به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین بلندی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی در نشست خبری سی و یکمین سالگرد این دانشگاه که امروز برگزار شد، گفت: دانشگاه علمی کابردی بعد از جنگ تحمیلی تاسیس شده که نیاز به سیستمی بود که منابع انسانی طوری آموزش داده شوند که وارد بازار کار شوند، دانشگاه جامع ایجاد شده که نیاز بازار کار و جامعه را مرتفع کند؛ و ایجاد مهارت کند.
وی افزود: تنها دانشگاهی که مهارت ایجاد میکند و دانشجویان را وارد بازار کار میکند.
بلندی اضافه کرد: در این مدت حضور در دانشگاه چالشهای متعددی داشتیم که از جمله عدم تناسب برنامههای درسی با تحولات شغلی، خوشه بندی رشتهها است که باید برنامههای درسی مورد بازنگری قرار گیرند.
وی ادامه داد: ۳۱۳ مرکز علمی کاربری وابسته به نهادها از سال ۹۶ تعطیل شدند و ۲۰۰ هزار دانشجو کمتر جذب دانشگاه میشدند که تعطیلی این مراکز ۱۴۰ هزار شغلی را اجازه نداده که ایجاد کند.
بلندی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر تعطیلی مراکز تعداد دانشجویان در مراکز فعال نیز کاهش یافته بود در صورتی که هر مرکز باید حداقل ۵۰۰ دانشجو داشته باشد، همچنین برخی مراکز را هم مختص رشتههای خاص قرار دادند که همین مسئله باعث کاهش جذب دانشجو شد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی اضافه کرد: یکی از برنامههای ما این است که نیاز بازار کار را به درستی تشخیص دهیم. فعالیتهای دانشگاه باید به نحوی باشد که دانشجویان وارد بازار کار شوند که در بخش پژوهش و فناوری تحولاتی صورت گیرد. در بحث فرهنگی نیز باید تحولاتی صورت گیرد .
بلندی با تاکید بر اینکه مراکز علمی کاربردی مدرک آموزشی صادر نمیکنند و مجری علمی کاربردی هستند، خاطرنشان کرد: مسئولیت صلاحیت حرفهای از سطح ۴ به بالا با آموزش عالی است و هر کسی باید بخش خودش را انجام دهد، چارچوب مسوولیت حرفهای تدوین شده و اکنون وزیر علوم مهارت و اشتغال را پیگیری میکند و از دانشگاهها پیگیر این موارد است.
وی با اشاره به تشکیل شورای مهارتی در وزارت علوم، گفت: تعامل بسیار خوبی برقرار شده و به سمت هم افزایی هستیم. فارع التحصیلان باید وارد بازار کار شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به پودمانهای تخصصی این دانشگاه، گفت: شرط ایجاد این دانشگاه حضور در بازار کار است و این دورههای آموزشی میتواند افراد را با دوره آموزشی کوتاه مدت وارد بازار کار کند.
وی افزود: مراکز علمی کاربردی براساس برنامه راهبردی دوم باید به مراکز کاربردی شغلی تبدیل شوند و در بازار کار حضور یابند، فلسفه این دانشگاه یک بار برگزاری است، نیاز سنجی هم انجام شده و به بهترین نحو ممکن ارایه میدهیم.ما فعلا فقط هزار برنامه درسی داریم و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: هر فردی که درخواست مجوز تاسیس مرکز علمی کاربردی کند مشروط به اشتغال فارغ التحصیلان، مجوز میگیرد که در حال حاضر با این شرایط ۳ مرکز مجوز گرفتند که دو مجوز قطعی شده که یکی از مراکز ۵ هزار دانشجو و دیگری ۱۲۰ دانشجو را قرار است آموزش داده و زمینه اشتغال آنها را در بازار کار فراهم کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه توانمندیهای ویژهای دارد و ما باید برای برنامه هفتم توسعه بخش مهارتی را به ۳۷ درصد برسانیم.
وی با بیان اینکه ۱۲۵ برنامه درسی جدید علمی کاربردی تدوین شده است، گفت: ۱۰۴ برنامه درس این دانشگاه بازنگری شده است.
بلندی از ۴۵۰۰ ظرفیت جدید برای جذب مدرسان در این دانشگاه خبر داد و گفت: تا ۲ هفته آینده فراخوان جذب مدرسان ارایه میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بازبینی و بهینه سازی فرایندهای نظارتی این دانشگاه گفت: فرایندهای آموزشی و نظارتی دانشگاه جامع هوشمندسازی میشود.
وی از ایجاد حداقل یک خانه خلاق در هر استان خبر داد و گفت: چند رویداد در راستای برنامه فرهنگی به زودی اجرایی میشود.
بلندی خاظرنشان کرد: تمام دانشجویان ترم ۷ و ۸ دانشگاههای نظری میتوانند همزمان با آموزشهای دانشگاهی پودمانهای تخصصی خود را در مراکز علمی کاربردی بگذرانند و با سابقه یک ساله فارغ التحصیل شوند.
وی از تحصیل همزمان در دو دانشگاه نیز خبر داد و گفت: پس از گذراندن ۶۰ واحد، دانشجویان سایر دانشگاهها میتوانند وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی شوند و با دو مدرک فارغ التحصیل شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در برنامه ما حضور ۵۰ مرکز بین المللی است، گفت: تا کنون ۳ مرکز در حال طی مراحل قانونی برای بینالمللی شدن هستند.
وی با اشاره به جذب ۴۵ هزار دانشجو در بهمنماه از پذیرش ۱۲۲ هزار دانشجو در مهرماه خبر داد.
بلندی از حضور ۲۲۰ هزار دانشجو و ۵۷۱ مرکز علمی کاربردی در این دانشگاه خبر داد.
بلندی خاطر نشان کرد: با بهره مندی از برنامه راهبردی دانشگاه همگامی با تغییرات تکنولوژی و جهت گیری بازار ایجاد کردیم. شرط ایجاد دانشگاه علمی کاربردی این بود که در بازار کار حضور داشته باشد.