به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد علی ابراهیمی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نوراز تشکیل هستههای پژوهش دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: آیین نامه هسته پژوهش دانشگاه پیام نور با هدف هم افزایی اعضای هیات علمی و ساماندهی اعضا در حوزههای مختلف پژوهشی در حال تدوین است و با تشکیل این هستهها دانشگاه پیام نور گام بسیار مهمی در جهت انجام فعالیتهای پژوهشی هدفمند برمی دارد.
چاپ و انتشار متوسط ۵ هزار مقاله علمی معتبر در هر سال توسط اعضای علمی دانشگاه
معاون پژوهشی و فناوری با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که گستره ملی دارد از توانمندی خاصی برخوردار است، افزود:حضور ۳۷۰۰ عضو علمی در این دانشگاه ظرفیت بزرگی است که میتوان از این پتانسیل ارزشمند و همچنین فضاهای فیزیکی که در اختیار دانشگاه است، برای ارتقای پژوهش و فناوری استفاده کنیم.
ابراهیمی انتشار متوسط بیش از ۴۰ هزار مقاله طی ۸ سال گذشته توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه را ذخیرهای ارزشمند برای دانشگاه دانست و بر سهم ویژه دانشگاه پیام نور در تولیدات علمی کشور تاکید کرد.
اهم برنامههای معاونت پژوهشی و فناوری
معاون پژوهشی و فناوری به اهم برنامههای معاونت پژوهشی اشاره کرد و گفت: تشکیل شبکههای نخبگان و اعضای علمی با استفاه از ظرفیتهای موجود، تشکیل هستههای پژوهش و شبکه سازی پژوهش ها، ایجاد مراکز کارآفرینی و خلاق، ایجاد مراکز رشد و فناوریهای نرم، توسعه آزمایشگاههای ملی، قطبی و منطقهای، ارتقای شبکه شاپنا، بازنگری منابع درسی و گسترش خدمات انتشارات دانشگاه، ارتقای نشریات علمی و ... از جمله این موارد است.
گسترش پژوهشهای کاربردی
وی افزود: برای گسترش پژوهشهای کاربردی، گسترش مراکز پژوهشی و پژوهشکدهها، ایجاد سامانه و سازمانهای پژوهشی و همچنین تشویق اعضای هیات علمی برای انجام پژوهشهای کاربردی و گروهی ضروری است.
ابراهیمی بر انجام پژوهشهای مشترک با ارگانها و سازمانها تاکید کرد و اظهار داشت: برنامه این معاونت سوق دادن پژوهشها به سمت خلق ارزش، ایفای نقش بیشتر در تامین منابع غیرشهریهای دانشگاه و تامین هزینههای پژوهش از محل درآمدهای حاصل ازفعالیتهای پژوهشی است.
رشد مراکز کارآفرینی و نوآوری
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور اظهار داشت: دانشگاه پیام نور با گسترش فعالیتها در جهت رشد مراکز کارآفرینی، نوآوری وخلاقیت، همچنین ایجاد هاب صنایع خلاق و فناوریهای نرم و تاسیس پارکهای علم و فناوری با استفاده از فضاهایی که در اختیار دارد گام بر میدارد و اعتقاد دارد که باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال کشور عمل کرده و فضا را برای رشد نخبگان کشور فراهم کند.
ابراهیمی با اشاره به مرکز ملی صنایع خلاق و فناوری نرم دانشگاه پیام نور گفت: هم اکنون ۳۳ شرکت در این مرکز مستقر شدند و ما باید مراکز رشد و صنایع خلاق و فناوریهای نرم را در تمام کشور گسترش دهیم که با هماهنگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، گامهای جدی در این خصوص برداشته شده است.
توسعه آزمایشگاههای دانشگاه پیام نور
وی بر توسعه آزمایشگاههای دانشگاه پیام نور در سطح ملی، قطبی و منطقهای تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت استثنایی موجود در دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور به دنبال ایجاد انسجامی گسترده برای شبکه سازی تجهیزات آزمایشگاهی است و شبکه شاپنای دانشگاه پیام نور نیز با این هدف ایجاد شده و باید در جهت افزایش کارایی و اثربخشی بیشتر، ارتقا یابد.
بازنگری در منابع درسی با هدف ایجاد تحول در علوم انسانی
ابراهیمی یکی از شاخصهای مهم دانشگاه پیام نور را تولید منابع درسی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۳ هزار عنوان کتاب در دانشگاه پیام نور منتشر شده و این دانشگاه به دنبال بازنگری در منابع درسی برای تحول علوم انسانی بر اساس سیاستهای مقام معظم رهبری و بهره مندی از ظرفیت استثنایی انتشارات دانشگاه برای تولید و توزیع کتب است.
وجود ۲۶ نشریه معتبر علمی در دانشگاه پیام نور
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه از وجود ۲۶ نشریه معتبر علمی در این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: یکی از برنامههای مهم و جدی در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری، ارتقای مجلات علمی در نظامهای رتبه بندی نشریات علمی است که در این راستا باید استانداردهای لازم رعایت شده و زمینه ارتقای رتبه بین المللی فراهم شود.
ارتقای رتبه دانشگاه در نظامهای رتبه بندی آموزش عالی
وی ارتقای رتبه دانشگاه در نظامهای رتبه بندی آموزش عالی را فاکتور بسیار مهمی دانست و افزود: دانشگاه پیام نور دارای ظرفیت استثنایی است و لازم است با درک مهارتها و تکنیکهای نظام رتبه بندی در جهت ارتقا گام بردارد.
ابراهیمی با عنوان اینکه باید به دنبال ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام رتبه بندی بین المللی باشیم، افزود: امروزه انتخاب دانشجو بر اساس جایگاه رتبه بندی دانشگاهها صورت میگیرد و برای تعاملات بین المللی نیز نیاز است که جایگاه و رتبه دانشگاه در سطح مطلوبی قرار گیرد.
توانمندسازی اعضای هیات علمی
ابراهیمی بر لزوم توانمندسازی اعضای هیات علمی تاکید کرد و اظهار داشت: تشویق اعضای هیات علمی برای حضور در فعالیتهای دانش بنیان ومبتنی بر خلاقیت و قناوری، تجاری سازی، برگزاری کارگاههای مهارت آموزی و دورههای دانش افزایی، در اولویت برنامههای حوزه معاونت پژوهشی و فناوری است.
ارتقای توانمندی دانشجویان
معاون پژوهشی و فناوری یکی دیگر از برنامههای حوزه معاونت پژوهشی را ارتقای توانمندیهای دانشجویان و تربیت دانشجویان خودکارآفرین در سراسر کشور دانست و اظهار داشت: گذراندن یک یا دو واحد درس کارآفرینی، فرد را متبحر نمیکند باید دانشجو در کارگاههای مهارت افزایی و کارآفرینی قرار گیرد که این مهم با راه اندازی شرکتهای دانش بنیان و برگزاری استارتاپها فراهم میشود.
وی تصریح کرد:به طور قطع زیست بوم ایجاد شده حاصل از کارآفرینی و نوآوری در محیط دانشگاه، شرایط ویژهای برای الگوسازی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان شاغل به تحصیل فراهم خواهد کرد.