به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز نشستی خبری با حضور علیرضا شاه میرزایی؛ معاون کسب و کار تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار شد.
شاه میرزایی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ساختار وزارت صمت در دولت جدید که تغییر کرد، گفت: ما یک واحد سازمانی که فقط متولی بازار باشد را نداریم. اساسا مفهوم زنجیرهای و سیستمی یک الزام است. در وزارت صمت و در ساختار جدید، این نظام توزیع یک متولیانی دارد، بسیاری از بخشهای خدماتی در قالب اصناف فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: خدمات کسب و کار بسیار مهم است و از یکم تا چهارم شهریور نمایشگاهش نیز در نمایشگاه بین المللی برگزار خواهد شد. خدمات دهندگان در حدود ۲۶ رشته هستند. یک پلتفرم ایجاد شده تا خدمات دهندگان به خدمات گیرندگان متصل شوند. در حوزه تامین مالی زنجیرهای پلتفرمهایی دیده شده است و هفته آینده رونمایی میشود. در بسیاری از بخشها انجمنهایی داریم که بسیار فعال هستند. در اکثر حوزهها به شغل نیاز داریم، اما به خاطر عدم ساماندهی، افراد فعال نیستند.
شاه میرزایی افزود: حدود ۱.۲ میلیون پرونده در حوزه حقوق کسب و کار داریم. ثابت شده که ۳۵ درصد کسب و کارهایی که دچار ورشکستگی میشوند، به خاطر شخصیت خود کارآفرین است. اقدام دوم این است که در چند ماه قبل طرحهایی را با عنوان خرید شفاف مطرح میکردیم. در حوزه لوازم یدکی خودرو، درصد حضور شرکتهای اینترنتی و نصب شناسه بر کالا صورت گرفت و تحولی در حوزه لوازم یدکی خودرو در حال شکل گیری است. حجم زیادی کالای تقلبی در بخشهای مختلف داریم که با سامانهها قابل شناسایی است. با روشهای بازرسی، درصد موفقیت بسیار محدود است. حجم نقدینگی و تامین مالی که بانکها انجام میدهند به شدت کاهش پیدا کرده است.
معاون وزیر صمت در پایان سخنانش مطرح کرد: اگر در کنار کنترل رشد نقدینگی نتوانیم زنجیره کالا را کنترل کنیم، دچار رکود میشویم. اساسا طرحی در کنترل تورم مهم است که قدرت خرید مردم را افزایش دهد. اگر بانکها تسهیلات دهند، اما زنجیرهای نباشد، منجر به تورم میشود. تامین مالی زنجیرهای به بخش خرید شفاف متصل شده است و میخواهیم وارد خرده فروشی و شناسایی مصرف کننده نهایی شویم. ما علاوه بر شفاف بودن نظام توزیع، به تامین مالی زنجیرهای متصل شده ایم.