به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دوازدهمین کرسی آزاداندیشی با موضوع «امنیت در قرآن» روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت حضوری و برخط در تالار امیر کبیر برگزار شد.
** اولیای خدا بهترین کسانی اند که میتوانند امنیت را برقرار کنند/ یکی از نشانههای جامعه سالم وجود امنیت است
محمدرضا جلیلی عضو کمیسیون سبک زندگی شورایعالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: خداوند اولین مکان برای انسان یعنی زمین را امن قرار داده است و یکی از نشانههای جامعه سالم وجود امنیت است.
وی با بیان اینکه از نگاه قرآن ایجاد امنیت و برطرف کردن ترس از مردم، یک کار خدایی و بستر اطاعت از اوامر الهی است، افزود: ایجاد امنیت در قرآن کریم به عنوان رحمت الهی معرفی میشود به صورتی که در آیات متعدد سوره کهف، مطرح میشود، که ساخت سد ذوالقرنین برای ایجاد امنیت بوده است و آن را رحمتی از جانب پروردگار میداند.
جلیلی با تاکید بر اینکه آفرینش بر پایه امنیت بنا شده است و یکی از بزرگترین نعمتهای الهی در زمین زندگی در آرامش و امنیت است، ادامه داد: خداوند زمین را از نظر وسعت، نحوه حرکت ایجاد آرامش از طریق کوهها، تامین آب مورد نیاز انسان ها، گیاهان و حیوانات و خاک را بهترین وسیله برای از بین بردن زباله، آبهای آلوده و دفن مردگان قرارداد.
عضو کمیسیون سبک زندگی شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در قرآن کریم، مقام امین، مخصوص پرهیزکاران است و در سوره دخان قبل از بیان سایر نعمتهای الهی درباره بهشتیان آمده است.
وی با اشاره به اینکه در آیه دیگر، امنیت، توان رزمی، پیروزی و بهبودی وضع اقتصادی به عنوان نعمتهای ویژه الهی بیان شده است، گفت: امنیت از موضوعات مورد توجه نظام اسلامی است و در قرآن ابعاد مختلف امنیت شامل امنیت مالی و اقتصادی، امنیت خانوادگی، امنیت جهانی، امنیت حیثیتی و عرضی و امنیت سیاسی اجتماعی میشود.
جلیلی تاکید کرد: جامعهای که امن نباشد، خِیر وجود ندارد و در آخرت نیز یکی از پاداشها مقام امن است. امنیت واقعی در سایه حکومت دین است و این امنیت در جامعه اسلامی شرایط مناسبی برای عبادت فراهم میسازد. امنیت و آرامش واقعی در سایه ایمان، عمل صالح و پیوند با خداوند و مردم میسر است.
عضو کمیسیون سبک زندگی شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اولین فردی که در برابر به مخاطره انداختن امنیت جامعه باید قیام کند، رهبر اسلامی است و اولیای خدا بهترین کسانی اند که میتوانند امنیت را برقرار کنند و گره گشای مردم باشند.
وی تصریح کرد: رهبران جامعه باید به فکر امنیت مردم باشند چرا که امنیت شرط لازم برای زندگی است البته امنیت برای آزادی گناه و عیاشی نیست بلکه امنیت باید مقدمه عبادت باشد.
جلیلی با تاکید بر اینکه امنیت و آرامش اجتماعی در راس نعمتها و توسعه رزق و اقتصاد جامعه قرار دارد، افزود: برای حفظ امنیت و آبروی مردم استهزاء، عیب جویی، استفاده از القاب زشت، سوء ظن، تجسس و غیبت حرام است.
عضو کمیسیون سبک زندگی شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حکومت اسلامی باید امنیت کامل و زمینه شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه برای منحرف را فراهم کند، زیرا انحراف برخی افراد به خاطر عدم تبلیغ است نه از روی کینه؛ از این رو اگر حق را بشنوند ممکن است تغییر یابد و طبق مکتب اسلام باید به دشمن فرصت داده شود و امنیت آن تضمین شود تا با فکر آسوده انتخاب کند.
وی با اشاره به اینکه برای امنیتهای مختلفی که در قرآن کریم از آن یاد کردیم مصداق وجود دارد، تصریح کرد: امنیت بسیار ارزشمند که باید در حفظ آن کوشا باشیم. اگر قرآن را به عنوان کتاب جامع بپذیریم، همه ابعاد حقوقی، اجتماعی و سیاسی در آن لحاظ شده است و با استفاده از آن میتوانیم راهکارهای خوبی را در زندگی خود پیاده کنیم.
** امنیت در اثر بی تقوایی به مخاطره میافتد/ واژه امن و امنیت در قرآن کریم قابل انطباق است
کاظم رجبعلی عضو علمی مجمع مدارس قرآن و عترت دانشگاه تهران در این نشست اظهار کرد: امنیت مانند هوا همه جا را در بر میگیرد، اما فضایی اشغال نمیکند.
وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم کتاب هدایت است، اما واژگان در قرآن اهمیت دارند، افزود: واژه امن و امنیت در قرآن کریم قابل انطباق است که البته در مورد همه واژهها به این صورت نیست.
رجبعلی تصریح کرد: در سورههای مختلف قرآن کریم به واژه امنیت و واژه مقابل آن، خوف اشاره شده است، اما در هر یک از آن سورهها ممکن است، به شکل خاصی بررسی شده باشد.
عضو علمی مجمع مدارس قرآن و عترت دانشگاه تهران گفت: بر اساس سوره مبارکه قریش، امنیت در قرآن امری حیاتی و مانند نیاز به غذا از نیازهای اولیه انسان است، همچنین نعمت و موهبتی است که باید شکر آن را به جای آورد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس سورههای قرآن امنیت با ایمان و امین هم ریشه است و با آنها به شکل خاصی در ارتباط است، افزود: امانت داری، ایمان به خدا و رسولان، ملائکه و کتاب آسمانی و امین مردم بودن امنیت میآورد.
رجبعلی با بیان اینکه ایمان به خدا اگر نباشد امنیت معنا و مفهوم آن را از دست میدهد، گفت: ایمان به خدا به معنای اطمینان داشتن و اعتماد داشتن به خداست.
عضو علمی مجمع مدارس قرآن و عترت دانشگاه تهران تاکید کرد: امنیت باتوجه به سوره مبارکه یونس و هود با اطمینان به دنیا و امید نداشتن به لقای پروردگار و غفلت از آیات، ناسازگار است. اعتماد به هرچه ناپایدار است و اطمینان به آن، منجر به ناامنی و اضطراب در فرد و جامعه میشود. رواج خرافهها و باورهای بی پایان و اساس و اعتقاد به آنها امنیت حقیقی را از فرد سلب میکند.
وی با اشاره به اینکه سوره مبارکه یوسف تاکید میکند امنیت در اثر بی تقوایی به مخاطره میافتد، افزود: افرادی که به اشتباه برای امنیت خود دست به اقداماتی غیر منطقی و غیر اخلاقی میزنند، امنیت خود را نیز به خطر میاندازند.
رجبعلی اظهار کرد: با توجه به سوره مبارکه رعد، امنیت با ذکر خدا به وجود میآید و ذکر به وسیله کتاب و قرآن در اختیار انسانها قرار میگیرد. در سوره مبارکه انعام آمده است امنیت در مقابله ظلم قرار دارد البته نه هر ظلمی؛ کلید واژه ظلم موضوعیت و تعیین کننده بحث امنیت خواهد شد