به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، انجمن علمی و دانشجویی حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز با هدف تبیین فاجعه متروپل از منظر حقوقی و نیز مهندسی و با همکاری انجمن حقوق شناسی، کانون وکلای دادگستری خوزستان، دبیرخانه عدالت ترمیمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، اقدام به برگزاری نشستی با حضور جواد حداد، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر علمی کنفرانس بین المللی حقوق ساخت، مجتبی لبیب زاده، عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه شهید چمران اهواز و نیز قاسم آل کثیر، خبرنگار خبرگزاری مهر به صورت مجازی نمود.
در این نشست، جواد حداد در قسمتی از سخنان خود به به موضوعاتی نظیر حقوق ساخت عمومی و حقوق ساخت خصوصی و همچنین مشترکات بین آنها که اتفاقا در این فاجعه به نوعی فراموش شده اند صحبت به میان آورد و خاطر نشان کرد: نظام مهندسی به عنوان ناظر فنی به تکالیف خود عمل نموده و گزارشات و درخواست توقف عملیات ساختمانی را چندین بار به مرجع صدور پروانه ساختمانی (شهرداری) تسلیم نموده است.
وی افزود: همچنین نکتهی دیگری که بایستی بدان توجه کرد صلاحیت سازنده است، آنچه که در ظاهر مشخص است سازنده فاقد صلاحیت واقعی یا بی توجه به مراتب فنی و مهندسی در حدود صلاحیت خود بوده است.
جواد حداد درباره نقش شهرداری در این حادثه اظهار کرد: شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه و تایید کننده وکنترل کننده مضاعف نقشهها ومشخصات فنی پروژه بسیار بی توجه به اخطارهای فنی عوامل سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است؛ ایفای نقش سرمایه گذار و مشارکت در ساخت نیز تعارض منافع آشکاری با نقش اول و پذیرفته شده شهرداری است.
دبیر علمی کنفرانس بین المللی حقوق ساخت برای جلوگیری و عدم تکرار فاجعه ای، چون متروپل پیشنهاداتی نیز ارائه کرد:
۱-در احداث سازههای با درجه اهمیت بالا (همچون مرکز خرید با حضور جمعیت معتنا به)، کلیه عوامل ساخت و ساز باید الزاماً صاحب صلاحیت بوده و دائماً باید کنترل مضاعف شوند ۲-در احداث پروژههای از این دست، باید از مدل قراردادی استاندارد و همسان بهره گیری شود تا حدود و ثغور حقوق و تکالیف و مسئولیتهای طرفین، روشن و شفاف قید شوند ۳. خلاء جدی تقنینی و مقررهای در خصوص حقوق و تکالیف/ مسئولیتهای (مدنی-کیفری-مسئولیتهای اجتماعی) مجریان ساختمان وجود دارد که باید توسط قانون گذار و مقرره گذار تهیه و تنظیم شوند ۴- رعایت جدی مقررات ملی ساختمان برای مجریان حداقل کار است و لذا اجرای صحیح این مقررات باید چندجانبه رصد شوند.
در ادامه مباحث مجتبی لبیب زاده به موضوعات فنی و مهندسی پرداختده با مطرح کردن موضوع تعداد طبقات و تغییراتی که در هنگام ساخت به سازه اعمال شد مباحث خود را آغاز کرد و گفت: در سازمان نظام مهندسی این امر پرتکرار است که سازهای با تعداد طبقات بیشتری طراحی شود، اما کمتر از آن تعداد طبقات ساخته شود و با گذشت زمان و نسبت به آینده طبقات بیشتری مطابق آنچه طراحی شده بود ساخته گردد، اما در فاجعه متروپل موضوع متفاوت است، متروپل برای تعداد طبقات کمتری طراحی شده بود و در نهایت تعداد طبقات بیشتری ساخته شد این امر بسیار حساس میباشد ونیازمند بررسی دقیق، مقاوم سازی و در نهایت ساختن با مصالح سبک میباشد، در کنار این موارد متروپل بواسطه نزدیکی با اروند رود از لحاظ زمین و پی و مقاومت زمین نیازمند توجه بیشتری بود.
وی ادامه داد: چگونه هنگام بیماری ما به پزشک مراجعه میکنیم و با اعتماد کامل به توصیههای کسی که متخصص پزشکی است توجه میکنیم، اما هنگامی که مسئله صنعت ساختمان است سهل انگاری میگردد و بهره برداران به توصیهها و تاییدیههای متخصصان صنعت ساختمان مراجعه و اعتماد نمیکنند؟ همچنین که متروپل مدتها پیش از فروریختن مواردی نظیر خیز شدید دالها و شکم دادن ستونها را نشان داده بود.
قاسم آل کثیر، خبرنگار خبرگزاری مهر با پرداختن به ابعاد کمتر توجه شده حادثه توضیح داد: با توجه به این که خیابان امیری آبادان محل حضور بسیاری از پزشکان آبادان است و طبیعتا اغلب بیماران برای درمان به این خیابان مراجعه میکنند، حال با این اتفاقات پیش آمده و مشکلاتی که برای مراجعه به آن محل ایجاد شده است مردم آبادان با مشکلات عدیدهای رو به رو هستند و در کنار ضرر و زیان صنف پزشکان و نیز سایر صنوف مشغول در خیابان امیری، مردم آبادان نیز بایستی متحمل مشقت و هزینههای زیادی کنند؛ در بسیاری از موارد بیماران برای یک ویزیت پزشک مجبورند تا اهواز سفر کنند.
آل کثیر ادامه داد: در افکار عمومی متروپل یک فاجعه است چرا که نه تنها مردم ایران، بلکه همه فارسی زبانها پیگیر متروپل بودند، همچنین در فجایع این چنینی که سرعت تولید اخبار بسیار بالاست گاهی سرعت فدای دقت میگردد و مشکلاتی ایجاد میشود.
این برنامه هر شب تا روز جمعه ۱۰تیر ادامه خواهد داشت: