به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اصغر کشتکار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی، در اولین گردهمایی روسای واحدهای استانی در سال ۱۴۰۱ ضمن تبریک به مناسبت آغاز سی و یکمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: سیاست دانشگاه در حوزه آموزش توسعه هدفمند است، توسعه هدفمند کیفی سیاست کلی آموزش عالی در کشور و آن چیزی که وزیر محترم علوم به مجلس ارائه داده است مهارتی کردن آموزش عالی است.
وی افزود: بنابراین شما هرجا بروید در وزارت علوم؛ نیمی از جلسات و صحبتهای مطرح شده درخصوص آموزش مهارت، آن هم در سطح آموزش عالی است. این وظیفه دانشگاه را بسیار سنگین میکند و باید یک دید سیستماتیک داشته باشیم و با یک ساختارسازی مناسب و سازمانیافتگی مناسب و برنامه ریزی خوب بتوانیم کارها را پیش بریم. کشتکار تصریح کرد: کارهای پراکنده و جسته گریخته در دانشگاه پاسخگوی ما نیست. در این ۱۱ ماه کارهای جهادی زیادی انجام شده است و دیگر باید به سازمانیافتگی توجه کنیم. کارهای جسته گریخته و پالسی همیشه جوابگوی ما نیست، اما کارهای سازمانی همیشه پایدار است. در دانشگاه جامعی که ۳۰ سال روی آن کار شده است، از ابتدا هدف این بوده است که در اشتغال و سازندگی نقش داشته باشد.
وی افزود: مهمترین رسالت دانشگاه ایجاد اشتغال از طریق آموزش است. ما باید نقش خودمان را در اشتغال تبیین و تصدیق کنیم. هرکاری که انجام میدهیم اگر در جهت ایجاد اشتغال هست درست بوده و اگر نیست، پس راه را درست نرفتهایم. ما در این دانشگاه دنبال کار دیگری نیستیم. شاید زمانی کار دیگری میکردیم یا نقش دیگری داشتیم، اما الان نقش ما ایجاد اشتغال است و باید آموزش را با سرمایهگذاری برای اشتغال مبادله کنیم.
وی ادامه داد: ارزیابی از کارهای گذشته دانشگاه در دفتر برنامهریزی انجام شده و منتج به ۱۲۵ برنامه درسی جدید شد که حاصل کار دفتر برنامهریزی و گروه و شوراهای برنامهریزی سالهای گذشته است که ما جمعبندی کردیم و به آن سر و سامان دادیم.
کشتکار با اشاره به بیسابقه بودن این کار جهادی افزود: این کار واقعا بیسابقه است که ۱۲۵ برنامهریزی درسی با نیاز آفرینی برای شغلهای جدید و برنامههای تک در مدتی کوتاه برنامهریزی و اجرایی شود. البته ما در این حوزه ریسک کردیم، چون خیلی از افراد معتقد بودند این کار انجام نمیشود و تصویب آنها زمانبر خواهد بود، اما با لطف خدا هم مجوز صادر شد و هم دانشجو برای آن گرفتیم و برنامهها نیز روی سایت است. البته قرار گذاشتیم که از این به بعد برنامه درسی فقط در مراکز علمی کاربردی قابل اجرا باشد که مختص خود ما باشد البته ۱۰۴ برنامه بازنگری هم داریم که به مرور انجام خواهد شد.
وی افزود: ما نیروهای خوب و بیبدیلی داریم که با کمک آنها میتوانیم به دانشگاه در جهت برنامهریزی تهیه طرح برای داخل و بیرون کمک کنیم؛ هم کوتاه و بلند مدت؛ مثلا آخرین طرح آموزش دانشجویان و فارغالتحصیلان به صورت تک پودمان هست؛ یعنی دانشجویان نظری سایردانشگاهها بیایند ترم آخر را به صورت تک پودمان عملی بگذرانند یا حتی فارغالتحصیلان این شرایط را داشته باشند یا مثلا طرح خواندن ۲ رشته برای دانشجویان مثلا همزمان با خواندن ۴ سال در رشته نظری خود، ۲ سال آخر را در مراکز علمی کاربردی گذرانده و مدرک علمی کاربردی هم بگیرند.
کشتکار ادامه داد: این طرحها مورد استقبال قرار گرفته و مقرر شده است که جزئیات طرح آن نوشته و برای تصویب ارائه شود. این طرحها اگر مصوب بشود جهش بزرگی برای آموزشهای مهارتی خواهد بود و البته دورههای تک پودمان نیز جایگاه خودش را در آموزش عالی تثبیت خواهد کرد.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص دفتر گسترش بیان داشت: برنامههای تدوین شده باید به خوبی در دفتر گسترش بارور بشوند. ما امید داریم که در دفتر گسترش این کار اتفاق بیفتد. بحمدالله توانستیم با جمع آوری طرح خوشهبندی و با اجرای طرح گسترش هدفمند و بهرهگیری از هسته مرکزی و حمایتی در بهمنماه پذیرش خوبی را برای دانشگاه رقم بزنیم. البته با خوشفکری برخی مدیران و دوستان توانستیم در بهمنماه به عنوان تنها دانشگاه کشور پذیرش مجدد داشته باشیم.
کشتکار ضمن اشاره به موفقیت در پذیرش جدید دانشگاه نسبت به سایر دانشگاههای بزرگ کشور گفت: در شرایط فعلی ما در ترم بهمن نزدیک به ۴۵ هزار نفر پذیرش داشتیم که عددی استثنائی بود و بزرگترین دانشگاههای کشور بیش از۱۰ هزار نفر نتوانستند جذب کنند.
قائم مقام رییس در خصوص عملکرد دفتر مدرسان دانشگاه افزود:، اما یکی از چالشهای ما، جذب مدرس برای این برنامههای درسی جدیدی بود که در دانشگاه تدوین و تصویب شده بود. در حوزه مدرسان ما نیازسنجی را انجام داده و به فکر فراخوان بودیم و مطمئن بودیم که در ترم اول مشکلی نخواهیم داشت؛ اما برای ترمهای بعدی حتما نیاز به مدرس داریم و سریعا فراخوانها انجام خواهد شد تا مشکل کمبود مدرس نیز حل شود. البته مدرسین خود در برخی حوزهها مشکل داشتند. حتما میدانید که ما تنها دانشگاهی هستیم که به یک دیپلمه اجازه تدریس میدهیم و با روش خبرگی برای آن شرایط را ایجاد کرده و به آن افتخار میکنیم.
وی در خصوص امکان صدور مجوز جدید گفت: برخی مراکز ما میتوانند برند شوند؛ مراکزی که یک سر و گردن از مراکز فعلی بالاتر باشند و از اول تضمین اشتغال بدهند. ما هم اکنون ۲ مرکز داریم با ۲هدف متفاوت، یکی مرکز فارسکو که اعلام کرده ۱۵۰ نفر نیرو را برای تعمیر هواپیما نیاز دارد و میخواهد نیروهای فعلی خود را توانمند کند و مرکز دیگر، مرکز شهرک سلامت است که برای شروع ۱۲۰۰ نفر نیرو لازم دارد و برای ۵ سال آینده نیز ۵ هزار نفر را گرفته و بورس خواهد کرد. البته مرکز دیگری هم هست به اسم عسلویه که در حال تعیین تکلیف شرایط آن هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی تاکید کرد: ما باید سعی کنیم مراکز خبره را یافته و پیگیری کنیم و از آنها استفاده کنیم. سیاست ما در دفتر گسترش این است که واحدهایی که یک سر و گردن بالاتر و اشتغال را تضمین میکنند، با افتخار به آنها مجوز دهیم. اگر در سال فقط به یک مرکز با این شرایط مجوز دهیم برای ما رضایتبخش خواهد بود.
کشتکار در بخش بعدی سخنان خود در خصوص شرایط دورههای کوتاه مدت و تک پودمان اظهار داشت: اینکه ما ۲ تک پودمان را به دانشجوی نظری بدهیم تا به بازار کار معرفی شوند ادعای بزرگ و موضوع مهمی است پس باید با فکر و دقیق این طرحها انجام شود. مثلا دورههای کوتاه مدت باید آنچنان کیفیتی داشته باشد که خود دانشجویان برای حضور در آن رغبت داشته باشند. سیاست این است که ورودی دیپلم برای دورههای کوتاه مدت نداشته باشیم. مثلا ماشینسازی تبریز دوره کوتاه مدت با خارج برگزار میکند و معتقد است دانشگاه همکاری نمیکند و باید این مشکلات سریعتر رفع شود. بعضا مراکز جلوتر هستند و باید ما با آنها همراه شویم.
وی تصریح کرد: ما مدیران ستادی دانشگاه، باید طوری باشیم که توانایی سازماندهی، برنامهریزی و تقسیم کار داشته باشیم. در واقع ما انجام دهنده نباید باشد؛ سیستم باید از اینجا به کار بیفتد و ما نباید کار اجرایی کنیم؛ باید این شرایط تغییر کند. ساختار سازی باید انجام شود تا سیستم راه بیفتد و ما مدیران ستادی باید این کار را انجام دهیم، یعنی در استانهای شما برنامههای کوتاه مدت مصوب را با سیاست کلی ستاد اجرا کنید. ما باید به سراغ رشتهها و دورههای تکنولوژی و با سود بالا برویم، یعنی به طور مثال حجم و وزن کم و قیمت بالا؛ مثلا تعمیر یک وسیله مرتبط با امور پزشکی که نیاز به دانش و هزینه بالایی دارد در دورهها ما آموزش داده شود.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمیکاربردی در خصوص دفتر خدمات آموزشی نیز افزود: در حوزه خدمات آموزشی، نیروهای ما بهتر شده و کارها جمع و جورتر شده است. اما احساس کردیم در مقطعی مراکز و دانشجوها اذیت شدهاند؛ انهم با مسائلی که نباید وجود داشته باشد برخی از آن مشکلات را در روزهای ابتدایی حل کردیم، مثلا مشکلات کارآموزی ۱ و ۲ و مشکلاتی از این قبیل که خدا رو شکر مرتفع شد. البته با مقاومت هم روبرو بودیم که بحمدالله با صدور بخشنامههایی مرتفع شد.
وی ادامه داد: ما با صدور فراخوان خواستیم کارشناسان، معاونان و روسای مراکزی که علاقمند هستند برای رفع مشکل بیایند و دست همکاری بدهند؛ این افراد خوشه بندی شده و الان پای کار هستند تا مشکلات آموزشی یا چالشهای موجود حذف و به مرور رفع شوند. همه این چالشها بررسی شده و برخی به راهکار رسیدند و به دنبال مجوزها مربوط برای حل مشکلات هستیم.