آخرین اخبار:
کد خبر:۹۸۸۷۶۰
نوری در گفتگو با دانشجو:

اصل تنوع مدارس بد نیست اما باید کیفیت مدارس دولتی را بالا برد / شورای عالی آموزش و پرورش؛ مسئول تصمیم‌‌گیری در مورد تنوع مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: صورت مساله‌ی درست، بحث ضرورت تلاش در مسیر ارتقاء کیفیت در مدارس دولتی است و این مهم، دربرگیرنده الزاماتی نظیر رسیدگی کافی به عناصر شکل دهنده فرآیند یاددهی-یادگیری دانش آموزان است.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: یکی از مسائل آموزش و پرورش ما این است که جهت‌گیری‌ها با تغییر دولت‌ها چرخش ۱۸۰ درجه‌ای انجام می‌دهد و این پرسش که «نظر دولت سیزدهم درباره تعدد مدارس چیست؟» از اساس پرسش خوبی نیست و نتیجه آن می‌شود که شما از وزیر دولت بعد، مثلاً سؤال کنید: «نظر دولت چهاردم درباره تعدد مدارس چیست؟» خب، بدین صورت باید هر ۴ سال یا ۸ سال یک بار سیاست‌ها نسبت به تعدد مدارس تغییر کند.
پس چه باید کرد؟ پاسخ روشن است.

وی اضافه کرد: ما دارای اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم که جهت‌های کلی را مشخص کرده است و مرجع سیاست‌گذاری اجرایی برای تفسیر و اجرایی‌سازی این اسناد نیز شورای عالی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تصمیم‌‌گیری در مواردی مانند تنوع مدارس بر عهدۀ شورای عالی آموزش و پرورش است و این سیاست‌ها نباید با تغییر دولت‌ها و تغییر وزرا تغییر کنند.

نوری خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یکی از اعضای شورا نظر خودم را دارم که طرح خواهم کرد، اما نظر بنده یکی از نظرات قابل طرح در شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود.

وی همچنين گفت: زمینه سازی برای «رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بر پایه تنوع استعدادها و توانمندی های جامعه نخبگانی» موضوع بسیارمهمی است که در چشم انداز «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» مورد توجه قرار گرفته است.

اصل تنوع مدارس، اتفاق بدی نیست!

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:  با تعمق در فلسفه پذیـرش تفاوتهای فردی میتوان گفت که کشـف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نیازها، علایق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و چارچوب معیارهای نظام اسلامی از جمله وظایفی هستند که باید در برنامه ریزی‌های آموزشی با دقت و حساسیت مدنظر قرار گیرند.

نوری در ادامه گفت: ماده ۴ «کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش» مصوب نهصد و سی و دومین (۹۳۲) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به همین امر، هر دو رویکرد: الف: ارائه خدمات آموزشی و پرورشی ویژه، ناظر بر تنوع بخشی به برنامه های درسی به شیوه تلفیقی (عدم جداسازی) با نگاه گسترش یابنده و حداکثری و ب: استمرار ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان، به شیوه تفکیکی (جداسازی) با رویکرد اصلاحی و حداقلی را مورد توجه قرار داده است. لذا میتوان گفت که اصل تنوع، اتفاق بدی نیست.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اینکه با برنامه ریزی درست و هدف گذاری منطقی و تأمین و تخصیص منابع لازم، بتوانیم و بشود ابرسیستم آموزش و پرورش کشور را به درجه‌ای از توسعه و بالندگی برسانیم که قادر باشد به نحو شایسته‌تری متناسب با نیازها و اقتضائات مختلف، خدمات مربوطه را ارائه دهد، اتفاق مبارکی است.

نوري خاطرنشان کرد: چالش آنجاست که در حال حاضر بنا به دلایل روشن، در بخشی از مدارس (که اتفاقا تامین کننده خدمات به بخش اصلی مخاطبان مان هستیم) ناکارآمد عمل می‌شود و در واقع شاید صورت مساله درست، تنوع مدارس نباشد! صورت مساله‌ی درست، بحث ضرورت تلاش در مسیر ارتقاء کیفیت در مدارس دولتی است و این مهم، دربرگیرنده الزاماتی نظیر رسیدگی کافی به عناصر شکل دهنده فرآیند یاددهی-یادگیری دانش آموزان است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار