گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، البته کلاه برداری صورت گرفته این شرکت فقط به ارز دیجیتالی خلاصه نمی شود و تخلفات دیگری نیز توسط این شرکت ملاحظه شده است.
عمر بازاریابی شبکهای در جهان به ۹۰ سال قبل برمیگردد، هرچند در ایران پس از سال ۱۳۹۰ که وزارت صمت، مجوز فعالیت را به شرکتهای بازاریابی شبکهای اعطا کرد، با این وجود تبلیغات گسترده برخی از شرکتها حکایت از نوظهور بودن این سبک بازاریابی دارد.
بازاریابی شبکهای نوع استراتژی فروش است که یک شرکت، محصول خود را بدون حضور واسطه از نوع عمدهفروش یا خرده فورش و بدون تبلیغات، مستقیماً به دست مشتری میرساند.
هر بازاریاب حاضر در بازاریابی شبکهای موظف است به جهت افزایش درآمد، فروش محصولات خود را بیشتر کند. در این مسیر کسب درآمد بهازای فروش مستقیم کالا و کسب درآمد بهازای فروش از طریق زیرمجموعه بهعنوان دو شیوه بازاریابی شبکهای شناخته میشود. البته در ایران راهکار اصلی کسب درآمد در بازاریابی شبکهای روش دریافت زیرمجموعه است.
نتایج تحقیقات آژانسهای نظارت بر مصرفکننده ایالات متحده نشان میدهد که بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از بازاریابان حاضر در بازاریابی شبکهای به درآمدهای بالا نمیرسند.
شرکت amways نیز با انتشار کتابی به نام Amway Forever به بررسی درآمد بازاریابان شبکهای خودپرداخت. بر اساس نتایج این شرکت از میان ۳۳ هزار بازاریاب شرکت Amway تنها ۹۰ نفر موفق به کسب درآمد در حد متوسط جامعه شدند و ۹۹.۷ درصد توفیقی در این زمینه نداشتند.
واشنگتنپست نیز در سال ۲۰۱۸ نتایج تحقیق صورتگرفته بر روی بیش از ۱۰۰۰ فرد حاضر در بازاریابی شبکهای را منتشر کرد. بر اساس این گزارش پس از ۵ سال، ۶۰ درصد از افراد درآمد ۱۰۰ دلار داشتند و ۲۰ درصد حتی یک فروش هم نداشتند. متوسط درآمد اکثر بازاریابان فعال ساعتی کمتر ۷۰ سنت بوده که نشان از درآمد بسیار پایین بوده است.
در سالهای اخیر شرکتهای فراوانی تحت عنوان بازاریابی شبکهای فعالیت خود در کشور آغاز کردند. بااینوجود جز عدهای معدود، مابقی افراد درآمد قابل قبولی کسب نکردهاند و خود این شرکتها نیز، جز شرکتهای خردهفروشی تراز اول کشور نیز محسوب نمیشوند.
البته در سالهای اخیر، نام یک شرکت بازاریابی شبکهای بهوفور در صداوسیما، خبرگزاریها، روزنامهها، بیلبوردهای سطح شهر مشاهده میشد و این شرکت نیز با برگزاری همایشهای متعدد، درآمد بالای خود را فریاد میزد.
بر اساس اطلاعاتی که برای خبرگزاری دانشجو ارسال شده است، مدیران این شرکت در کنار لیدرهای تاپ آن، با معرفی یک ارز دیجیتالی مجهول و روشهایی نظیر فروش خارجی با دورزدن وزارت صمت از طریق جذب زیرمجموعه خارجی، دست بُرد به کیف دیجیتالی بازاریابان خود، معرفی کارتهای تخفیفی بلااستفاده به اعضای خود و ... درآمدهای کلانی کسب کردهاند.
یکی از فعالین اسبق این شرکت که نخواست نام وی منتشر شود، در گفت و گو با دانشجو ماجرای از دست رفتن سرمایه خود شرح داد. وی گفت: از اسفند ۹۶ وارد شرکت *** شدم. در آن زمان فقط پلن خریدوفروش محصول در شرکت فعال بود و تا سال ۱۳۹۷ مجموعهسازی کرد. بهمن سال ۱۳۹۷ بود که شرکت یک پلن بینالملل راه اندازی کرد. شرکت به ما اعلام کرده بود که کشورهای همسایه نظیر نظیر افعانستان، گرجستان و.. فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
این عضو اسبق یکی از شرکتهای بازاریابی در ادامه گفت: شرکت برای ایرانیان، خرید محصول در جایگاه بینالملل را فعال کرد و ما در بهمن سال ۱۳۹۷ با خرید ۲۰۰ یورو معادل دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در آن سال جنس جایگاه خود را فعال میکردیم.
وی ادامه داد: من در ۲۴ بهمن این جایگاه را برای خودم با خرید محصول فعال کردم، از طرفی شرکت به ما اجازه داده بود که این کارت تخفیف را به اتباع خارجی نظیر افغانها معرفی کنیم. کار بهصورت باینری و دودویی و پورسانت هم یورویی داده میشد.
ر. ت در خصوص دریافت پاداش این بخش گفت: هر فردی که وارد شرکت میشد حدود ۲۰۰ یورو کارت تخفیف خریداری میکرد و پورسانت هم به صورت یورو در پنل شما قرار میگرفت.
به گفته این خانم، کارت تخفیف بهمنظور تخفیف خدماتی از قبلی کالاهای خود شرکت، دندانپزشکی، مجموعه ورزشی و ... از سوی شرکت معرفی شده بود و حتی مدیران به تخفیف در هتلهای خارجی نیز اشاره داشتند.
وی در ادامه گفت: در آبانماه فروش کارت تخفیفی آغاز شد و اتباع خارجی وارد شرکت شدند. شرکت با نام خود و با پسوند af سایتی را معرفی کرد (***.af) که در آن جایگاه اتباع خارجی فعال شده بود و اعلام شده بود که ایرانیان حق ورود در این سایت را ندارند. بااینوجود بهمنظور دورزدن قوانین وزارت صمت، شرکت بهتمامی افراد اعلام کرد با یک نام افغان برای خود جایگاه فعال نمایند که البته ما از دورزدن قانون اطلاعی نداشتیم.
وی در خصوص نحوه دریافت پورسانت معرفی و فروش محصول به اتباع خارجی گفت: وقتی وارد سایت (***.af) میشدیم، گزینهای داشت که مبلغ یورویی پورسانت (۳۰، ۶۰، ۹۰ و ... یورو) از طریق حساب بانک ملت، به ریال تبدیل میشد و پورسانت بهحساب ما واریز میشد.
به گفته این خانم، بهازای هر دو نفر ورود، ۳۰ یورو پورسانت بهحساب واریز میشد.
این فعال اسبق بازاریابی شبکهای در ادامه به نحوه آشنایی با ارز دیجیتالی کینگ مانی اشاره کرد و گفت: از دیماه ارزی به نام کینگ مانی از سوی شرکت و لیدرها به ما معرفی شد. بهعنوان نمونه رئیس شرکت ***در دهها لایو اینستاگرامی کینگ مانی، پنل بینالملل، کارت تخفیفی ، هتل خارجی و ... را معرفی کرد.
وی افزود: از سوی لیدرها و مدیران اعلام شد که این ارز به شرکت تعلق داشته و بیشترین سهم این ارز برای شرکت است. درواقع آنها اعلام کردند سهام دار اصلی شرکت utByte همین مجموعه است.
ر. ت تاکید کرد: در سال ۹۸ تمامی مدیران شرکت در مراسم افتتاحیه هتلی در گرجستان شرکت کرده بودند. در این مراسم مدیر شرکت دستههای صدهزار دلاری را نشان میدهد که من روی این ارز سرمایهگذاری کردهام و این ارز فوقالعاده است.
وی اعلام کرد: پس از این همایش و مدتی بعد از سوی شرکت اعلام شد که پورسانتها دیگر از مسیر ارز دیجیتالی و نصب کیف پول utByte انام خواهد شد و لیدرها در برنامههای مختلف نحوه کار کرد و متصل کردن به سایت را به افراد مجموعه آموزش دادند. از طرفی به تمام افراد گفته شد امکان خرید کینگ مانی با قیمت حدود ۶ یوروی فراهم است.
به گفته ر. ت وی کینگ مانی در دی ۹۸ توسط عوامل شرکت معرفی شد. وی افزود: من در بهمن ۹۸ اولین پورسانت خود را دریافت کرد و در آن زمان کینگ مانی با رشد سه برابری همراه بود و ۱۹ یورو شده بود. از طرفی در اسفند بهواسطه تبلیغ این افراد، هر فردی سرمایهای که داشت وارد شرکت میکرد. خود من هم در سال ۹۹ بهواسطه اعتماد به شرکت بیت کویت خریداری کرده و وارد صفحه utByte خود کردم.
وی ادامه داد: در سایت این امکان فراهم بود که شما بیتکوین را کینگ مانی و بالعکس تبدیل کنید. آن زمان کینگ مانی حدود ۱۶۰ یوروی شده بود و در اردیبهشت خیلی از لیدرها با نشاندادن خانه و ماشین خود، انگیزه افراد را برای سرمایهگذاری در این افزایش دادند. لیدرها تماماً اعلام میکردند که ما از طریق شرکت و با این ارز سرمایه خود را افزایش دادهایم.
به گفته این خانم، از دیماه سال ۹۸، پورسانت بینالملل شرکت تنها از طریق کینگ دریافت میشد و راهکار دیگری برای دریافت وجود نداشت. وی گفت: شرکت اعلام کرده بود که تبدیل به ریال غیرقانونی بوده و تنها راهکار دریافت کینگ است. از طرفی اعلام شده بود که امکان فروش و تبدیل به بیت نیز وجود دارد بااینوجود کینگ مانی قابل انتقال به هیچ کیف پول دیجیتالی نبود.
وی در ادامه اظهار داشت: در تیر ۹۹ قیمت کینگ با افت همراه بود و به ۱۴۰ یورو رسیده بود. پس از مدتی در شهریور ۹۹ قیمت رشد کرد. من در آن مقطع بیتکوین وارد کیف پول utByte خود کردم. ۳.۲ بیتکوین داشتم که حدود ۰.۷ از پورسانتها و تبدیل کینگ مانی به بیتکوین بود.
وی در خصوص ماجرای بستهشدن کف پول utByte گفت: اواخر مهر ماه شرکت کیف پول را بست و اجازه خروج ارز دیجیتالی توسط ما داده نشد. اعتراضات ما هم با بهانههای شرکت مبنی بر معرفی کارت تخفیفی جدید و سرمایهگذاری همراه بود.
به گفته این مالباخته، در دیماه ۹۹ قیمت بیتکوین ۵۰ هزار دلار و کینگ مانی ۲۵ هزار یورو بود، ولی شرکت اجازه خروجی دارایی را از ما سلب کرده بود.
وی در ادامه گفت: در ابتدای بهمن ۹۹ این امکان فراهم شد که شما قادر به تبدیل کینگ به تتر و لایتکوین هستید که در انتهای ماه این بسته شد. تاریخهای مختلفی برای بازشدن اعلام کرده بودند که در نهایت اردیبهشت ۱۴۰۰ کیف پول مجدد باز شده بود.
مالباخته ارز کینگ مانی در خصوص سرقت کیف پولی دیجیتالی خود گفت: با بازشدن کیف پول دیجیتالی ما، مشخص شد که تمام بیتکوینها ما بدون اجازه دستبرده شده و همگی به کینگ مانی تبدیل شده است. درواقع شرکت زمانی که کینگ مانی ۲۵ هزار یورو بود آن را برداشت کرده بود و تمام بیتکوینهای ما را با این رقم تبدیل به کینگ مانی کرده بود، ولی زمانی که کیف پول دیجیتالی ما باز شده بود قیمت کینگ مانی روی ۶۰ دلار بود.
وی ادامه داد: به دنبال این اتفاقات من از اسفند کار خود را متوقف کردم و پیگیر ما به نتیجهای نرسید. شرکت خرداد اعلام کرد که ما اصلاً این ارز را معرفی نکردیم. از طرفی سایت (***.af) بسته شد و بنده به پلیس فتا شکایت کرد و با بررسی مدارک کیف پولی utByte من مشخص شد که سرور از ایران به گرجستان منتقل شده است. البته در مهرماه ماجرای دستگیری افرادی مرتبط به این ارز دیجیتالی منتشر شد. ولی افراد مالباخته هنوز درگیر این پرونده هستند و شرکت *** نیز همچنان مشغول به فعالیت است.
در گزارش بعدی شبکه فساد، به بررسی دقیق این ماجرا خواهیم پرداخت.