به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قباد بهزادی پور اظهار داشت: سطح بندی مراکز رشد دانشگاه یکی از اقدامات کلان بسته کاری توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی سند تحول و تعالی دانشگاه است که به صورت سالانه انجام میشود. این اقدام موثر جزء راه کنش ساماندهی زیست بوم نوآوری و ایجاد زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری جهت توسعه فناوری و نوآوری است.
بهزادی پور به شاخصهای ارزیابی و سطح بندی مراکز رشد اشاره کرد و گفت: این شاخصها شامل تعداد قراردادهای هسته ها/واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد دانشگاه، تعداد محصولات تولیدشده، میزان درآمدها و هزینههای صورت گرفته در این مراکز، تعداد دورههای تخصصی و عمومی برگزار شده در حوزه کسب و کار، برگزاری ایده آرایی ها، استارتاپها و چالشهای فناوری در دانشگاه، تعداد اعضای هیأت علمی و دانشجویانی که در مراکز رشد در حال فعالیت هستند، زیرساختارهای فناوری استفاده شده برای مراکز رشد و همچنین سایر امور فناورانه در واحدهای دانشگاهی است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج ارزیابی ها، تعداد مراکز رشد سطح یک و دو دانشگاه با یک افزایش ۱۰۰ درصدی به ۵۰ مرکز رسیده است. مراکز رشد سطح یک شامل: مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات، اصفهان (گیاهان دارویی)، کرج، خوراسگان، اردبیل، اراک، نیشابور، قزوین، تهران شمال، رودهن، نجف آباد، ساوه، سنندج، سیرجان، تهران جنوب، یزد، مشهد، رشت، اهواز، تهران غرب و زنجان میباشد.
وی ادامه داد: مراکز رشدی که موفق به کسب سطح دو شده اند نیز عبارتند از: مرکز رشد واحد خمینی شهر، دزفول، لنجان، گرگان، اهر، یاسوج، ایلام، قم، تبریز، کاشان، خرم آباد، کرمان، قوچان، علی آباد کتول، دماوند، شهر قدس، چالوس، اسلامشهر، بجنورد، ساری، کرمانشاه، فلاورجان، دورود، ایلخچی، شهرکرد، ارومیه، شیراز، دهاقان و همدان.
مدیرکل سراهای نوآوری تصریح کرد: ارزیابی دقیق مراکز رشد و فعالیت آنها در راستای هدایت دانشجویان و اعضای هیات علمی به سوی ایجاد هستهها و واحدهای فناور از طریق برگزاری رویدادهای فناورانه مختلف، بستر ساز تولید و اشتغال دانش بنیان خواهد بود. همچنین ایجاد واحدهای فناور متناسب با نیازهای فناورانه صنعت و اقلیم هر منطقه نیز زمینه ساز راه اندازی سراهای نوآوری تخصصی در استانها خواهد بود.