گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حادثه اخیر در محور نهبندان و برخورد چندین خودرو به یکدیگر که منجر به فوت چند تن از هموطنان عزیزمان شد، با خبر باز نشدن هیچ یک از ایربگهای خودروهای ایرانی دل مردم را بیشتر به درد آورد. خودروهایی که کیفیت آنها تناسبی با قیمتهایی که به مردم عرضه میشود، خودروهایی که تضمین کننده ایمنی مسافران نیست و به ارابههای مرگ در جادههای ایران مشهور شده اند حاصل وجود انحصار، توزیع رانت و فشارهایی است که مانع از خصوصی سازی و ایجاد رقابت در این صنعت مهم کشور شده است. این موضوع سبب شد تا به سراغ نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس برویم و راهکار محور بررسی کنیم آنچه در این صنعت باید محقق شود.
حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا؛ نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با دانشجو با تاکید بر اهمیت رفع انحصار در صنعت خودروسازی کشور که منجر به تهدید جان و از بین رفتن مال مردم شده گفت: در اصلاح ماده ۴ قانون ساماندهی بازار خودرو که تا کنون برای اعمال اصلاحات دو بار از سوی شورای نگهبان رد شده است، این بار انتظارمی رود در جلسات آتی با مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص واردات میزان مشخصی خودرو به داخل کشور به نتیجه قابل قبولی برسیم. این مساله از این جهت حائز اهمیت است چرا که منجر به تنظیم بازار میشود و کلید عدم انحصار در صنعت خودروسازی کشور زده میشود.
حسینی کیا ادامه داد: واردات خودرو نباید به منزله تهدید یا زمین خوردن صنعت خودرو سازی کشور تلقی شود، بلکه با آزاد سازی واردات شاهد توازن در عرضه و تقاضا خواهیم بود. کاهش قیمت خودرو و شکل گیری رقابت از مهمترین مولفههای تاثیر گذار در بازار بعد از واردات خودرو خواهد بود.
علی جدی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با دانشجو با تاکید بر این موضوع که دیگر وقت برخوردها و تصمیمات احساسی در صنعت خودروسازی کشور نیست، گفت: حوادث بسیار زیاد جاده ای، مرگ و میر و معلولیتهای شدیدی که دائما اطلاع رسانی میشود جایی برای برخوردهای احساسی در زمینه ارتقای کیفیت و به روز کردن صنعت خودروسازی کشور نگذاشته است. ورود هر چه سریعترین مسوولین به این موضوع به معنای جلوگیری از زیانهای مادی و معنوی به جامعه است.
وی در این باره افزود: دیر زمانی است که دلسوزان کشور و مردم بر این موضوع تاکید میکنند که بازار خودروی ایران به دلیل انحصار مطلق به شدت غیر رقابتی شده است. فضایی که نه تنها بر جان و مال مردم اثر سوء گذاشته، بلکه آینده صنعت خودرو و خودروسازان را تهدید میکند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره تصریح کرد: رشد هر صنعت و هر تولیدی وابسته به وارد شدن در فضای رقابتی روز است. در حالی که صنعت خودروسازی ما درک درستی از فضای رقابتی و ارتقای کیفیت ندارد. همین موضوع عامل اصلی عدم به روز بودن خودروهای ساخت داخل است.
علی جدی معتقد است به دلیل وجود انحصار شدید در صنعت خودروسازی ایران، مردم چارهای غیر از خرید خودروهای بی کیفیت ندارند، به همین دلیل تولید کننده هر چه بسازد، میفروشد، لذا وارد عرصه رقابت وافزایش کیفیت محصول خود نمیشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معقتد است تاکید نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع ومعادن بر آزاد سازی واردات تنها به دلیل حمایت دو جانبه از تولید کننده و مصرف کننده است. خروج دولت از مدیریت صنعت خودرو و ورود بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور را تقویت میکند، چرا که بخش خصوصی باید خود را رقیب خودروی وارداتی بداند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصادف در جاده نهبندان گفت: در تصادف اخیر که ایربگهای خودروهای ایرانی چند صد میلیونی باز نشد و در گزارشات آتش سوزیهای برخی خودروهای ایرانی در سالهای گذشته این موضوع مبرهن شده است که برای ایجاد تغییراتی جدی در صنعت خودروسازی کشور باید دست به کار شد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از زیانهای جانی و مالی که به مردم وارد میشود و کاهش افت خودروسازان و رقابتی شدن فضای تولید خودرو هر چه زودتر کلید انحصار دراین صنعت باید شکسته شود. در غیراین صورت به لحاظ کمی و کیفی با چالشهای شدیدی دربازار وصنعت خودروسازی کشور مواجه میشویم و خودروساز ایرانی زمین گیر خواهد شد.
علی جدی در پایان گفتگو توضیح داد: گزارشها نشان میدهد کیفیت خودروی ساخت داخل نسبت به ده سال گذشته بسیار افت کرده است، در حالی که هر ساله میبایست شاهد افزایش آپشنها و ارتقای کیفیت خودرو باشیم. این مساله یک هشدار جدی برای صنعت خودروسازی کشور و ایمنی مردمی است که متاسفانه در خودروهای ساخت داخل، امنیتی ندارند.