به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، در آخرین جلسه کارگروه مشورتی راهبردی تجارت الکترونیکی که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان تشکلهای بخشهای خصوصی از جمله انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای برتر از جمله اسنپ، دیوار، شیپور، و دکتردکتر در مرکز تتا برگزار شد، نسخه جدید سامانه امتا و امکانات آن برای کسب و کارها به ویژه سکوهای اینترنتی ارائه و در مورد دیگر نیازمندیهای کسب و کارها و برنامه آینده سامانه، بحث و تبادل نظر شد.
در این جلسه، ضمن ارائه نسخه جدید سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) که با سه ماموریت احراز هویت، احراز صلاحیت و احراز اصالت ایجاد و در حال حاضر به سرویسهای ثبت احوال، شاهکار، ثبت شرکت ها، روزنامه رسمی، نظام وظیفه و ... متصل و با شماره پنج رقمی مرکز تماس ۴۱۶۰۶ و سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۴۱۶۰۶ پشتیبانی میشود، امکانات جدید سامانه از جمله بخش اطلاعات تماس (تلفن همراه، پست الکترونیکی و نشانی)، اطلاعات مجوزها و اطلاعات داراییها معرفی شد.
در بخش اطلاعات تماس، امکان ارائه نشانی پست الکترونیکی احراز شده (از طریق ارسال کد تایید) و نشانی استعلام شده از شرکت ملی پست به کسب و کارهای اینترنتی فراهم شده است. در بخش اطلاعات مجوزها نیز پروانه کسب اصناف و همچنین پروانه طبابت سازمان نظام پزشکی و در بخش اطلاعات داراییها نیز بیمه شخص ثالث خودرو به سامانه امتا اضافه شده که امکان ارائه آنها به کسب و کارهای مرتبط دارای اینماد هم اکنون وجود دارد.
به این ترتیب بسیار از مشکلات سکوهای اینترنتی مثل پلتفرمهای کالایی یا پلتفرمهای سلامت از جهت اتصال به سرویسهای حاکمیتی و دغدغههای آنها در زمینه انجام استعلامات کاربران و تامین کنندگان برطرف و بخشی از هزینههای آنها مثل کنترل کارشناسی و چشمی مدارک و مجوزهای کاربران حذف خواهد شد.
کسب و کارهای دارای اینماد میتوانند از طریق سامانه امتا، درخواست دسترسی به سرویسهای مختلف را به صورت سیستمی ثبت و دریافت کنند. همچنین با توجه به ساز و کار سامانه امتا از جهت رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی، ارائه این اطلاعات به کسب و کارهای اینترنتی مشابه اطلاعات قبلی سامانه امتا، صرفا با تایید کاربر انجام خواهد شد.
در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجاری الکترونیکی، پیشنهادهای زیر نیز برای ادامه توسعه سامانه امتا مطرح و مقرر شد مرکز تتا نسبت به تهیه و پیاده سازی آنها اقدام و انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و دیگر تشکلها نیز از طریق فراخوان، نیازمندیهای جدید کسب و کارها و سکوهای اینترنتی در زمینههای مرتبط را استخراج و به مرکز تتا ارائه کنند.
- استعلام پلاک خودرو
- استعلام سوابق بیمه
- احراز ملک
- تصویر شخصی
- استعلام مدرک تحصیلی
- استعلام صلاحیت معلم
- استعلام مجوز مشاغل خانگی
همچنین در این جلسه درباره راهکار ورود از طریق سامانه امتا بدون نیاز به خروج از صفحه کسب و کار که مهمترین چالش کسب و کارها برای استفاده از سامانه امتا بود نیز بحث و تبادل نظر و مقرر شد پیشنهادهای تکمیلی در جلسات آینده کارگروه مطرح و جمع بندی شود.
لازم به ذکر است، کارگروه مشورتی راهبردی تجارت الکترونیکی بیش از یک سال است که با ابتکار مرکز تتا و به عنوان مکمل کارگروه نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی متشکل از دستگاههای حاکمیتی تصمیم گیر در زمینه تجارت الکترونیکی، با حضور نمایندگان تمامی تشکلهای تخصصی تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای اینترنتی برتر به منظور تبادل نظر و دریافت نقطه نظرات بخش خصوصی تشکیل شده و به صورت دورهای جلساتی را برگزار میکنند.