به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یک مسیر مستقیم کشتیرانی کانتینری میان بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و دو بندر در غرب هند، بنادر «ناواشوا» و «کاندلا» ایجاد شده است.
به گزارش تریبیون ایندیا، جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران (PMO) گفت نخستین محموله کانتینری از این مسیر در شانزدهم فوریه وارد بندر شهید بهشتی ایران خواهد شد.
خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL)، حمل و نقل کانتینری میان دو کشور از طریق این مسیر را میان ۱۰ تا ۱۵ روز انجام میدهد.
سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای حمایت از بازرگانانی که از این خطوط استفاده میکنند، مشوقهای تعرفهای لازم و تسهیلات بر عوارض و هزینههای حمل و نقل ارائه خواهد داد.
هند قبلا خطوط کشتیرانی دیگری میان چابهار و بنادر هندی بمبئی و موندرا در سال ۲۰۱۷ ایجاد کرده بود. در ژانویه ۲۰۱۹، دومین مسیر کشتیرانی مستقیم افتتاح شد.
این مسیر از بمبئی، موندرا، کاندلا، چابهار گذر کرده و در نهایت به بندرعباس در جنوب ایران میرسد. هند از این مسیرهای کشتیرانی برای انتقال کالا به افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه استفاده میکند.
هند از طریق بندر چابهار میتواند پاکستان را دور بزند و کالا به افغانستان و آسیای میانه ارسال کند و افغانستان نیز میتواند از طریق دریا به هند متصل شود.
ایران پروژهای برای نصب و راه اندازی تجهیزات مدرن بارگیری و تخلیه بار از جمله جرثقیلهای بندری متحرک در بندر شهید بهشتی در چابهار به هند داده است.
نخستین نشست سه جانبه ایران- هند- ازبکستان در ماه گذشته برای توسعه مسیرهای ارتباطی با کشورهای آسیای میانه برگزار شد.