به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یونس پناهی در نشست جمعبندی پیش از برگزاری گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که با حضور ابوالفضل باقریفرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت و محمدمهدی علاءالدینی، سرپرست گروه مستقل نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو و مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه به آخرین ایستگاه ارزیابی آمادگی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی پیش از برگزاری گردهمایی رسیدیم، گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی، ایجاد سازوکار عملیاتی برای به اجرا درآوردن شعار سال با عنوان "تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین" است. نتایج حاصل از این گردهمایی در نشست رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی که با حضور وزیر بهداشت و معاونین وی برگزار خواهد شد، به صورت راهکارهای اجرایی شعار سال در حوزه تحقیقات و فناوری حوزه سلامت اعلام و ابلاغ میشود.
وی اعلام کرد: تاکنون پنج نشست مجزا توسط مدیران معاونت تحقیقات با معاونین تحقیقات دانشگاهها برگزار شده است تا پیشزمینههای لازم ایجاد شود و زمان گردهمایی به موضوعات اساسی پرداخته شود.
پناهی با بیان اقدامات انجام شده در راستای شعار سال، گفت: در شورای معاونین وزارت بهداشت قرارگاه دانشبنیان به ریاست وزیر بهداشت راهاندازی شده است. این اقدام در پاسخ به دغدغه دانشگاههای علوم پزشکی بود که در صورت تعامل میان معاونین تحقیقات و فناوری، درمان، آموزش و بهداشت نتایج مطلوبتری کسب میشود؛ بنابراین وقتی در تبریز (محل برگزاری گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور) در خصوص شعار سال صحبت میکنیم، آسوده خاطر هستیم که باقی معاونین وزارتخانه در جریان امور هستند و بر اجرای مصوبات آن اهتمام خواهند داشت.
پناهی با اشاره به اینکه بسته حمایتی-سیاستی افزایش "تولید دانشبنیان، اشتغالآفرین" در قالب تمامی معاونتهای وزارتخانه به وزیر بهداشت ارائه شده است، گفت: این بسته فرصت خوبی است که همه معاونین با تعامل یکدیگر در جهت تحقق یک هدف مشترک گام بردارند. امیدواریم با تشکیل قرارگاه شاهد شکوفایی شعار سال باشیم.
وی با اشاره به پنل تخصصی تولید دانشبنیان در حوزه سلامت، گفت: در راستای قولی که به رئیسجمهور در نشست هیات دولت داده شد، از تمام ابزارهای موجود در جهت تحقق شعار سال بهرهبرداری میکنیم. در گردهمایی نیز با برگزاری این پنل معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاهها را با مفاهیم دانشبنیان، حمایتها و دستاوردهای آن آشنا کرده و زنجیره تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی را برقرار میکنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه تمام بازیگران مؤثر استانها باید در تحقق شعار سال مشارکت داشته باشند، گفت: برای اینکه مفاهیم دانشبنیان در استانها شکل بگیرد و رشد کند، فقط محدود به وزارت بهداشت نیستیم و تمام بخشها از استانداری و مجلس و ... هم به کار گرفته شدهاند.
تفاهمنامه پسادکترای صنعتی با معاونت آموزشی
پناهی با تاکید بر دو بخش گردهمایی گفت: در این نشست یک دانشگاه علوم پزشکی که در زمینه تحقیقات کاربردی و پاسخگو پیشرو است، به ارائه تجربیات خود خواهد پرداخت و همینطور یک دانشگاه هم که در حوزه فناوری و تولید محصول سرآمد باشد، به ارائه تجربیات خود میپردازد.
وی با تاکید بر اینکه باید دانشجویان را با ادبیات دانشبنیان و تجاری سازی و مالکیت فکری آشنا کنیم، گفت: اعلام آمادگی میکنیم طی یک تفاهمنامه همگرا با معاونت آموزشی در قالب دوره تکمیلی پسادکترای صنعتی، دانشجویان و اعضای هیات علمی در این حوزه را توانمندسازی کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: اگر مقالهای بتواند مشکلی از کشور را در حوزه سلامت رفع کند یا منجر به ثروت آفرینی، محصول، خدمت یا تجهیز شود، باید مورد حمایت قرار گیرد.
آموزش هم باید در کنار تحقیقات کاربردی شود
باقریفرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت در این نشست با بیان اینکه عمل به شعار سال جزو وظایف همه معاونتهاست، افزود: کاربردی کردن فقط محدود به تحقیقات نیست، بلکه آموزش هم باید کاربردی شود. اگر دانش به قفسهها و تحقیق و آموزش خلاصه شود، نتیجه عاید کشور نخواهد شد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برای تحقق تحقیقات دانشبنیان و کارآفرین باید پایاننامهها را به سمت تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین هدایت کنیم، افزود: شیوع کووید_۱۹ نشان داد به توان شرکتهای دانشبنیان به دلیل فناورمحور بودنشان احتیاج داریم و باید آنها را توانمند کنیم.
آغاز دکترای فناور محور در سال جاری
وی یادآور شد: از امسال دکترای فناور محور را شروع خواهیم کرد. شرکتهای دانشبنیان به دکترای فناورمحور پذیرش میدهند و این افراد موظف هستند در پروژه مشخصی در شرکت کار کنند و به این ترتیب موجب ارتقای خود و شرکت دانشبنیان خواهند شد. ابتدا رشته نانو را آغاز کردیم، ولی در آینده به رشتههای دیگر تعمیم میدهیم.
باقریفرد افزود: به تازگی برخی دانشگاهها به مقوله کاربرد هوش مصنوعی در آموزش وارد شدند. باید این توانمندیها را هدایت کنیم تا منابعمان به درستی صرف شود و نتایج آن در کوتاهمدت و بلندمدت مشهود باشد.