به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید کوزهچی در میز ملی خرما در شهرستان دشتستان استان بوشهر افزود: باید بتوانیم هر چه سریعتر از موانع تولید داخل عبور کرد تا قدرت رقابتی خود در صادرات را افزایش دهیم، زیرا در حوزه کشورهای هدف رقابت آسان نیست.
وی ادامه داد: نمایندگیهای وزارت امور خارجه در کشورهای هدف تمایل دارند برای افزایش سهم خرما در بازارها تلاش کنند، زیرا این محصول، دومین تولیدی باغی کشور است و دراشتغال، ارزآوری و غلبه برتحریمها تاثیر مهم دارد و میتواند سهم اساسی در صادرات غیرنفتی داشته باشد.
رئیس اداره تسهیل صادرات غیرنفتی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع تحریم و مبادلات بانکی، گفت: در وزارت خارجه هر چه بتوانیم تلاش میکنیم که مبادلات پولی روان صورت گیرد. البته بازرگانان ما در دوران تحریم تجارب خوبی به دست آوردهاند.
کوزهچی با اشاره به اینکه خرمای ایران در خارج از کشور با کیفیت پایین عرضه میشود، بیان کرد: برای گسترش بازار خرما هم باید شرکتهای صادراتی تقویت شوند و هم باید در زمینه کیفیت محصول، بستهبندی و تبلیغات کار شود.
وی گفت: باید در کشورهای هدف که ظرفیت دارند، جشنواره تخصصی خرما برگزار شود تا هم ذائقه بازار هدف را بشناسیم و هم محصول باکیفیت خود را ارائه دهیم.