به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در بازار فناوری، فنبازار نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات فناورانه به عرضهکنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایهگذاران را دارد و همچنین به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی میپردازد.
شبکه فن بازار ملی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نقش یک واسطه حرفهای در سطوح مختلف در کنار عرضهکنندگان خواهد بود.
با گسترش روز افزون اهمیت فنبازارها در دنیا به عنوان یک ابزار قدرتمند توسعه و تبادل فناوری، ایده ایجاد فنبازار در ایران در سال ۱۳۸۱ شکل گرفت. در حال حاضر فن بازار به بزرگترین بنگاه معاملات تکنولوژی در کشور تبدیل شده است.
توسعه فن بازارها
محمد صالحی خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ایران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شبکه فن بازار ملی ایران در ۲۸ استان کشور دارای دفاتر منطقهای است، گفت: تاکنون ۴ فن بازار تخصصی در حوزههای صنعت گاز، پتروشیمی، سلامت و فناوریهای شهری ایجاد شده و ۵۲ شرکت خصوصی به عنوان کارگزار تجارت فناوری (بروکر) در این شبکه فعال هستند.
خالقی افزود: تا پایان سال ۳۱ استان کشور دارای دفتر فن بازار خواهند شد و همچنین تعداد بروکرها هم بیشتر خواهد شد و تقریباً به تعداد ۶۰ بروکر میرسیم.
در حال حاضر سامانه فن بازار بیش از ۲۷ هزار کاربر دارد و ۱۴ هزار محصول دانشبنیان و فناورانه، ۵ هزار شرکت و نزدیک به ۷۰۰ نیاز فناوری در آن ثبت شده است. همچنین بیش از ۴۳ هزار شرکت در سامانه عضو هستند.
رشد ۱۵۰ برابری گردش مالی فن بازارها
فن بازار در یک سال و نیم گذشته توانسته با کمک کارگزاران تجارت فناوری و مدیران فن بازار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد و این مبلغ به صورت غیر رسمی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم میرسد.
مجموعه این مبالغ در بازاریابیهای محصولات فناورانه و سرمایهگذاریهای لازم برای استارتاپها، اختراعات و شبکه نوآوری کشور بوده است.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: نسبت هزینه به این گردش مالی بیش از ۱۵۰ برابر بوده یعنی با هزینه بسیار کمتر گردش مالی مورد نظر را رقم زدهایم و درآمدها بیش از ۱۵۰ برابر سرمایهگذاریها بوده است.
سامانه فن بازار ملی ایران یک بانک جامع محصولات فناورانه کشور است و مردم میتوانند با یک دسترسی ساده، اطلاعاتی از این محصولات کسب و در مبادلات فناورانه خود استفاده کنند.