کد خبر:۱۰۳۷۵۴۳

منطقی: طراحی خودروهای برقی در دستور کار است/ لزوم رفع ضعف‌ها در صنعت الکترونیک

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز شده، برای خودرو‌های برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان درجه یک الکترونیکی بپردازیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «منوچهر منطقی» امروز در رویداد فناورانه خودرو‌های آینده ۲ در محل شرکت سایپا افزود: در زمینه فناوری‌های جدید خودرو، پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده با خودرو‌های فعلی خداحافظی کنیم.

وی گفت: در این زمینه مطالعاتی از سال‌های گذشته آغاز و عمده کار‌ها بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده و در همین پیوند از توان خارجی‌ها نیز استفاده شد.

منطقی خاطرنشان‌کرد: در جمع‌بندی مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید اتوبوس‌های کاملا برقی تولید کنیم.

وی ادامه‌داد: در موضوع موتورسیکلت‌های برقی نیز پروژه سوآپ که طی آن باتری موتور‌ها در مراکز پیش‌بینی شده تعویض خواهند شد، پیش‌بینی شد.

این مقام مسوول وزارت صمت با اشاره به نفتی بودن کشورمان، بیان‌داشت: بر همین اساس، رفتن به برقی شدن در حوزه خودرو‌های کوچک و هیبریدی شدن در خودرو‌های متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بود.

وی اظهار داشت: برای اجرایی کردن این راهبرد چند پروژه تعریف شد که یکی از آن‌ها تولید پلتفرم برقی بود؛ امروز بر اساس همین پلتفرم، خودروی برقی تارا تولید شد.

منطقی اضافه‌کرد: در موضوع باتری‌ها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوطه به نمایندگی از کل توانمندی‌های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد.

وی افزود: در موضوع فناوری‌های کلیدی خودرو نیز مقرر شد تا دانشگاه شریف به عنوان قطب این کار باشد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت یادآور شد: درخصوص خودرو‌های برقی و الکتریکی با دو چالش نرم‌افزار‌های پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه‌ایم.

وی بیان‌داشت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز کرده‌ایم، برای خودرو‌های برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان Tier ۱ الکترونیکی بپردازیم.

منطقی خاطرنشان‌کرد: خودروی برقی یک فرصت است تا از نیرو‌های نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سال‌های گذشته تشکیل داده است.


تمرکز سایپا در تولید خودرو‌های برقی روی خودرو‌های کار است


در این مراسم، مدیرعامل سایپا گفت: تمرکز و اولویت نخست این گروه خودروسازی در خودرو‌های برقی و آینده روی خودرو‌های کار نظیر اتوبوس شهری و ون شهری است.

«محمدعلی تیموری» افزود: اولویت دوم سایپا پروژه‌ای است که در مرکز تحقیقات این گروه خودروسازی آغاز شده تا در آینده خودرو‌های برقی را بدون وابستگی به لیتیوم تولید کند.

وی ادامه داد: این گروه خودروسازی موتورسیکلتی برقی طراحی کرده که خودشارژ بوده و از باتری لیتیومی برخوردار نیست، اگر این پروژه به به سرانجام برسد ۸۰ درصد راندمان موتورسیکلت از طریق خود آن تامین خواهد شد.

تیموری اضافه‌کرد: در زمینه خودرو‌های هیبریدی از چهار ماه پیش همکاری خوبی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز شده و امید می‌رود در سال آینده نخستین خودروی شاهین هیبریدی عرضه شود.


طراحی سیستم ناوبری ملی خودرو


وی همچنین از طراحی سیستم ناوبری ملی خودرو خبر داد و گفت: این سیستم ناوبری با سیستم‌های مخابراتی کار می‌کند که می‌تواند در موضوع سرقت از وسیله نقلیه و ردیابی خودرو‌ها بسیار اثرگذار باشد؛ این در حالی است که سیستم‌های ناوبری خودرو در جهان با سیستم‌های ماهواره‌ای کار می‌کند.

مدیرعامل سایپا خاطرنشان کرد: با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحاد استراتژیک بین ایران خودرو و سایپا شکل گرفته است تا شاهد تولید خودرو‌هایی با قیمت و کیفیت مناسب و همچنین تحویل کار در زمان مطلوب باشیم.

وی ادامه‌داد: ۷۰ درصد مشکلات خودرو‌های داخلی ناشی از طراحی قطعات و ۳۰درصد دیگر مشکلات مربوط به فرآیند تولید و خدمات است و اینجاست که باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در طراحی قطعات استفاده کنیم.

تیموری از تولید روزانه یک هزار و ۸۵۰ تا یک‌هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو در سایپا خبر داد و گفت: خط موتورسازی جدید سایپا بهمن ماه امسال راه اندازی می‌شود که قابلیت ساخت روزانه ۷۰۰ موتور نسل جدید ام‌۱۶ را دارد.

در این مراسم چهار تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های راه‌اندازی مرکز ملی توسعه توسعه فناوری باتری‌های لیتیم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودرو‌های متصل و توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکت‌های دانش بنیان به امضا رسید.

در خاتمه این مراسم با حضور مسوولان از خودروی متصل شاهین مجهز به سیستم ناوبری ملی رونمایی شد.

۵۰ شرکت و ۲۵۰ شخص حقیقی و حقوقی در این همایش دو روزه شرکت دارند که در ۲۹ غرفه دستاورد‌های خود را در معرض دید قرار داده اند و قرار است ۲۲ نشست تخصصی در این رویداد برگزار شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار