتخب است که رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، نقشی کلیدی در تحقق بخشیدن به این وعده ایفا خواهد نمود. جدا از مسائل و مشکلات حوزه مسکن، در حوزه حمل و نقل نیز وزیر جدید با چالش ها و مشکلات گسترده و دشواری دست و پنجه نرم می کند.
انتصاب مدیران و معاونین وزیر؛ گام اول برای تحول در وزارت خانه
بدون شک یکی از مهمترین اتفاقاتی که در آغاز دوره مدیریتی وزیر جدید می تواند تعیین کننده امکان پذیری حل چالش های حوزه مسکن و حوزه حمل و نقل کشور باشد، تعیین مدیران مناسب در جایگاه معاونین وزیر، روسای سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. به بیان دیگر، تعیین افرادی شایسته برای تصدی جایگاه های ذکر شده، اولین و اساسی ترین گام به سوی حل مسائل و مشکلات فعلی این دو حوزه و نیل به اهداف و برنامه های دولت سیزدهم در این حوزه ها است.
بر همین اساس، مدتی است که گمانه زنی ها در مورد افراد مورد نظر برای تصدی جایگاه های مختلف این وزارت خانه در محافل کارشناسی و همچنین فضای مجازی بالا گرفته است. با این وجود تاکنون رستم قاسمی تنها به ابلاغ دو حکم انتصاب بسنده کرده است. وی در احکامی جداگانه، علی جعفری را به سمت مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی و دکتر مهدی غضنفری را به عنوان دستیار ویژه خود منصوب نموده است که گفته می شود وی به عنوان سرپرست کمیته انتصابات این وزارتخانه نیز مشغول به کار شده است.
تخصص، تعهد و تجربه؛ سه شاخصه اساسی برای انتصاب
با این وجود هنوز حجم شایعات و خبرهای رسمی و غیر رسمی از گزینه های پیشنهادی برای تصدی جایگاه های ذیل وزیر در وزارتخانه راه و شهرسازی بالا است. اما آنچه در محافل کارشناسی مورد بحث است، ضرورت شایسته سالاری و انتخاب مدیرانی است که برای حل چالش های روز حوزه حمل و نقل و حوزه مسکن از تخصص، تعهد و تجربه کافی برخوردار باشند و فهم درستی از شرایط روز کشور و مسائل و مشکلات واقعی حوزه کاری خود داشته باشند.
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: تعیین مدیرانی که علاوه بر تعهد و شایستگی های فردی، از تخصص کافی برای اداره درست زیرمجموعه های خود برخوردار باشند بسیار حائز اهمیت است. وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل با چالش هایی مواجه است که همگی از مساله ضعف در مدیریت حمل و نقل ناشی شده اند. بنابراین انتصاب مدیرانی که همچون گذشته رویکرد توسعه ای وزارت راه را ادامه دهند، نمی تواند به حل مشکلات این حوزه کمک کند.
وی افزود: تاکنون وزارت راه و شهرسازی بیشتر بر موضوع توسعه زیرساخت های حمل و نقلی کشور متمرکز بوده است در صورتی که جنس مشکلات و چالش های فعلی این وزارتخانه از جنس مدیریت بهره برداری حمل و نقل است و نیاز جدی به افزایش بهره وری در استفاده از دارایی های موجود حمل و نقلی کشور احساس می گردد.
اولویت اول حوزه حمل و نقل بهبود نرم افزاری است
شاهجویی ادامه داد: توسعه زیرساخت های حمل و نقل می بایست در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشته باشد اما مساله مهم این است که اولویت اول نیاز کشور در حوزه حمل و نقل، ایجاد بهبود نرم افزاری است. به بیان دیگر می توان گفت مساله توسعه سخت افزاری شبکه های حمل و نقلی کشور، با توجه به شرایط حال حاضر باید جز اولویت های چندم این وزارتخانه باشد.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تعیین گزینه های مناسب برای تصدی پست هایی همچون معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حوزه حمل و نقل، مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مدیرعامل سازمان بنادر، مهمترین گام وزیر جدید راه و شهرسازی برای تحقق بخشیدن به وعده های خویش در حوزه حمل و نقل و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد ملی کشور خواهد بود.
لازم به ذکر است که طبق شنیده های غیر رسمی هم اکنون گزینه هایی برای تصدی جایگاه های ذکر شده مطرح اند که تخصص و سابقه کافی برای اداره مجموعه های مورد نظر را ندارند. بدون شک یکی از مطالبات جدی مردم، کارشناسان و فعالان حمل و نقل از رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی، انتخاب افرادی صالح، انقلابی و در عین حال متخصص برای مدیریت بر شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.