به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ سردار سید کمال هادیانفر بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای راهبری استان اصفهان در استانداری این استان ضمن تبریک سال نو با بیان اینکه ۲۳۶ هزار کیلومتر راه در کشور داریم، اظهار داشت: همچنین در کشور یک هزار و ۱۴۷ شهر داریم و در این مناطق ۵۴ میلیون نفر گواهینامه رانندگی دارند.
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از وسایل نقلیه در کشور فرسوده است، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که میزان فرسودگی در بین ناوگان حمل و نقل عمومی ۸۰ درصد است.
۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور داریم
فرمانده پلیس راهور ناجا با اشاره به وجود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور نیز ابراز داشت: از این تعداد ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده است.
وی با بیان اینکه برخی از دلیل فرسوده بودن وسایل به تحریمها و برخی به عدم توجه به مسئولیتها بر میگردد، افزود: مشکل اصلی ما تصادفات است، ۳۰ سازمان در این مأموریت نقش دارند و در این بین هشت سازمان نقش اساسی دارد.
سردار هادیانفر با بیان اینکه پلیس راهور در زمینه کاهش تصادفات سرکار است، افزود: پنج عامل اصلی را در کشور به عنوان عامل اصلی شناسایی کردهایم هر چند با ملاحظه سه عامل انسان، راه و وسیله را عامل اصلی میدانیم، اما باید توجه داشت که مدیریت، مقررات، عامل انسانی، راه و وسیله عوامل اصلی تصادفات هستند.
وی ادامه داد: در بحث مدیریت نقص در قانون نداریم چرا که در ماده ۱۰۸ تکالیف را مشخص کرده است و شورای عالی ترافیک در این زمینه هماهنگ کننده امور است.
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه کشورهایی که موفق به کنترل تصادفات هستند که دولت و حکومت اراده جدی برای این امر داشتهاند، افزود: هنوز در کشور عزم جدی برای این امر دیده نشده است، دولت باید ۳۰ دستگاه را برای کاهش تصادفات با یکدیگر هماهنگ کند.
پرداخت ۵.۳ میلیارد تومان بابت هر فوتی در تصادفات
وی با بیان اینکه دولت باید بابت هر فوتی در تصادفات ۵.۳ میلیارد تومان خسارت پرداخت کند، اضافه کرد: میتوان گفت خسارتهای ناشی از تصادفات ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص میدهد و دولت به اندازه سه برابر دیه، خسارت پرداخت میکند.
سردار هادیانفر گفت: برای ۱۷ هزار کشته ۵۴ هزار میلیارد تومان به صورت میانگین خسارت از سوی بیمهها پرداخت میشود که این بودجه کلانی است.
وی با بیان اینکه به ازای هر یک نفر فوتی ناشی از تصادفات ۲۰ الی ۲۵ نفر آسیب میبینند، ادامه داد: در این حوادث افراد زیادی بی سرپرست میشوند و علاوه بر خسارتهای مالی خسارت روحی جدی نیز میبینند.
فرمانده پلیس راهورناجا با بیان اینکه سال گذشته به ازای ۱۷ هزار کشته تصادفات ۳۶۰ هزار نفر آسیب دیدند، اضافه کرد: در کشور هیچ ساز و کاری برای تأمین خسارات روحی و روانی نداریم.
در هر ساعت ۲.۳ نفر فوت میکند
وی گفت: طی دو روز گذشته ۲.۳ نفر در هر ساعت فوت شدهاند، افزود: این در حالی است که در ایام عادی دو نفر به صورت عادی فوت میکنند و از این رو میزان مرگ و میر با میزان تردد رابطه مستقیم دارد.
سردار هادیانفر با اشاره به بی کیفیت بودن وسایل نقلیه در کشور گفت: این غصه بزرگی است که بارها و بارها در این خصوص تذکر دادهایم و ضروری است که حاکمیت این موضوع را مدیریت کند.
وی با بیان اینکه تاکنون جلسات مختلفی برای افزایش کیفیت تولید خودروها داشتهایم، گفت: هنوز خروجی مناسبی در این زمینه ندیدهایم.
قوانین راهنمایی و رانندگی بازدارنده نیست
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه خیلی در بحث قانون باید توجه داشت که قوانین خوبی داریم، اما بازدارنده نیست، اضافه کرد: وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و از این رو آستانه تحمل مردم پایین رفته است، باید بیشتر بر روی جرایم حادثه ساز تمرکز کنیم و کمتر به جرایم رانندگی حاشیهای توجه کنیم.
وی با بیان اینکه تخلفات حادثه ساز در کشور که با جان مردم بازی میکنند افزایش یافته است، ادامه داد: سه هزار و ۲۰۰ راننده متخلف باعث مرگ ۱۴ هزار نفر و مصدومیت ۲۶۰ هزار نفر شدند، از این رو باید قانون به شدت با این افراد برخورد کنند.
۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز عامل ۳۸.۵ درصد تصادفات است
سردار هادیانفر با اشاره به وجود پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور تصریح کرد: سه هزار و ۲۰۰ نقطه مربوط به جادهها و دو هزار مورد مربوط به شهرها است.
وی اضافه کرد: ۳۸.۵ درصد از تصادفات در نقاط حادثه خیز اتفاق میافتد، افزود: پنج هزار میلیارد تومان برای بازسازی این مناطق لازم است که باید تأمین شود.
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پلیس راه باید شبانه روز هدایت مسیر را در دستور کار قرار دهد، گفت: ۳۰ درصد از تصادفات و ۷۰ درصد فوتیهای تصادفات در جادهها اتفاق میافتد، تمرکز ما بر روی راههای اصلی است و این در حالی است که ۱۸۰ هزار کیلومتر راه روستایی نیز در کشور داریم و بتیاد از این مسیرها غافل شویم.
خودروی تولید ملی نداریم
وی با بیان اینکه در زمینه خودروها نیز مشکلات زیادی را داریم، گفت: ما در کشور خودروی چینی داریم اگر خودروی داخلی داشتیم نباید قیمت خودرو با دلار بالا و پایین میشد، کمترین قیمت ماشین ما سه هزار و ۵۰۰ یورو فاصله ارزی دارد و این خودروها بسیار بی کیفیت است؛ برخی از محصولات ۱۰۰ درصد چینی است و در کشور تنها شماره گذاری میشوند.
سردار هادیانفر افزود: همه قطعات خودرو با استفاده از هواپیما وارد کشور میشود و نمیتوان گفت که خودرویی در کشور تولید ملی است.
ایربگ خودروها باز نمیشود
وی با بیان اینکه در محور گیلان دنا پلاس تا موتور تا شده بود، اما ایربگ آن باز نشده بود، ادامه داد: باید توجه داشت که کیفیت خودروها در کشور دارای اشکال جدی است و ایمن نیستند و باید خوردوی ایمن تحویل مردم دهیم.
فرمانده پلیس راهور ناجا افزود: هر روز خودروهایی را داریم که دچار حریق میشوند و این نیز بیانگر بی کیفیت بودن خودروها و نداشتن استحکام آنها است.
وی تاکید کرد: تنها ۱۲ درصد از خودروها در کشور ایمن است که آن هم خودروهای خارجی است.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه در کشور میگویند قصد افزایش ظرفیت سه میلیون خودرو را دارند، گفت: این کشور کشش این میزان تولید خودرو را ندارد، همه خیابانها پارکینگ شده است.
وی با بیان اینکه خستگی و خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه از دلایل وقوع تصادفات در محورهای کشور شده است، ادامه داد: واژگونی خودرو در سفرهای نوروزی افزایش داشته است.
همیاران پلیس ۱۸ درصد تصادفات را کاهش دادهاند
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه همیاران پلیس ۱۸ درصد در کاهش تصادفات نقش داشته است، اضافه کرد: این امر نتیجه فرهنگسازی در سالهای ۸۶ تاکنون است.
وی تاکید کرد: همه باید کمک کنند و نظام مندی را در حوزه عامل انسانی در کاهش تصادفات ایجاد کنند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه رئیس جمهور آمادگی کامل خود را برای کاهش تصادفات اعلام کرده است، افزود: سالانه هفت هزار میلیارد تومان از سوی پلیس راهور به خزانه واریز میشود، از این میزان ۳۰ درصد برای وزارت راه، ۳۰ درصد برای شهرداریها، ۲۰ درصد صندوق تأمین خسارات بدنی، ۱۵ درصد برای زیرساختهای پلیس و پنج درصد نیز برای توسعه فرهنگ ترافیک در نظر گرفته شده است و طی هشت سالی که در گزارش دولت شاهد بودم ۷ تا ۱۱ درصد به زیرساختها اختصاص مییافت.
وی اضافه کرد: بارها در خصوص تأمین بودجه برای بازسازی خودروها ارائه دادم، خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، هر چند برای این امر در یک سال ۱۰۰ میلیارد تومان هم اختصاص دادیم، اما خروجی نداشت و بالادستیها در محل دیگری هزینه کردند.
باید روح حاکمیت و قانون را در کشور نهادینه کنیم
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه باید روح حاکمیت و قانون را در کشور نهادینه کنیم، ادامه داد: باید شهروندان در هر شرایطی به قانون احترام بگذارند و یکی از روشهای تحقق این امر تأمین تجهیزات مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه در هوشمندسازی اقدامات مهمی انجام شده است، افزود: این امر منجر به کاهش عامل انسانی شده است، ۱۰ هزار و ۵۰۰ دست افزار هوشمند در کشور توزیع کردهایم و افسران میدانند چه خودروهایی را جریمه میکنند، از مجلس مصوبه گرفتیم که به صورت پیامک جرایم را اعلام کنیم و طی یک سال ۱۰۵ میلیون جریمه صادر کردیم.
سردار هادیانفر گفت: روی ربات جرایم رصد و اعلام میشود و عامل انسانی خیلی دخالت ندارد و ۹۶ درصد صحت سنجی داشتهایم.
سیستم کروکی الکترونیک در سراسر کشور راهاندازی میشود
وی همچنین به راهاندازی سیستم کروکی الکترونیک اشاره کرد و گفت: این سیستم ۱۱ ماه است که در استان قم فعال شده و بین ما و بیمه تعاملی ایجاد شده است و توافق کردهایم که به زودی این سیستم کشوری شود.
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سامانه متوسط سرعت در ۶ استان کشور راهاندازی شده است، افزود: این سیستم در استانهای فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اجرایی شده است و رانندگان نمیتوانند با دیدن دوربین و یا پلیس سرعت را کاهش دهند.
نصب پلاک سوم بر روی خودروها
وی با اشاره به اینکه شماره گذاری اینترنتی در استانهای کشور انجام شده است، افزود: شماره گذاری در منزل را از امسال آغاز میکنیم و پلاک سوم را نیز داریم که کل داده را در زیر آئینه از داخل و شیشه عقب میخورد و پلاک فیزیکی را فک و نصب نمیکنیم.
سردار هادیانفر با بیان اینکه دفترخانهها نیز در زمینه سند خودرو حذف شدهاند، افزود: پیگیریهایی را در مجلس شورای اسلامی انجام دادهایم که در صورت مصوبه مجلس این امر به صورت کامل اجرایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین از امروز سامانه را برای اخذ مالیات فعال کردیم، پلیس هیچ مالیاتی برای صدور سند خودرو دریافت نمیکند و تمام درگاههای سازمان مالیاتی است ۷۰ درصد از هزینههای مربوط به این حوزه کاهش یافته است.
آموزشگاههای مجازی در کشور راه اندازی میشود
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه راهاندازی آموزشگاه مجازی را نیز در دستور کار داریم، تصریح کرد: این امر نیز به زودی محقق خواهیم ساخت.
وی ادامه داد: در بحث عوارض آزاد راهی هم برای کل کشور این امر محقق شده است و در بخشهای زیادی انجام میشود، در اصفهان دستور قضائی دریافت کردهاند که عوارض دستی گرفته شود، اما باید توجه داشت که این امر حادثه ساز است.