به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در وبینار هوش مصنوعی، این حوزه را یکی از موضوعات مطرح در کشور دانست که دارای طیف وسیعی از کاربردها است، افزود: هوش مصونی در حوزه اقتصادی دارای کاربردهای پیش بینی تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف و در کشاورزی دارای کاربردهایی، چون بهبود در محصول برداری، نظارت مستمر بر خاک و محصول، رباتهای کشاورزی و تحلیل داده کاربرد دارد.
وی به کارگیری رباتهای هوشمند در مشاغل پرخطر و پراسترس را از کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع سنگین و مراقبت از سالمندان، پیش بینی احتمال مرگ از روشهای جراحی و مدیریت مصرف دارو توسط بیماران را از کاربردهای این حوزه علمی در عرصههای پزشکی نام برد.
سیف، با اشاره به پیش بینیها در افزایش بهره وری با هوش مصنوعی در اقتصاد کشورها تا سال ۲۰۳۵، خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۳۵، پیشرفت اقتصادی کشور سوئد از طریق هوش مصنوعی ۱۷ درصد، امریکا ۱۶ درصد، ژاپن ۱۵ درصد، اتریش ۱۴ درصد، آلمان ۱۳ درصد، انگلستان ۱۱ درصد و فرانسه ۹ درصد خواهد بود.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، به بیان سیر تحول در ماموریتهای دانشگاهها پرداخت و ادامه داد: در دوره اول دانشگاههای آموزش محور و در مرحله دوم دانشگاههای پژوهشی شکل گرفت که در کنار امر آموزش، به پژوهش نیز پرداخته شد.
وی دوره سوم را دانشگاههای کارآفرین دانست که در آن علاوه بر آموزش و پژوهش، به مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز توجه شد و در دوره چهارم دانشگاههای ارزش آفرین مطرح شدند که علاوه بر فعالیتهای دانشگاههای کارآفرین، ماموریت دانشگاهها دارای اثربخشی اجتماعی نیز هستند.
سیف، اظهار کرد: از سوی دیگر بررسی بودجههای کشورها در امر پژوهش و توسعه فناوری در سال ۲۰۱۹ نشان دهنده افزایش سهم GDP کشورها در این حوزه است، ولی بر اساس گزارشهای منتشر شده از مراجع بینالمللی این میزان در ایران حدود ۶ تا ۷ دهم درصد میشود.
به گفته این مقام مسوول آمارهای مربوط به تعداد محققان در یک میلیون نفر در ایران حدود هزار نفر و در دنیا ۶ تا ۷ هزار نفر است.
سیف اضافه کرد: این عدد نشان میدهد که ما هم در منابع انسانی و هم منابع مالی با محدودیت مواجه هستیم علی رغم آنکه تعداد فارغ التحصیلان زیادی داریم.
وی موفقیت در توسعه هوش مصنوعی در کشور را در گرو همکاری و هم افزایی میان دستگاههای مختلف دانست و اظهار کرد: بر این اساس در دانشگاهها میتوان از ظرفیتهای پایان نامه ها، کارآموزی ها، آموزشهای متناسب با نیازها و مراکز تحقیق و توسعه موجود در دانشگاه در راستای توسعه هوش مصنوعی در کشور بهره برد.