به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیسجمهور شامگاه شنبه با حضور در برنامه نگاه یک در تشریح عملکرد صد روزه دولت سیزدهم در رابطه با اقدامات دولت پیرامون سیاست خارجی، اظهار داشت: یکی از سیاستهای کلی دولت سیزدهم برقراری ارتباط با کشورهای مختلف، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و توجه به همسایگان است.
اسماعیلی عنوان کرد: در اجلاس سازمان اکو، با این رویکرد که ما میتوانیم همکاریهای اقتصادی میان ایران و کشورهای عضو را در عرصههای مختلف توسعه دهیم یا یک اقتصاد آسیامحور را میان کشورهای دوست و همسایه خود انتخاب کنیم، حضور پیدا کردیم.
وی تاکید کرد: در اجلاس سران کشورهای عضو اکو، در حوزه انرژی، محیط زیست، اقتصاد دیجیتال و فیبرنوری زمینه ارتباط گسترده با کشورهای عضو این سازمان فراهم شد.
رئیس دفتر رئیسجمهور بیان کرد: در حاشیه این اجلاس با رؤسای جمهور شرکت کننده در این اجلاس ملاقاتهای دوجانبهای داشتیم و زمینه همکاریهای گسترده در حوزه حمل و نقل و انتقال انرژی از جمله بحث گاز به عمل آمد و در حوزه امنیت به ویژه در رابطه با کشور افغانستان، نشستهایی با تاکید بر لزوم روی کار آمدن دولت فراگیر در افغانستان برگزار شد.
اسماعیلی گفت: سفر رئیسجمهور به ترکمنستان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و سیاست خارجی دستاوردهای زیادی به همراه داشت.
رئیس دفتر رئیسجمهور در رابطه با فضای گفتگوها در شانگهای و اجلاس اکو، تصریح کرد: نگرش تمامی کشورهای عضو و رؤسای جمهور حاضر در اجلاس و هم در ملاقاتهای دو جانبه هم به لحاظ نقش ایران، هم به لحاظ پیشینه، هم به لحاظ جایگاه ایران در منطقه و هم به لحاظ رویکردهای اتخاذی دولت سیزدهم خصوصاً در دو محور توسعه اقتصادی و توجه به همسایگان، باعث شده بود خیلی مشتاقانه با ایران و رئیس جمهور ایران در مذاکرات و نشستها تعامل داشته باشند و با ایشان کاملاً از موضع اعتماد و متناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران برخورد کردند.
اسماعیلی فزود: آنها متوجه شده بودند و میدیدند بسیاری از سو تفاهمهایی که در گذشته به وجود آمده بود در همین مدت کوتاه برطرف شده است و رویکرد دولت کاملاً متفاوت است. متأسفانه ما در سالهای اخیر کشورهای همسایه را به فراموشی سپرده بودیم.
وی ادامه داد: سران کشورهای همسایه وقتی میدیدند ما توجه ویژهای به فعالیت اقتصادی با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه داریم مشتاقانه در این ملاقاتها حضور پیدا میکردند و برای ایران شأن و جایگاه بی بدیلی در منطقه قائل بودند. تفاهمهای بسیار خوبی هم در این اجلاس انجام شد.
رئیس دفتر رئیس چجمهور با اشاره به اینکه ما در حوزه گاز از سال ۹۵ با ترکمنستان مشکل داشتیم که هم در روابط دو کشور اثر گذاشته بود و هم در برخی از ماهها در برخی استانها با افت فشار گاز مواجه شدیم، گفت: کشور ترکمنستان از حل اختلافات چند ساله گازی استقبال کرد و آذربایجان هم که نیازمند خرید گاز از ایران و ترکمنستان بود در فضایی کاملاً دوستانه با تفاهمهای بین بخشی قرار شد قرارداد سوآپ گازی را امضا کند.
اسماعیلی افزود: تفاهم شد آذربایجان گازی را از ترکمنستان خریداری و از طریق ایران سوآپ کند و ایران هم سهم خود را از گاز بردارد؛ بنابراین در این قرارداد پولی بابت سوآپ نمیگیریم، ولی سهمی از گاز خریداری شده کشور آذربایجان از ترکمنستان را به عنوان سهم خود بر میوداریم و باقیمانده آن را در نقطه مرزی ایران و آذربایجان به کشور آذربایجان تحویل میدهیم.
وی افزود: اینها زمینههایی است که مسیر را برای قراردادهای مشابه میان کشورهای دیگری که قصد خرید گاز از ترکمنستان را دارند هموار میکند و ما به لحاظ خط قوی انتقال گازی که داریم، میتوانیم برای کشورهای دیگر سوآپ انجام دهیم. با اعتمادی که ایجاد شده است میتوانیم با کشورهای همسایه مراوده داشته باشیم که هم برای ما و هم کشورهای اطراف دارای فایده است.
رئیس دفتر رئیسجمهور در رابطه با اینکه آیا میتوان امیدوار بود که در سایه این قرارداد استانهای شمالی ما با قطعی گاز مواجه نباشند، اضافه کرد: ما به لحاظ سهمی که از این گاز داریم و به جهت اینکه این گاز را از مرز شرقی کشور تحویل میگیریم قطعاً سهم گاز خود را در همین استانها مصرف خواهیم کرد و اگر صد در صد این مشکل حل نشود بخش مهمی از این مشکل برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: در زمینه تأمین گاز و جلوگیری از افت فشار آن، تنها به این موضوع بسنده نکردیم و وزارت نفت و شرکت ملی گاز اقدامات دیگری را انجام دادند. از آغاز به کار دولت تاکید رئیسجمهور این بود که برای تأمین سوخت مورد نیاز تدابیر لازم اندیشیده شود. البته ذخیره سازیهایی انجام شده بود و اصلاح الگوی مصرف لحاظ شد و شرکت ملی گاز خود به خانههای مردم مراجعه و تجهیزات گرمایشی آنها را عایق بندی میکند که در کاهش مصرف انرژی اثر بسیار زیادی دارد.
رئیس دفتر رئیسجمهور بیان کرد: تمام تلاش دولت بر این است که حتی اگر قراردادی منعقد میشود مردم ما در سرما با افت فشار گاز روبرو نشوند. این هم از دستاوردهای این سفر بود و عنایات خداوند به مردم، کشور و دولت که از این جهت خدای بزرگ را شاکر هستیم.
اسماعیلی در رابطه با رویکرد دولت سیزدهم برای استفاده از سهم تجارت جهانی و ملاقاتهای دوجانبه و چند جانبه آنها، تصریح کرد: در رابطه با ارتباط با دولتهای منطقه، در تمام کشورها با فعالان اقتصادی و فعالان بازرگانی ایران در آن کشورها جلساتی داشتیم. در عشق آباد بلافاصله بعد از اقامه نماز صبح به سفارت جمهوری اسلامی رفتیم و با فعالان اقتصادی در ساعت ۷ صبح جلسه داشتیم و موانع و مشکلات در این زمینه را با خود فعالان اقتصادی بررسی کردیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در سفر قبلی که در اجلاس شانگهای حضور پیدا کردیم دو بازخورد داشتیم. حجم مبادلات تجاری و صادرات ما به تاجیکستان در این مدت سه برابر شده بود و همین افزایش را به لحاظ دست برتری که در حوزه صنعت و اقتصاد داریم توانستیم در حوزه صنعت، انرژی، فعالیتهای عمرانی و … فراهم آوریم.
اسماعیلی عنوان کرد: در ترکمنستان مشکلات مالی برای تجار ما و گرههایی ایجاد شده بود که همه گره گشایی شدند و مسیر کاملاً برای این استفاده هموار شد. غصه ما این بود که کارهای به این سادگی در گذشته مورد غفلت واقع شده بود و اعتقاد ما این است که سهم ما در منطقه باید بیش از این باشد.
وی در ادامه با بیان این نکته که ۴۲ درصد جمعیت جهان در کشورهای عضو پیمان شانگهای هستند، گفت: ما به لحاظ سهولت ارتباطات اقتصادی میان ایران و کشورهای عضو همکاریهای شانگهای مسیرهای حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی داریم. امکانات و ظرفیتهای زیادی در ایران هست که مورد نیاز قرار دارد و در مقابل نیازمندیهای کشور ما نیز قابل تأمین از کشورهای عضو پیمان شانگهای است.
رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: ما در آغاز دولت سیزدهم با رایزنیهای انجام شده موفق شدیم به عضویت دائم در پذیرش دائم در این سازمان در بیاییم و مسیر همکاریهای اقتصادی میان ایران و کشورهای عضو فراهم شد که ارتباط میان آنها آسان است و حمل و نقل و ترانزیت میان آنها به لحاظ نزدیکی ارزان است.
وی ادامه داد: ما با راه چهای آسان و با وجود زیر ساختهای مناسب و همجواری و نزدیکی و ارزان بودن ارتباطات تجاری میان ایران و کشورهای منطقه مسیر را برای رشد تعاملات اقتصادی فراهم آوردیم. تجارت ما با تاجیکستان ۳ درصد رشد داشته و در مورد بقیه کشورها موفقیتها یکی پس از دیگری حاصل خواهد شد. این موضوع درگیر فرایندی است که حدود ۷ ماه زمان میبرد و همزمان با اتمام فرایند اداری این موضوع، مسیر برای سایر اقدامات و جهش در روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای عضو شانگهای هموار و فراهم خواهد شد.