گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بعد از کش و قوسهای فراوان و بحثهای مختلف بین نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون مجمع و و شورای نگهبان، واردات خودرو با همان شرط واردات به ازای صادرات تصویب شد. مصوبهای بحث برانگیز درباره صادرات خودروی ایرانی در حالی که داخل کشور روی موضوع بی کیفیتی و کشتار سالانه ۱۸ هزار نفر در جادهها بحث به قدری جدی است که حتی رهبر معظم انقلاب نیز به این مساله ورود کردند. حال این سوال مطرح میشود که آیا تصویب این طرح توسط مجمع نیم نگاه حمایتی از تولید کننده داخلی داشته یا واقعا واردات به جای صادرات شدنی است؟ کارشناس بازار و صنعت خودرو در این رابطه با دانشجو گفتگو کرده است.
مرتضی مصطفوی؛ کارشناس بازار خودرو در گفتگو با دانشجو در خصوص شرایط جدید واردات خودرو مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرط صادرات خودرو و قطعه در برابر واردات بالاخره برای موضوعی که به نظر میرسد مسوولین هیچ راهکاری برای آن نداشتند راه حلی اندیشیدند، البته راه حلی که نمیتواند قفلی که بر در واردات کشور خورده شده را باز کند، بنابراین کلیدی که برای این قفل ساخته شده، کج است و قطعا در قفل در نمیچرخد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اعضای مجمع تشخیص با تصویب واردات خودرو به دنبال ایجاد رضایت عمومی در دو طرف ماجرا بودند، به این معنا که آنها هم میخواهند افکار عمومی که به کیفیت خودروی داخلی معترض است و خواستار واردات خودروی با کیفیت خارجی برای رقابتی شدن بازار است جواب مثبت بدهند، هم به گونهای خاطر خودروسازان را آزرده نکنند، به این دلیل که خودروسازان عملا یکی از مخالفین واردات به شمار میروند.
کارشناس بازار خودرو مصوبه مجمع تشخیص را غیر عملی توصیف کرد و گفت: به این دلیل کلیدی که برای قفل واردات طراحی کرده اند در این در نمیچرخد چرا که شروط تعیین شده، شروطی نیست که صراط مستقیمی را در مساله واردات دنبال کند و خط و مشی و سیاست گذاری درستی برای این منظور طراحی شده باشد.
وی در این باره تصریح کرد: تصویب کنندگان این طرح به خوبی میدانند که مصوبه آنها عملیاتی نمیشود. به این خاطر که واردات خودرو، چون مشروط به صادرات شده، حداقل هفت، هشت ماه تا یک سال طول میکشد. ضمن اینکه ما خودروی با کیفیت قابل عرضهای نداریم، البته کیفیت قطعات ایرانی بالاتر رفته و به برخی کشورها صادر میشود، اما صادرات قطعه در حجمی نیست که در قبال ان بتوانیم خودروی خارجی وارد کنیم.
وی در این باره تصریح کرد: حتی اگر خودروی خارجی وارد کنند در ایجاد نمایندگی خودروهای وارداتی و خدمات پس از فروش دچار مشکل میشویم، بنابراین عملا این مصوبه نشدنی و به نوعی سرکاری است.
مصطفوی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت خودروسازی مناسبی برای صادرات داریم، گفت: این موضوعی مهم است که باید روی آن بحث شود. وقتی خودروسازان ما در تامین خودروی داخلی مانده اند و عاجز از افزایش تولید و پاسخگویی به تقاضای داخلی هستند پرواضح است که این طرح نشدنی است و صرفا برای ساکت کردن افکار عمومی مصوب و ابلاغ شده است.