بهروز ستایش، رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری دانشجو، درخصوص پروژه احداث جاده جدید در پارک ملی «کلاه قاضی» به قدمت این پروژه اشاره میکند و میگوید: مسائل مربوط به احداث آزادراه شرق اصفهان مربوط به دهههای گذشته و حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.
به گفته او روندهای توسعهای که پیرامون این پارک ملی از گذشته برنامه ریزی شده و حتی ایجاد شهرک بهارستان نیز مربوط به تصمیمات مسئولان کشور در سالهای دور است.
ستایش میگوید: اکنون هم تصمیم گیری درباره اجرای این پروژه به عهده سیاستگذاران بالادستی محیط زیست، یعنی شورای عالی حفاظت از محیط زیست است.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان معتقد است که برای بررسی اثرات توسعهای که بر مناطق چهارگانه محیط زیستی کشور مترتب میشود، باید نگاه جامع و چند جانبه داشت.
او بیان میکند که اگر اجرای این طرح در شورای عالی حفاظت از محیط زیست تصویب شود، الزامات و تهمیدات زیست محیطی ویژه به مجری طرح ابلاغ خواهد شد.
الزامات و تهمیداتی که او مدنظر دارد مواردی مانند افزایش ضریب حفاظتی پیرامون مسیر، امکانات ویژه حفاظتی، تعیین نحوه عبور به صورت تونل یا ترانشه و اجرای روگذر و زیرگذر مخصوص حیات وحش را شامل میشود.
البته ستایش نگفت که الزامات قانونی برای اجبار مجری طرح برای اجرای این تمهیدات وجود دارد یا نه؟ اگر این الزامات قانونی وجود نداشته باشد، نیاز است روندهای قانونی آن طی شود.
مشخصا اجرای چنین تمهیداتی مانند احداث روگذر یا زیرگذر یا افزایش ضریب حفاظتی مناطق اطراف جاده، هزینههای اضافی را برای مجری طرح ایجاد میکند که احتمال نادیده گرفتن آنها وجود دارد.
ستایش البته به خبرنگار ما توضیح میدهد که طرح فعلی که برای اجرای این پروژه، مورد بحث است، با مسیر اولیه طراحی شده کنارگذر تفاوت دارد.
به گفته او طرح قبلی به طور کامل با زیستگاهای منطقه تداخل داشت و مسیر پیشنهادی فعلی از دورترین حاشیه غربی منطقه مورد بحث عبور میکند.