به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سهیل معیری، دبیر مجمع مطالبهگران استان سیستان و بلوچستان؛ تریبونهای نماز جمعه، که در واقع تریبونهای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، اگر تداوم صدای حق طلبی و عدالتخواهی باشد، قطعا موجب شکوفایی و جوان شدن صفوف نماز جمعه خواهد شد.
سیرۀ نظری و عملی امام خمینی نسبت به مطالبهگری در جامعه و نقش آن در حکمرانی خوب، در دوران زندگی او کاملاً نمایان است. ایشان خود در دوران حکومت پهلویها از مطالبهگران اصلی جامعه نسبت به حاکمان بود و مردم را آگاهی میداد و و سفارش میکرد که باید خواستههای خود را از حاکمان بخواهند و بپرسند و آنها را استیضاح نمایند (صحیفه امام، ج ۱، ص ۱۷۷) و حاکمان و دولتمردان نیز موظف به گوشدادن و پاسخ هستند. این روحیۀ مطالبهگری امام خمینی و تشویق مردم به آن، پس از پیروزی انقلاب و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به نحوی دیگر ادامه داشت. همیشه اقشار مختلف مردم را تشویق میکرد که خواستۀ خود را مطرح نمایند و از مسئولان طلب کنند. به سران و مسئولان نیز گوشزد میکرد که به مردم پاسخگو باشند. بارها سلامت و موفقیت کشور را در گرو رضایت خدا و مردم دانسته و میفرمود:
«مردم مواظباند و مطلعاند و شناسایی میکنند و سکوت نمیکنند. بنابراین، توصیه من به آقایان [مسئولان]به طور جِد این است که... تعقیب کنید، تأیید کنید، همراهی کنید، کمک کنید تا کشور شما رو به سلامت برود، و احتراز کنید از یک چیزی که بر خلاف رضای خداست و بر خلاف رضای ملت است.» (همان، ج۱۹، ص: ۳۹۹)
مدتیست در استان مشاهده میشود مطالبه گری در نهادهای نماز و سطح استان و با پیش قراولی امام جمعه زاهدان به عنوان پدر معنوی در حال اجراست؛ نمازجمعه به عنوان بزرگترین و رساترین رسانه حاکمیت اسلامی، فرهنگ ساز مطالبه گری است، حال که شخص امام جمعه زاهدان پرچم مطالبه گری برافراشته اند، لازم است بگوییم «جانا سخن از زبان ما میگویی» و امید است این حرکت امید بخش همچون زاهدان و زابل در تمام تریبونهای نماز جمعه استان مشاهده شود.
آیت الله محامی، به واقعیت تلخ استان سیستان و بلوچستان اشاره کردند که مردم برای آب و نان و گاز و... با صفهای طولانی دست و پنجه نرم میکنند، اما یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که هرگاه صدای مطالبهای از جانب دغدغهمندان این استان بلند شد از جانب برخی مسئولین بی کفایت متهم شدند به سیاه نمایی و ارتباط با ضد نظام عنوان شد.
در خصوص عدم توسعه بندر آزاد چابهار گلایه داشتند که باید عرض کرد موضوع فراتر از استان است و به الگوی تبعیض آمیز و ضد توسعه دوران سازندگی باز میگردد آنجا که کریدور اقتصادی شرقی، شمال - جنوب کشور برای ترانزیت کالا معطل گذاشته شد و مسیر غیر اقتصادی مرکز کشور از بندر عباس، کرمان و... جایگزین شد؛ انگار نه انگار که انقلاب ۵۷ برای پیشرفت مناطق محروم بود.
امام جمعه زاهدان اشاره درستی به حضور مدیران ضعیف و ناکارآمد در استان داشتند، اما این تمام ماجرای نیست، بخشی هم بر میگردد به عدم وحدت و هم دلی بین نمایندگان مجلس و اختلافات بین آنها که بعضا رفتارشان در جلسات عمومی موجب سرشکستگی همان مردمی میشود که با واژه حلیم یعنی بردبار از آنها یاد شد.
طبق گفته حاج اقای محامی، عملکرد شهرداران به درستی در نتیجه نگاه قومی و قبیلهای عنوان شد، اما سوال اینکه دستگاههای نظارتی چرا بر عملکرد مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر نظارت لازم را نداشته اند تا از بروز فاجعه سیل اخیر جلوگیری شود؟ مردم در حادثه سیل اشکشان از سوءمدیریت شهردار و اعضای شورای شهر جاری شد، اما باز هم با حلم و متانت برخورد کردند.
ایشان ضمن اشاره درست به مشکلات منطقه سیستان و بحث حقآبه، مرز را هم فرصت و هم تهدید دانستید و تاکید نمودند مهاجرت مردم به دلیل خشکسالی و ریزگرد موجب خالی شدن تنگه احد نظام از سکنه شده است، اما توقع بر این است که جوانان بومی استان در کارخانجات صنعتی بومی و محلی به کار تولید مشغول میشدند، ولی شاهد آن هستیم که همین معدود پروژههای صنعتی به دلیل کارشکنی برخی مسئولین و موانع قانونی سالهاست که معطل و بر زمین مانده است.
مجموع همین موارد و بیشتر از اینها موجبی بود که ایشان را واداشت در حرکتی انقلابی و قابل تحسین و کم نظیر در گردهمایی ائمه جمعه با رئیس جمهور به بیان صریح این مطالب بپردازید و اتفاقا همین تلنگر ایشان به مسئولین بود که وزارت خارجه را واداشت تا در اقدامی عاجل تذکری جدی به هیئت حاکم افغانستان در خصوص موضوع آب رودخانه هیرمند و حقابه هامون بدهد، قطعا این قبیل اقدامات باعث دلگرمی مردم خواهد شد.
تریبونهای نماز جمعه، که در واقع تریبونهای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند اگر تداوم انعکاس صدای حق طلبی و عدالتحواهی باشد، قطعا موجب شکوفایی و جوان شدن صفوف نماز جمعه خواهد شد.
حکومت اسلامی حکومتی پویاست، از ملزومات این پویندگی مطالبه گری مردم و نخبگان جامعه در همه شئون حکومت است. در شریعت اسلام رابطه حکومت و مردم رابطهای عمیق اقناعی و دوطرفه است و هر دو باید بر یکدیگر مؤثر باشند. در معارف اسلامی جایی گفته میشود «الناس علی دین ملوکهم» که نشان از عمق تأثیرگذاری حاکمان نه تنها بر معاش مردم که بر سلوک و آراء آنها دارد و در جایی دیگری پروردگار متعال میفرمایند «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» که نشان از لزوم تحرّک جامعه برای تحرّک و تعالی حکومت دارد.
در پایان امید است که تا شکستن چرخهی انتصاب و ابقای مدیران درجه دهم در استان پیش برویم و مردم عزتمند استان سیستان و بلوچستان را به جایگاههای رفیع عدالت و پیشرفت برسانیم.
سهیل معیری، دبیر مجمع مطالبهگران استان سیستان و بلوچستان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.