به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از واحد ارتباطات و رسانه بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، نشست رسانهای بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، پیش از ظهر امروز ۳۰ مردادماه با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم، محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی این رویداد هنری در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست، عبدالرضا سهرابی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم در سخنانی عنوان کرد: جوانی، سنی است که در آن انبوهی از ظرفیتها و استعدادهای بالقوه مستتر است. نکته حائز اهمیت این است که ما نمیتوانیم از شور و شوق فطری سنین جوانی بگذریم. بدون شک، اگر فطرت جوانی در عرصه هنر به درستی هدایت شود، اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: هنر، مهمترین امکان برای معرفی ظرفیتهای موجود در فرهنگ و تمدن هر کشور است. به فرموده مقام معظم رهبری، هنر رساترین زبان برای بیان نقاط ضعف و قوت موجود و اصلاح آنها است و این اتفاق در پرتو استفاده از توانایی و ظرفیتهای جوانان امکانپذیر خواهد بود. در این راستا، بخش عمدهای از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم خطاب به جوانان است و این موضوع تکلیف مسئولان را در حوزه سیاستگذاری و اجرا سنگینتر میکند. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را میسر میسازد.
مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه به اهداف جشنواره اشاره و بیان کرد: هدف اصلی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، کشف استعدادهای هنری جوان و پرورش آنهاست. در این راستا، نوآوریهایی در این دوره از جشنواره صورت گرفته است؛ ازجمله اینکه شرکتکنندگان پس از پایان کارگاههای آموزشی رها نمیشوند؛ بلکه کار اصلی از اینجا به بعد آغاز میشود.
وی ادامه داد: کارکرد مهم جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ظرفیتسازی و کادرسازی برای آینده هنر اصیل ایرانی – اسلامی است. از سوی دیگر، یکی از خصوصیات اصلی این جشنواره، همراهی سینه به سینه هنرجویان جوان با استادان است که موجب اثرگذاری مضاعف و ارتقای سطح کیفی آموزشهای ارائه شده میشود.
سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال برای نخستینبار در پایتخت برگزار میشود و این، اتفاق بسیار خوبی است برای اینکه هنرجویان جوان از سراسر کشور بتوانند به شکلی هدفمند و سازماندهیشده از ظرفیتها و امکانات هنری موجود در پایتخت بهرهمند شوند.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسشی درباره امکان حضور هنرجویان در عرصه بینالملل نیز گفت: یکی از موضوعات جدی و مورد توجه دبیر هنری محترم جشنواره، تدارک امکانی برای ورود هنرجویان به عرصه بینالملل است اما برای این منظور، ابتدا باید در داخل کشور به نقطه قابل قبولی برسیم. در ارتباط با ورود هنرجویان به بازار کار نیز باید بگویم که اگر این آموزشها به صورت مستمر انجام شود، خود به خود شرایطی رقم خواهد خورد که هنرمندان وارد بازار کار حرفهای شوند. با وجود این، نگاه و انتظار نخست ما از جشنواره، ارائه آموزشهای کیفی و مناسب به هنرجویان جوان است.
در بخش دیگری از این نشست، محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در سخنانی گفت: نکته قابل توجه این دوره، ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره است که متشکل از مسئولان و هنرمندان است. خوشبختانه باتوجه به ترکیب چهرههای حاضر، این شورا از ظرفیت و بضاعت قابل توجهی برخوردار بوده و هست. شاید تصور غالب این باشد که فعالیتهای شورای سیاستگذاری تنها معطوف به طراحی رویکردهای کلی و تحولات اجرایی است اما خوشبختانه به دلیل ترکیب متنوع هنرمندانی که در شورا حضور داشتند و حداقل ۲ نفر از آنها نیز جزء برگزیدگان دورههای پیشین جشنواره بودند، بررسیهای قابل توجهی نسبت به دورههای گذشته صورت گرفت و بر این اساس، توانستیم به نکات و یافتههای خوبی برسیم.
وی ادامه داد: رویکرد جشنواره طی دورههای گذشته، تمرکززدایی از تهران، حضور در شهرستانها و برقراری تعامل با اداره کلهای ارشاد استانها بوده و هست؛ به این ترتیب، ادارات کل استانها استعدادهای هنری منتخب را معرفی میکنند تا از امکانات و آموزش استادان بهرهمند شوند و درعینحال، تعاملات نیز حفظ شود. این اتفاق را باید به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز هنرهای تجسمی تلقی کنیم.
دبیر هنری جشنواره ضمن اشاره به تغییرات این دوره از جشنواره، بیان کرد: طی بررسیهایی که نسبت به سالهای گذشته داشتیم، رویکرد این دوره تغییراتی یافت و خوشبختانه این تغییرات منجر به کاهش کمیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نشد. البته ما به دنبال افزایش کیفی آثار هنرمندان حاضر در جشنواره هستیم. میتوان گفت که وجه تمایز این جشنواره با سایر رویدادهای هنری و فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزشمحور بودن آن و ارتباط مستقیمی است که میان شرکتکنندگان و استادان در یک فضای متفاوت برقرار میشود.
وی اظهار کرد: در این دوره بنابر ذوق و سلیقه دوستان دستاندرکار، جشنواره در اردوگاه شهید باهنر که فضایی سرسبز و مصفا است، برگزار میشود. این موضوع، باعث شد که مفهوم این دوره با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست ایران انتخاب شود.
دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران افزود: امسال از استادانی بهره میبریم که نهتنها هنرمندان شناختهشدهای هستند، بلکه سابقه تدریس و ارائه آموزشهای حرفهای هنری را هم دارند. دوره سه روزه کارگاهی برخلاف دورههای پیشین، خاتمه پیدا نمیکند و میان شرکتکنندگان رقابتی برای برگزیده شدن وجود ندارد؛ بلکه شرکتکنندگان در ادامه وارد مرحله سوم میشوند و در فضای مجازی که امتداد کارگاههای حضوری است، آموزشهای خود را دریافت میکنند. این ارتباط، میان هنرجویان و کارگروههای مختلف پس از اتمام جشنواره نیز ادامه خواهد داشت. حتی برنامهای برای استادانمان درنظر گرفتهایم تا درصورت نیاز، به مراکز استانها سفر کنند و ضمن شناخت ظرفیتها و سرمایههای انسانی و اقلیمی موجود در هر استان، کارگاههایی حضوری را نیز در آنجا برگزار کنند.
رحیمیان درباره نحوه انتخاب آثار نیز اظهار کرد: تلاش کردیم در انتخاب آثار به سمت شایستهسالاری برویم و افرادی را انتخاب کنیم که شایستگیهای هنری لازم را داشته باشند. این جشنواره یک حرکت مقطعی از سوی مرکز هنرهای تجسمی نیست؛ بلکه یک پروژه بنیادین و پژوهشی است.
دبیر هنری جشنواره خاطرنشان کرد: در این دوره، فضایی نمایشگاهی در اختیار استادان و هنرجویان قرار خواهیم داد تا از شهریور ماه سال جاری به سمت تولید آن دسته از آثار هنری که قابلیت ارائه نمایشگاهی دارند، حرکت کنند. به امید خدا در اواخر آذر یا اوایل دی ماه، این نمایشگاه برگزار خواهد شد. این ارائهها میتوانند به صورت خلاقانه یا گروهی باشند. در واقع، نمایشگاه، یک کار گروهی است که حاصل تلاش استادان و هنرجویان خواهد بود.
رحیمیان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره امکان اشتغال حرفهای هنرجویان جوان، گفت: کاریابی جزء وظایف این جشنواره نیست اما استادان ما این دغدغه را دارند که برای ورود هنرجویان جوان به بازار کار، زمینه مناسبی را فراهم کنیم. برای تحقق این امر، ابتدا باید نمایشگاهی شایسته برپا کنیم و سپس، به سراغ گامهای بعدی برویم.
در ادامه این نشست، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهار کرد: هنگامی که برای برگزاری ادوار پیشین جشنواره در استانها حضور پیدا میکردیم، افراد زیادی متقاضی بودند که جشنواره یکبار هم به صورت حضوری در تهران برگزار شود تا به این ترتیب، بتوانند از امکانات پایتخت استفاده کنند. بحمدالله، امسال، این امر محقق شد. در این دوره، به شکلی برنامهریزی شده است که هنرجویان بتوانند از مراکز هنری خاص تهران مانند موزه هنرهای معاصر و... بازدید کنند و در خلال این بازدیدها، تجارب منحصر به فردی را به دست آورند.
وی در ادامه به اعلام آمار جشنواره بیست و نهم پرداخت و گفت: تعداد کل ثبتنامها ۱۲۵۳ نفر و تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه، ۷۴۱۷ اثر بوده است. تعداد شرکتکنندگان زن ۹۲۶ نفر و شمار شرکتکنندگان مرد ۳۲۷ نفر است. در این میان، بیشترین تعداد شرکتکنندگان مربوط به رشته نقاشی است. همچنین در این دوره پس از قریب به پنج سال، سفال و سرامیک به صورت رشتهای مجزا در جشنواره حضور دارد.
دبیر اجرایی جشنواره در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه جشنواره امسال برگزیده و جایزه نهایی ندارد، مبلغ یک و نیم میلیون تومان به تمامی شرکتکنندگانی که به مرحله سوم برسند، پرداخت میشود. همچنین از میان برگزیدگان ادوار گذشته نیز دستیارانی انتخاب شدهاند که استادان کارگاهها را همراهی خواهند کرد.
بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، در ۱۱ رشته ارتباط تصویری(پوستر)، خوشنویسی(نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور(کارتون)، مجسمهسازی، طراحی، نقاشی، نگارگری(نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و رسانههای هنری جدید(ویدیو آرت، چیدمان، هنر محیطی)، از شهریور تا آذر ماه سال جاری در تهران برگزار میشود.
محمد مهدی رحیمیان، دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد.