به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ احسان ناظم بکایی در پاسخ به تحلیل شرایط چهلمین جشنواره فجر در گفتگو با خبرگزاری دانشجو اظهار میکند که تنها دوروز از جشنواره گذشته و فقط ۴ فیلم اکران شدهاند و با این حساب نمیتوان درباره فضای کلی چهلمین جشنواره قضاوت کرد. وی ادامه میدهد که شروع آن خوب بوده، اما خب توقعات نیز از آن بالا بوده و این چهار فیلم خیلی توقعها را برطرف نکرده و امیدواریم روزهای پیش روی جشنواره، روزهای مهمتری باشد و اتفاقات مهمتری بیفتد.
بکایی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمد حسین مهدویان را اینگونه تحلیل میکند که این فیلم در اصل یک سریال بود که تبدیل به فیلم شده و واقعیت این است که سوالات بسیاری در طول فیلم برای مخاطب ایجاد میشود که به هیچ کدام هم نمیتواند پاسخ دهد. بکایی در ادامه تحلیلش عنوان میکند که در فیلم در کل موضوع و روایت، چراییهای زیادی وجود داشت و این چراییها حتی در شخصیتها هم وجود داشت و چراییهای دیگری از این دست هم در فیلم به چشم میخورد.
بکایی در رابطه با تغییر کیفیت کاری مدویان توضیح میدهد که مهدویان در حال بررسی و تست گونههای مختلف است و شاید در این گونه چندان موفق نبوده و سوالش چرایی فساد اقتصادی هست، اما مسئلهاش این نیست.
بکایی در ارتباط با «علف زار» ساخته کاظم دانشی و انتظاری که از یک کارگردان فیلم اولی میرود عنوان میکند که دانشی توانسته یک فضای بسته را خوب دربیاورد و پژمان جمشیدی به گونهای بازی میکند که دیگر کسی نمیگوید این پژمان جمشیدی است. اما بازهم چرایی و ماجرا وجود دارد. اینکه دیالوگ آخر فیلم، گویی مجوزی برای پخش شدن فیلم است. بکایی در ادامه بازی بازیگران فیلم «علف زار» را ارزیابی میکند. اینکه سارا بهرامی همان همیشگی است، همان بازیگر عصبی «جمشیدیه» و فیلمهای دیگر است. پژمان جمشیدی فوقالعادهاست و سایر بازیگران هم توانستهاند آنچه که از آنها خواسته شده را پیاده کنند، اما به نظر بکایی ستاره کار پژمان جمشیدی است.
در انتها بکایی نسبت به جشنواره اظهار امیدواری میکند و میگوید که منتظر اتفاق هستیم و اتفاق در ۸ روز آینده پیش رو ما خواهد بود و اطمینان میدهد که از این جشنواره اتفاقهای خوبی بیرون خواهد آمد.