به کزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سیلا نانوتکنولوژیز (Sila Nanotechnologies) یکی از شرکتهای تولیدکننده نسل جدید مواد مورد استفاده در باتری است. این شرکت از این باتری حاوی نانوذرات متخلخل در یک ابزار پوشیدنی به نام Whoop ۴.۰ استفاده کرد، که نقطه عطفی در فعالیتهای یک دههای این شرکت است.
شرکت سیلا نانوتکنولوژیز در سال ۲۰۱۱ برای فعالیت در حوزه ذخیرهسازی انرژی و باتری تاسیس شد تا بتواند با نوآوری و ارائه روشهای جدید مواد آندی سیلیکونی را جایگزین گرافیت در باتریهای یون لیتیم کند. معمولا هر سال یک تا دو درصد بهبود در شیمی باتری یون لیتیم اتفاق میافتد که این برای توسعه باتری خودروهای الکترونیکی کافی نیست.
شرکت سیلا توانسته است بهبود ۲۰ درصدی در باتریها ایجاد کند که این پتانسیل وجود دارد که بهبود تا ۴۰ درصد نیز افزایش یابد. سیلا نانوتکنولوژیز از نانوذرات متخلخل برای ساخت آند استفاده کرده است. وجود حفرههای درون این نانوذرات موجب میشود تا افزایش حجم در حین نفوذ یون لیتیم به حداقل برسد. در حال حاضر سیلا نانوتکنولوژیز موفق به ساخت اولین محصول حاوی آند سیلیکونی شده است که ضمن داشتن عمر طولانی، تورم بسیار کمی را تجربه میکند.
طی چند سال گذشته میلیاردها دلار برای بهبود شیمی باتریها هزینه شده است. استارتآپهای مختلفی جایگزینی آند یا کاتد با مواد تبدیلی را پیگیری کردهاند. سیلا نانوتکنولوژیز گرافیت را با سیلیکون در آند باتری جایگزین میکند تا یک باتری با دانسیتهانرژی بالا و قیمت پایینتر ایجاد شود. شرکتهای دیگر مانند BASF بر ایجاد یک کاتد متراکم با انرژی بالا تمرکز بودهاند.
در حالی که شرکتهای متعددی در حال کار بر روی انواع مختلف باتریهای شیمیایی هستند، هنوز نتوانستهاند فناوری سلولهای سنتی موجود در باتریهای لیتیوم یون امروزی را تصاحب کنند. باتری سیلا نانوتکنولوژیز که در Whoop ۴.۰ مورد استفاده قرار گرفته، میتواند نسل بعدی باتریها را به بازار معرفی کند.
جین بردیچفسکی بنیانگذار و مدیر عامل سیلا نانوتکنولوژیز میگوید: «راهاندازی یک ردیاب تناسب اندام کوچک کار بزرگی به نظر نمیرسد، اما این واقعاً اولین دستگاهی در بازار است که پیشرفت ما را ثابت میکند و با گذشت زمان، این مقیاس بزرگتر میشود و به برقی شدن همه چیز منجر میشود.»
سیلا نانوتکنولوژیز سرمایهگذاری مشترکی در زمینه باتری با BMW و دایملر برای تولید باتریهای حاوی فناوری آند سیلیکون انجام داده و هدف آنها این است که تا سال ۲۰۲۵ این فناوری در صنعت خودرو به بازار عرضه شود.
بردیچفکسی گفت: «شما میتوانید این موفقیت را با Whoop مشاهده کند. امروز، اگر یک وسیله نقلیه واقعاً دوربرد میخواهید، بهتر است یک خودروی بسیار بزرگ بخرید. هرچه خودروالکتریکی کوچکتر باشد، بُرد آن کوتاهتر است، زیرا جایی برای قرار دادن باتری وجود ندارد. اما با پیشرفت فناوری ما در بازار خودرو، میتوانید خودروی شهری داشته باشید که ۴۰۰ مایل برد دارد. این باعث میشود بخشهای بیشتری از صنعت خودرو برقی شوند.»
ووپ در حال معرفی Whoop ۴.۰ بهعنوان یک ابزار پوشیدنی است که ۳۳ درصد کوچکتر از نمونههای پیشین بوده که تا حد زیادی در نتیجه باتری سیلا نانوتکنولوژیز است که حدود ۱۷ درصد چگالی انرژی بالاتری دارد. به گفته بردیچفسکی نه تنها یک باتری متراکمتر و بهتر منجر به یک ابزار پوشیدنی کوچکتر میشود، بلکه Whoop قادر به اضافه کردن ویژگیهای اضافی مانند، حسگر دمای پوست و مانیتور سلامت است.
این فقط شیمی سیلا نانوتکنولوژیز نیست که اجازه میدهد یک محصول موفق به بازار عرضه شود. این مقیاسپذیری محصول است که واقعاً مهم است. مقیاس پذیری از ابتدا در نقشه راه سیلا نانوتکنولوژیز گنجانده شده است.