به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاون آموزشی دانشگاه علامه در ابتدای نشست با گرامیداشت هفته آموزش و قدردانی از تلاشها و خدمات معاونان آموزشی دانشکدهها و روسای ادارات آموزشی در طول دوره کرونا و حضوری شدن آموزش گفت: شعار هفته آموزش با عنوان «سرآمدی آموزش، تحول و تعالی» است. بخش اول ابن نام گذاری بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و قسمت دوم شعار برگرفته از سند راهبردی دانشگاه است. امیدوارم سال ۱۴۰۱ سالی سرشار از تحول و تعالی برای جامعه دانشگاهی و افرادی که در آموزش دخیل هستند، باشد.
وی در ادامه با تقدیر از مشارکت دانشکدهها در برگزاری هفته آموزش، به بیان رویکرد جدید در حوزه آموزشی پرداخت و اظهار کرد: در این هفته آموزش و فرایندهای آن، تحول و تعالی در حوزه آموزشی بیشتر مورد تاکید است. باید به امور مربوط به آموزش از جمله شاگرد پروری، دانشجو پروری، دانش افزایی، روشهای تدریس و روشهای تحقیق توجه بیشتری شود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اهمیت امر آموزش و تلاش استادان در این حوزه، افزود: با در اولویت قرار دادن امور آموزشی که مقدمه سایر امور از جمله پژوهش است، باید زیرساختهای مناسبی برای توسعه همه جانبه امور آموزشی و پژوهشی فراهم کرد. در این زمینه شاخص سازی خوبی را شاهد نیستیم و ضرورت دارد در این زمینه کارهای جدی انجام شود.
وی تاکید کرد: نظام سنجش و ارزیابی استادان در حوزه آموزش میتواند به محور مهمی در هفته آموزش تبدیل شود. نیازمند کار عینی تر، عملیتر و کاربردیتر در این عرصه هستیم. به امر آموزش توجه کمتری شده است و نظامهای موجود براساس شاخصهای پژوهشی در حال اجرا و ارزش گذاری است. این هفته میتواند فرصت خوبی برای پرداختن به این امر مهم باشد تا بتوانیم در آینده شاهد برنامه ریزی دقیقتر برای دستیابی به هدف کاربردی شدن و ارزش گذاری فرایندها و اقدامات آموزشی باشیم.
آدمی با مهم دانستن دو بال آموزشی و پژوهشی در رسالت دانشگاه، بیان کرد: امیدواریم آموزش و پژوهش به موازات هم رشد کنند. برای این مهم دست یاری به سمت استادان موفق در حوزه آموزشی دراز میکنیم تا با شاخص سازی دقیق به تعادل در ارزش گذاری فرایندهای آموزشی و پژوهشی برسیم. امیدواریم به سمتی حرکت کنیم تا آورده آموزشی استادان در زمینه دانشجو پروری و تولید سرمایه اجتماعی جدی گرفته شود. هفته آموزش میتواند کمک کند تا به تعیین شاخصهای دقیق برسیم و بر اساس آن شاخص ها، افراد اثرگذار در این زمینه شناسایی، تقویت و به عنوان الگو معرفی و تقدیر شوند.
در ادامه نشست نیز روسا و معاونان دانشکدهها به ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در حوزه آموزشی پرداختند. اشتراک تجربههای آموزشی، برگزاری دورههای آموزشی برای استادان، ایجاد رقابت در روش تدریس استاندارد بین استادان، تصویب پروپوزال دانشجویان در سامانه گلستان، اسیب شناسی حوزه آموزشی دانشگاه، خارج کردن آموزش از حالت دورهمی، اجرای طرح استاد محوری و حذف درس رایانه از پیش نیاز بودن دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی برخی از این پیشنهادات بود.