به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران مجموعه سخنرانیهای تخصصی در محل این دانشگاه برگزار کرد. از مهمترین پنلهای این سخنرانیهای تخصصی، میتوان به سخنرانی مشاور حقوقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی همراه اول، موسس اندیشکده حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران و چندی دیگر از مدیران و معاونین ارشد بخش دولتی و خصوصی فعال در حوزههای پژوهشی اشاره کرد.
گفتنی است، در روز پایانی این سخنرانیها (در روز پژوهش)، دانشگاه علم و صنعت میزبان دکتر زارعپور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، مهندس محرابیان (وزیر نیرو)، دکتر سلیمانی (قائم مقام وزیر علوم)، دکتر خیرالدین (معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم)، دکتر صالحی (معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن ایران)، دکتر قادریفر (رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران)، دکتر تقوایی (مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر)، دکتر نوری (مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران)، رایزن علمی و فرهنگی کشور عراق، رئیس دانشگاه صنعتی بغداد و ... بود.
در یکی از این نشستها، موسس اندیشکده حکمرانی هوشمند در سخنرانی تخصصی برنامهریزی شده؛ ابتدا به تعریف حکمرانی و سپس تبیین حکمرانی خوب و ادبیات علمی این موضوع پرداخت. وی در این رابطه گفت: هرچند بزرگترین مجری قانون یا حکمران در کشور ما دولت است؛ اما باید توجه داشت که حکمرانی بیشتر وابسته به زیرساختها و نوع تعامل سیستمی مجریان قانون با مردم میباشد و نه ارتباطات فیمابین دولتی خاص با مردم جامعه.
وی در ادامه سخنرانی تخصصی خود، مهمترین هدف از تحقق حکمرانی خوب را توفیق در مدیریت بهینه اقتصادی، سیاسی، اجرایی و... منابع کشور توسط دولتها عنوان نمود.
سید طهحسین مدنی در قسمتی دیگر از سخنرانی خود به ارائه برخی چالشهای تحقق حکمرانی خوب پرداخت و گفت: در مسیر تحقق و نهادینه سازی حکمرانی خوب با دو دسته چالش اصلی روبرو هستیم. چالشهای نرمافزاری و سختافزاری. چالشهای نرمافزاری بیشتر ناظر به مسائل فرهنگی هستند که نهادهای مربوطه باید نسبت به آن اعلام نظر نمایند و در ارتباط با چالشهای سختافزاری همچون مسائل زیرساختی، قانونی و دیگر موارد سیستمی، مسائلی قابل بحث است که باید در اندیشکده حکمرانی هوشمند بطور جد مورد پیگیری قرار گیرند.
وی در ادامه افزود: نبود کلان دادههای صحیح، تمیز و کافی، نبود زیرساخت تحلیل داده درخور شان کشور، عدم پیوستگی مناسب فیمابین بسترها و... از جدیترین چالشهای تحقق کامل حکمرانی خوب در کشور ماست.
موسس اندیشکده حکمرانی هوشمند به مزیتهای قابل دستیابی با بهرهگیری از دستیاران مدیریتی همچون رسانهها و دستگاههای نظارتی از یک سو و از سوی دیگر بسترهای نرمافزاری همچون سامانهها و ابزارهای توسعه محور بر پایه هوش مصنوعی اشاره کرد.
وی در ادامه به تفاوتهای اساسی مابین کلیدواژههایی همچون دولت الکترونیک، دولت دیجیتال و دولت هوشمند پرداخت و اضافه کرد: دولت الکترونیک، حداقلی و ابتداییترین سطح از پیشرفت در دولتهاست. چراکه در این دولت صرفا جابجایی داده فیمابین مردم و دولت با استفاده از فناوری اطلاعات خواهد بود. در دولت دیجیتال یک مرحله جلوتر رفته و فرایندهای اجرایی کشور اصلاح میشوند و در گام بعدی که آغاز راه دولت هوشمند است؛ علاوه بر گذر از دو سطح قبل، مسائلی همچون پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشته، برخورد فعالانه و پیشگیرانه نسبت به چالشها، توسعه و پیشرفت روبه جلو در بهینهسازی فرایندها و ساختارها و... با همکاری سه سطحی ابزار هوشمند همچون AI، صورت میپذیرد.
مدنی در ارتباط با ویژگیهای اصلی حکمرانی هوشمند گفت: حفظ و نشر دانش خِبرگان، ارتقاء سطح دانش، جلوگیری از تکرار اشتباهات، پیشگیری از مفاسد، خود توسعهدهندگی، رشد همسان در همه ابعاد حاکمیت، شتابگیری در روند اصلاح رویه و ساختارها، ارائه راهکار فعالانه برای نقاط ضعف پیشبینی نشده و... از اهم موضوعاتی است که در دولت هوشمند محقق خواهد شد.
در بخش انتهایی نشست تخصصی، موسس این اندیشکده به بیان وضع موجود بیش از ۳۰ کشور و دستاوردهای آنها در حوزه Artificial Intelligence و Smart Governance پرداخت. وی با اشاره به منابع بینالمللی از حجم سرمایهگذاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری کشور چین تا سال ۲۰۳۰ برای تحقق نظام حکمرانی هوشمند و اجرای شناسه ۱۲ رقمی برپایه دادههای بیومتریک برای ۱.۳ میلیارد نفر از جمعیت کشور هند اشاره نمود.
مدنی با بیان نخستین هدف و گام اجرایی اندیشکده گفت: اندیشکده حکمرانی هوشمند خود را نسبت به اجرای کامل و تحقق دولت الکترونیک به جهت دردست بودن کلان دادهها، به عنوان اولین گام حرکت به سوی حکمرانی هوشمند مسئول میداند.
پایان خبر/