به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی شایسته اصل درباره بهسازی برق بالاسری خط ۵ متروی تهران و حومه برای اولین بار در کشور باهدف حفظ زیر ساختهای موجود و افزایش خدمات در جابجایی مسافران اظهارداشت: خط ۵ متروی تهران بیش از ۲۳ سال است که به بهره برداری رسیده و در طراحی اولیه، عمر مفید آن ۲۰ سال تعیین شده و با توجه به حوادثی که برای برق بالاسری در مدت بهرهبرداری اتفاق افتاده، در حال حاضر تعویض شبکه برق بالاسری در اولویت جدی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه سرویس دهی از ایستگاههای گلشهر و محمدشهر انجام نخواهند شد گفت: سرویس دهی مترو بین ایستگاه تهران (صادقیه) تا ایستگاه کرج انجام میشود و با عنایت به هماهنگی انجام شده در کمیته فنییاستانداری البرز مسافران ایستگاههای گلشهر و محمدشهر میتوانند برای رسیدن به ایستگاه متروی کرج از وسایل حمل و نقل عمومی دیگر به خصوص اتوبوس استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در ادامه تصریح کرد: این پروژه به عنوان اولین پروژه اورهال شبکه برق بالاسری در خطوط ریلی و مترو در کشور محسوب میشود که با توجه به ویژگیها و حساسیتهای موجود، بدون ایجاد وقفه در عملیات بهره برداری از خط ۵ و در مدت زمان اندک و طی عملیات شب کاری و روزهای تعطیل انجام خواهد پذیرفت.
شایسته با تاکید بر اینکه خط ۵ متروی تهران و حومه یکی از مهمترین و اصلیترین راههای ارتباطی بین استانهای البرز و تهران محسوب میشود گفت: انجام عملیات تعمیرات و نگهداری و همچنین اورهال این خط علاوه بر حفظ زیر ساختهای موجود در جابجایی مسافر، نقش بسیار مهمی در کاهش بار ترافیکی و مصرف سوخت خواهد داشت.
وی افزود: عملیات اورهال و نوسازی ۵۰ کیلومتر از شبکه برق بالاسری این خط در خطوط اصلی، خطوط شانت و خطوط کنارگذر ایستگاهها در قالب قراردادی توسط شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد کرد: تامین تمامی قطعات، یراق آلات، وایرهای مسی و همچنین سکسیونرهای مربوط به شبکه برق بالاسری خط ۵ متروی تهران و حومه و همچنین تامین تجهیزات، طراحی و احداث شبکه برق بالاسری خطوط (۱۴، ۱۵، ۱۶) پایانه مهرشهر کرج نیز تماماً برعهده و تعهد شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا است که با بهره مندی از دانش مهندسی مناسب نسبت به طراحی، مهندسی معکوس، ساخت و تامین تجهیزات مورد نیاز از سازندگان و تامین کنندگان داخلی بهره میگیرد.
شایسته با اشاره به اینکه پیش بینیهای لازم برای این کار در حال انجام است و طبق برنامه ریزی اولیه در هر روز ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مورد بازسازی قرار خواهد گرفت تا طی یک سال ۵۰ کیلومتر انجام شود خاطرنشان کرد: ۸۹ میلیارد تومان هزینه برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
گفتنی است خط ۵ متروی تهران و حومه به طول تقریبی ۶۲ کیلومتر به صورت دوخطه حدفاصلِ ایستگاه تهران (صادقیه) و ایستگاه هشتگرد با ۱۲ ایستگاه و ۲ مجموعه پارکینگ و ۱ مجموعه دپو تعمیرات میباشد و ظرفیت جابجایی روزانه دو هزار و ۵۰۰ مسافر را دارد.