به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز در نشست مشترک مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاهها و پژوهشگاهها، حل مساله، ارائه مشاوره، تولید دانش فنی، ارتقای فناوری و تولید محصول نمونه را از انواع قراردادهای ارتباط صنعت با دانشگاهها دانست و گفت: در حوزه تولید نمونه محصول باید به سطح فناوری توجه شود و این در حالی است که اغلب فناوریهای تولید شده در کشور دارای TRL حدود ۴ تا ۵ هستند، ولی برای تجاریسازی محصولات باید به سمت ارتقای سطح فناوری برویم.
وی در این مسیر بودجههای پژوهشی را مهم دانست و با اشاره به وضعیت بودجههای پژوهشی ایران با سایر کشورهای دنیا، اظهار کرد: بودجه علم و فناوری کشور نباید به دلیل مشکلات کشور ذبح شود؛ چرا که نباید اثربخشی دانشگاهها در کشور کاهش یابد.
صالحی خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها به محض قرار گرفتن در تنگناها در حوزه پژوهش و فناوری سرمایهگذاری کردند، نمونه آن آلمان و ژاپن بعد از جنگ بوده است.
معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه کشور از نظر نیروی انسانی متخصص و بودجه تحقیقاتی در وضعیت خوبی قرار ندارد، یادآور شد: این درحالی است که ایران یک کشور چهار فصل و از ۱۳ اقلیم آب و هوایی دنیا دارای ۱۱ اقلیم است، ضمن آنکه دارای ۸ هزار گونه گیاهان دارویی یعنی بیش از کل اروپا است؛ ولی تا زمانی که همگرایی ایجاد نشود، به نتایج مورد نظر نخواهیم رسید.
صالحی با اشاره به زیست بوم توسعه فناوری در کشور با تاکید بر اینکه الان وقت خوشه چینی از آن است، افزود: در این مسیر اگر چوب ارتباط با صنعت به دست دانشگاهها داده شود، تبدیل به استارتآپ، GDP، بازار و مهمتر از همه اشتغال خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه تصور نشود اشتغال در شرکتها و کارخانههای بزرگ ایجاد میشود، گفت: در کشورهای پیشرفته ۹۰ درصد از اشتغال در شرکتهای کوچک و متوسط ایجاد میشود و ما در این راه باید مسیر خود را انتخاب کنیم.
صالحی، حلقه اول اشتغال در کشور را در دفاتر ارتباط با صنعت عنوان کرد.
وی با اشاره به رویکرد وزارت علوم در ارتقای اعضای هیات علمی، اظهار کرد: تلاش میشود که اعضای هیات علمی در کنار پذیرش دانشجو و اجرای پایاننامه و رساله چندین قرارداد ارتباط با صنعت نیز اجرایی کنند.
وی به تجربه برخی دانشگاههای کشور اشاره کرد که اعضای هیات علمی برای ارتقا به استادی باید سه طرح با صنعت داشته باشند.
معاون پژوهشی وزیر علوم بر بازنگری و بازطراحی ماموریت تحصیلات تکمیلی در راستای مشارکت در پاسخگویی نیازها تاکید کرد و گفت: تدوین و اجرای یک نقشه کامل و منطقی در توسعه همکاریها با بخشهای دولتی و فرهنگسازی را از دیگر اقدامات مهم این وزارتخانه در ارتباط همکاری دانشگاهها با صنعت نام برد.