به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی اتحادیه وارد کنندگان نهادههای دام و طیور ایران؛ به طور متوسط ۲۵ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) در انتظار تخلیه بار (گندم، نهادههای دامی و روغن) هستند که ۸۰ درصد این کشتیها متعلق به شرکتهای دولتی است.
دلایل اصلی انتظار کشتیها برای تخلیه محموله شامل امکانات محدود بندر امام خمینی (ره)، افزایش حجم ورودی کشتیها بدلیل تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با توجه به خشکسالی و عدم تخصیص به موقع ارز است.
هر چند با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به واردات کالاهای اساسی افزایش یافته، اما نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کالا (توسط بخش دولتی) از یک سو فشار زیادی به حمل و نقل داخلی کشور وارد کرده و در نهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان میشود. از سوی دیگر موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کشتیها متعلق به شرکتهای دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت میشود.
گفتنی است؛ برخی از این کشتیها که متعلق به بخش دولتی هستند بیش از ۳ ماه است که در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) متوقف هستند که به هر کدام از آنها تاکنون حدود ۲ میلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت باید پرداخت شود.
شایان توجه است که دموراژهای سنگین بخش دولتی از طریق مختلف توسط دولت پرداخت میشود، اما هیچ دموراژی به بخش خصوصی پرداخت نمیشود در حالیکه علل این دموراژ در حیطه اختیار بخش خصوصی نیست.
با توجه به ارزبری دموراژ لازم است تا مسئولان محترم برای حل این معضل و عبور از شرایط موجود تدابیری جدی اندیشیده و نسبت به کاهش توقف کشتیها و پرداخت دموراژ و رسوب کالا در بنادر گامهای موثری بردارند.
به نظر میرسد مدیریت در ورود کالا و نیز استفاده از بنادر دیگر مانند بنادر شمالی و دیگر بنادر جنوبی و تقسیم ورود کالاهای دولتی در ماههای مختلف راهکار موقتی برای حل این مشکل باشد اگر چه راهکار اصلی افزایش امکانات بندر امام خمینی میباشد، زیرا این امکانات متعلق به سالها پیش بوده که در حال حاضر پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیست.
اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران برای تحقق کاهش هزینههای واردات کالاهای اساسی از جمله نهادههای دامی و عبور از معضل تحمیل هزینههای ارزی دموراژ به اقتصاد کشور چهار راهکار برنامه ریزی صحیح، هماهنگی در تامین مستمر و تدریجی ارز مورد نیاز، استفاده از ظرفیت سایر مبادی ورودی به ویژه مبادی و بنادر شمالی کشور در تامین نهادههای دامی، بازنگری و تسهیل فرایند خروج کالا از گمرکات را پیشنهاد میکند.
گفتنی است؛ در حال حاضر مسئولان محترم توجه زیادی به موضوع کاهش رسوب کالا در بنادر دارند، اما معضل و دموراژ کشتیها قطعا خسارت بیشتری نسبت به رسوب کالا در بنادر دارد که باید برای حل آن چارهای اندیشیده شود.