به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل ازهالیوود ریپورتر، شاکیان ویژگیهای محصول پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را هدف قرار میدهند و ادعا میکنند که این شرکتها محتوای خطرناکی را ارائه میکنند که تعامل را بر ایمنی اولویت میدهد.
متا، تیک تاک و اسنپ هر کدام با شکایت جدیدی مواجه شدهاند که آنها را به دامن زدن به اختلالات سلامت روان در کاربران نوجوان متهم میکند. شاکیان از جمله موجی از والدین و فرزندانشان هستند که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را به دادگاه کشاندهاند و استدلال میکنند که این شرکتها نه تنها کاربران را جذب میکنند، بلکه با آگاهی از آسیبهایی که به آنها وارد میکنند، این کار را انجام میدهند. این شکایتها- آخرین مورد از یک رشته پروندههایی که رسانههای اجتماعی را به مشکلات سلامت روان در افراد زیر سن قانونی متهم میکند- ادعا میکند که مسئولیت این شبکههای اجتماعی ذیل ۲۳۰ قانون صلاحیت ارتباطات است، یک قانون فدرال که شرکتهای فناوری را از مسئولیت ناشی از محتوای تولید شده توسط اشخاص ثالث محافظت میکند.
آنها نظریهای را مطرح میکنند که معتقد است پلتفرمهایی مانند فیسبوک اساساً محصولاتی معیوب هستند که منجر به آسیبهایی از جمله اختلالات در خورد و خوراک، اضطراب و خودکشی میشود. حداقل ۲۰ شکایت از این دست در سراسر ایالات متحده آمریکا با استناد به تحقیقات فیسبوک، مجموعهای از اسناد داخلی شرکت که توسط افشاگر فرانسیسهاگن در سال گذشته فاش شد، در سراسر آمریکا ثبت شده و انتظار میرود دهها مورد دیگر نیز در این مورد مطرح شود.
در یکی از شکایات ارائه شده در روز پنجشنبه در دادگاه عالی لسآنجلس آمده است: «این مدل کسب و کاری است که توسط همه متهمان استفاده میشود- مشارکت و رشد در مورد ایمنی کاربر- همانطور که طراحی و عملکرد ذاتا خطرناک محصولات رسانههای اجتماعی آنها نشان میدهد.» در هر مقطعی هر یک از این متهمان میتوانستند حقیقت ماجرا و آسیبهای آن را با مردم در میان بگذارند، اما آنها میدانستند که انجام این کار باعث میشود از رقبایشان عقب بیافتند یا اینکه خدمات و مسیر حرکتشان را کاملا تغییر بدهند، اما متهمان ترجیح دادند به ایجاد آسیب ادامه داده و در عوض حقیقت را پنهان کنند.