به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) اعلام کرد: به دنبال مباحث مطرح شده در رسانههای جمعی و نیز مطالبه عمومی در خصوص راه اندازی آسانسورهای تعبیه شده در ایستگاههای موجود شبکه مترو که هنوز مجوز بهره برداری نگرفته و تعداد آنها به حدود یکصد آسانسور میرسد، هفته گذشته نشستی بین مدیرعامل شرکت مترو تهران و مدیرکل استاندارد استان تهران برگزار و ضمن بحث پیرامون یافتن راهکاری برای رفع دغدغههای مشترک طرفین، مقرر شد کارشناسان ذیصلاح از دو طرف، طی جلسات فنی هفتگی به تعاریف مشترکی از الزامات راه اندازی آسانسورها دست یابند.
این اقدام مهم و تأثیرگذار به منظور بهره مندی ایمن و اصولی از آسانسورهایی است که در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ ساخته شده، اما تا کنون مجوز بهره برداری نگرفته اند؛ امکاناتی که تعداد آنها ۹۷ دستگاه بوده و هزینه اجرای سازه به همراه خرید تجهیزات آن در مجموع بیش از یک هزار میلیارد تومان برآورد میشود، اما تا به امروز بلااستفاده باقی مانده اند.
بسیاری از کارشناسان علت اصلی این امر را فقدان تعریف شاخصهای مخصوص استاندارد آسانسور ایستگاههای مترو دانسته و عنوان میدارند برای فضاهای زیرزمینی اینچنینی، لزوماً باید معیارهای بهره برداری خاصی تعریف شود.
این در حالی است که در حال حاضر ۱۸۰ دستگاه آسانسور در خطوط یک، ۲ و ۵ مترو پایتخت فعال بوده و اداره کل استاندارد استان تهران همواره رویکرد مثبتی در بهره مندی هرچه سریعتر شهروندان از امکانات رفاهی اینچنینی داشته است.