به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، نشست خبری سومین جایزه داستان حماسی با میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نشست مجید عسگری رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی ضمن گزارشی از برگزاری دو دوره گذشته این جایزه داد که بر اساس آن گفت: از سه سال گذشته دبیرخانه ای به نام دبیرخانه داستان حماسی راه افتاده است. وی در مورد مأموریت این دبیرخانه ضمن تأکید بر روایت حماسی انقلاب اسلامی افزود: خراسان رضوی از ایام قدیم مرجع ادبی انقلاب اسلامی و همینطور مقبره فردوسی شاعر بزرگ حماسی ایرانی بوده است.
عسگری در ادامه توضیحاتی در مورد ساختار دبیرخانه جایزه ادبی داد و گفت: محور اول دبیرخانه بر اساس پژوهش و تحقیق است، در محور دوم به موضوع تعامل نویسندگان داستانی و ادبی با سینما می پردازیم و در سومین محور در ساختار اهمیت بحث ترویجی و حساس سازی به این عرصه را در دستور کار قرار داریدم.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در مورد ادوار گذشته این جایزه با بیان اینکه در دوره اول دویست طرح تبدیل به کتاب شد و در دوره دوم هم از 250 ایده داستانی به 5 اثر رسیدیم. وی در مورد جوایز این دوره در جمه خبرنگاران گفت: در بخش داستان کوتاه پنج جایزه ده میلیونی در بخش رمان نفر اول تندیس و دیپلم افتخار و ۱۰۰ میلیون تومان نفر دوم ۵۰ میلیون تومان نفر سوم ۳۰ میلیون تومان جوایز این دوره را شکل می دهد.
مجید عسگری با بیان اینکه در بخش ویژه فراخوان امسال در خدمت نویسندگان جدید و نو قلم هستیم که با فرستادن طرح در قالب کارگاه تلاش به تولید اثر و کتاب از میان آن ها و کشف استعدادها میکنیم، افزود: در تلاش هستیم تا در دبیرخانه هنر حماسی با محوریت ادبیات حماسی به دلیل محتوای سوژه ای کاری کنیم که غنای فرهنگی را در قالب داستان عرضه کنیم.
در این نشست خبری محمد رضا شرفی خبوشان دبیر عملی سومین جشنواره جایزه داستان حماسی گفت: سوالی که مطرح میشود این است که وظیفه یک جایزه چیست؟ وی در ادامه تأکید کرد: جایزه باید تأثیر گذار باشد تا اثرگذاری در آن مشهود باشد هم در سطح فرهنگ و هم جامعه جریان سازی کند، اگرجایزه داستان حماسی جریان سازی کند موفق خواهد بود.
شرفی خبوشان در ادامه گفت: ما جایزه ملی داستان حماسی را به عنوان یک جریان مطرح کردیم یعنی جایزه این گونه از داستان نویسی از نوع خاصی برآمده از تاریخ،فرهنگ و گویای کنش جمعی هویت ملی ماست.
خبوشان در ادامه با بیان اینکه در تاریخ هر ملتی حماسه برای دفاع از دستاوردهای آن ملت است افزود: در اینجاست که مفهوم ملت و فراتر از آن مفهوم امت پیش بیاید. ملت سازی و امت سازی نیاز به ادبیات حماسی دارد تا تمدن را قوام دهد. ما در حوزه رمان و داستان کوتاه در ایران صاحب سبک هستیم و جایزه ملی حماسی یک گونه روایی خاص است که ضمن قضاوت آثار متعالی و فاخر شرایطی را مهیا می کند تا نویسندگان جوان فرصت پیدا کنند و در کنار اساتید رمان خود را بنویسند.
وی درباره روند مسابقه بیان کرد: در هر حماسهای قهرمان وجود دارد و حماسه مفهوم جمعی دارد. البته فردی به عنوان قهرمان معرفی میشود اما محل رشد این قهرمان مردم هستند. حماسه به طور بسیار پررنگی برای ایجاد هویت و حمایت از مرزهاست و حماسه مرزهای فرهنگی را هم شامل میشود. در تلاشیم در دورههای بعدی از کشورهایی که اشتراکات فرهنگی با ایران دارند دعوت کنیم. از قهرمانهای بسیاری چون رئیسعلی دلواری در جنوب و میرعماد که در مازندران در برابر مغولان در قرن ۷ و ۸ ایستادگی کرد اطلاعات اندکی داریم و جایزه داستان حماسی این فرصت را ایجاد میکند که هرکس در بوم خود بگردد و این حماسهها را پیدا و ماندگارش کند. جایزه ملی داستان حماسی منجر شد که پس از سالها به نوعی از جایزه برسیم که تمامی ظرفیتها را دیده، تحول گراست، به اثرگذاری خودش در فرهنگ نگاه میکند و هنر را ابزار اثرگذاری بر فرهنگ میداند.
فروزانفر معاون هنری حوزه هنری در پایان گفت: هر فرهنگ و تمدن زمانی بر قامت خودش استوار شد که پایههای خود را بر روی ادبیات ایجاد کرد و نمیتوان هم از موضوع حماسه دور شد چرا که ریشه تاریخی دارد. کشورمان از گذشته تا به امروز با قهرمانهای متعددی چون حاجقاسم، علی لندی، آرشام سرایداران و آرمان علیوردیها همراه بوده که در لحظات آخر هم راه را گم نکردند.