جعفرقادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در خصوص ورود کمیسیون برنامه و بودجه برای اصلاح قانون بودجه کشور گفت: با توجه به اینکه قانون برنامه بودجه کشور در سال ۱۳۵۱ نوشته شده است، یعنی بیش از پنجاه سال از تدوین این قانون میگذرد اصلاحات در قانون بودجه کشور امری الزامی به نظر میرسد که کمیسیون برنامه بودجه آن را در دستور کار جلسات کارشناسی خود قرار داده است.
وی در ادامه افزود: اصلاح قانون برنامه بودجه کشور به عنوان یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب ما را بر این مدار قرار داد که قانون برنامه بودجه کشور بنحوی سامان بگیرد که به نفع عموم جامعه و در راستای تحقق اهداف رشد اقتصادی کشور باشد از این رو به کوشش آقای زنگنه که قبلا طرحی در این باب به کمیسیون ارائه داده بود با رفع ایرادات و اشکالات، کمیسیون جلساتی را با کارشناسان و نمایندگان و دستگاههای مختلف برگزار کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد افزود: بعد از کارشناسیهای ویژه کلیت طرح در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید. علی رغم تصویب کلیات، به دلیل اهمیت این موضوع قرار شد کمیسیون به صورت ویژهای روی موضوع کار کند. برگزاری جلسات فشرده برای ارائه و آماده سازی اصلاحیه قانون از مهمترین دستور کارهای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات است.
وی افزود: با توجه به اینکه این طرح چالشی در دست بررسی است که تمام زوایای آن باید به درستی بررسی و اصلاح شود نباید در ارائه طرح به صحن و تصویب آن عجله کرد. همانطور که برای رسیدن به اجماع خاطر در تدوین قانون مدت زمان قابل توجهی صرف شد اصلاح قانون برنامه بودجه نیز زمان بر است لذا برای رفع نگرانی دولت مبنی بر به هم ریختن ساختارها تمرکز بر اصلاحات اساسی در این طرح بسیار الزامی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این باره گفت: به دلیل نگرانیهای دولت در کمیسیون برنامه، بودجه بر آن هستیم که خلاءهای قانونی مرتفع شود و قوانین دست و پاگیر حذف و قوانین کاربردی جایگزین قوانین چند دهه گذشته شود.
وی در این باره توضیح داد: در اصلاح قانون برنامه بودجه، فرآیند اصلاح ارائه بودجه، تصویب، اجرا، نظارت بر بودجه، تفریغ بودجه و... در دست بررسی است به شکلی که کمیسیون برنامه بودجه، اصلاح فرآیندهای قانونی به بهترین نحو ممکن را دنبال میکند. تلاش بر این است کار در نشستهای پیش رو به صورت فشرده به سرانجام برسد تا در نهایت متن نهایی آماده شده به دولت داده شود و دولت بعد از بررسی در قالب لایحه نظر خود را ارائه کند یا روی همین متن نظرات وجمع بندیها خود را ارائه دهد تا در رفت و برگشت دیگری در کمیسیون نهایی و آماده ارائه به صحن شود.