گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو_ فاطمه محمودی؛ زن، زندگی، آزادی؛ این شعاریست که معترضین برای خود انتخاب کرده اند و این شعار جای خود را در دانشگاه ها، مدارس، دیوار متروها و خیابانها باز کرده است. اوایل تکیه بر نام زن و مسئله زن این را در ذهن متبادر میکرد که آیا این اتفاقات در تاریخ ایران به نام یک جنبش زنانه ماندگار خواهد شد؟ در این رابطه حمیده طائب، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس حوزه زنان و خانواده، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: من از اول هم این را یک جنبش زنانه نمیدانستم و از نظر من زنان بهانه بودند. ما باید بافت و ساختار انقلاب اسلامی و موقعیتش را به لحاظ تاریخی در دنیا در نظر بگیریم. در چنین حالتی متوجه میشویم که ما همیشه باید منتظر یک حمله از سمت دشمن باشیم و بدانیم آن موقعی هم که حمله نمیکند دارد به طور پنهانی یک کاری انجام میدهد تا یک زمانی ما تبلورش را در جامعه ببینیم. این قصه که پیش آمد و وقتی من فیلم تشییع خانم امینی ر دیدم متوجه شدم که شبیه فتنه ۸۸ است و قصه اصلا طبیعی نیست. ولی حالا اگر ما این نظر را هم نداشته باشیم این اتفاق فرصتی برای دشمن بوده است تا روی این سوار شود و برنامهای که خیلی وقت پیش چیده بوده است را پیاده کند. این همه حرکتی که رسانههای غربی دارند انجام میدهند نشان میدهد که کاملا از پیش برنامه ریزی شده بوده است و چیز ناگهانیای نیست. در کل میتوانم بگویم "زن" یک بهانه بود برای اینکه فکر میکردند اگر از عواطف زنانه استفاده کنند در براندازی شان موفقتر خواهند شد.
انقلاب اسلامی در صدد خدمت به زنان بود
طائب با بیان اینکه شعارهای اغتشاشاگران شبیه شعارهای انقلاب اسلامی است افزود: مثلا بحث آزادی جزو شعارهایی بوده است که در انقلاب اسلامی ما پیگیرش بودیم. یا حتی بحث رسیدگی به حقوق زنان جزو کلیدیهایی بوده است که در انقلاب اسلامی امام مد نظر داشت. امام به دو قشر در سخنرانی هایشان برای انقلاب توجه میکنند. یکی روحانیت و دیگری زنان که انقلاب در صدد خدمت به اینها بود. براندازها در ذهن خودشان یک الگو برداری ناقصی کردند و فکر کردند که به این شکل میتوانند در ایران براندازی کنند و اشتباه کردند.
وی تصریح کرد: البته این حرفهای من به این معنا نیست که ما وضعیت زنانمان به آن حد مطلوب آرمانهای انقلاب رسیده است. ولی از نظر من این یک جنبش زنانه نبوده است و سو استفاده از زنان بوده و برای هدف براندازی زنان را ابزار کرده بودند.
زنان؛ نیمی از جامعه و موثر بر نیم دیگر
همیشه در طول تاریخ دیده ایم که گروههای سیاسی از زنان و مسائلشان برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکنند. طائب در توضیح چرایی این استفاده از زنان گفت: جنس زن همیشه یک نقش موثر و پیش برنده دارد واینکه هدف چه چیزی باشد مدنظرم نیست. زن خیلی موثر، پیشگام و حرکت ساز است. شما میخواهید حال یک خانواده را ببینید باید به حال زن آن خانواده نگاه کنید؛ به همین ترتیب در اجتماع هم همینطور است. ظاهر قضیه این است که زنان ۵۰ درصد جامعه هستند، ولی پیش برنده جامعه اند و موثر بر آن ۵۰ درصد مردها نیز هستند. این یک ویژگی زنانه است و دنیا هم با اینکه یک زمانی از قدرت زنان غافل بوده است، اما دارد به این موضوع میرسد که در چنین فرصتهایی از زنان استفاده کند. حتی در انقلاب اسلامی به طور ویژه از قدرت زنان استفاده شد و مطرح هم شد. امامین انقلاب بارها گفته اند که این زنان ما بودند که انقلاب را پیش بردند و رهبری نهضت بر عهده آنان بود و آنها مردها را به سمت حرکتها انقلابی تشجیع کردند. یک سمت قصه این است و دنیای غرب هم در بحثهای فمینیستی نشان میدهد که آن طرف هم دارد به بحث زن میپردازد. فارغ از اینکه هدف آنها و مبنای فمینیسم چه بود بالاخره به قدرت زنانه پی برده اند.
زنانِ خودساخته پیشگامان خوبی برای جامعه میشوند
وی در مورد تاثیر گذاری زنان با رویکرد قرآنی توضیح میدهد: شاید بتوان از این زاویه نگاه کرد که خداوند وقتی "مثل الذین آمنوا و مثل الذین کفروا" را از زنان مثال میزند یعنی دارد تاثیر گذاری زن را میگوید که هم در قله ایمان و هم در قله کفر از زن مثال میزند. توجهی که خود خدا به زنان میدهد. نمیخواهم بدبینانه نگاه کنم و من به شخصه خوش بین هستم به اینکه وقتی به زنان توجه شود اینجا چه سیاستگذاران چه خود زنان هوشیار میشوند نسبت به اینکه باید آگاهی و خودسازی خود را بالا ببرند که مورد سو استفاده قرار نگیرند و در عین حال جامعه خود و تاریخ و تمدن خودشان را پیش ببرند. یعنی موثر و مهم بودن خود را میدانند. من این را به فال نیک میگیرم.
از طرفی در قرآن ملکه سبا را میبینیم. وقتی این ملکه هنوز به حضرت سلیمان ایمان نیاورده بود او را به عنوان یک زن مدیر و مدبر میشناسیم. نگاه به سیری که در مورد مواجهه این خانم با پیامبر زمان خودش در قرآن آورده شده است نشان میدهد که ملکه سبا در مقایسه با سایر حاکمان جامعه در برخورد با انبیا الهی برخورد تمیزی داشته است و در نهایت هم ایمان میآورد. من اگر بخواهم تاریخ را با این دید نگاه کنم میگویم زنانی که دارند روی کار میآیند به همان میزان که زنان خود ساختهای باشند اتفاقا پیشگامان خوبی میشوند برای اینکه دنیا را به سمت حکومت عدل توحیدی پیش ببرند. آن قشر آگاه جامعه به میزانی که رشد کند جامعه را پیش میبرد. بعد مثبتش این است و من این را تهدید نمیدانم. یک قشری هم هستند که نا آگاه هستند؛ مدل کنیز قدیم که قبل از اسلام بوده است. واقعا اینها مستضعف فکری بوده اند و ما باید سعی کنیم آگاهشان کنیم. زنان هم در جبهه باطل دارند فعال میشوند هم درجبهه ایمان. چیز تازهی هم نیست و از انقلاب تا الان بوده است. حرکت و رشد زنان صرفا این روزها باب نشده است. زنان فعال حضور داشتند که انقلاب اسلامی پیروز شد. زنان به یک رشد ایمانی رسیدند که توانستند. به تعبیر امام زنان متحول شدند. واقعا هم شما بررسی کنید میبینید با آن فرهنگ منحطی که دوره پهلوی داشته است، تلاشی که جریانهای مذهبی داشتند و حرکتهایی را که ایجاد کردند زنان در این قصه پیشگام میشوند و جامعه را و انقلاب را تا به اینجا میآورند؛ بنابراین زنان نقش بسیار مهمی دارند و این حرکت هم رو به مثبت است هم منفی. بستگی به ما دارد ک چطور به زنان نگاه کنیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
اگر به خانوده توجه نداشته باشیم باختیم
کارشناس حوزه زنان و خانواده در بعد مثبت پیشگام بودن زنان به بحث توجه به خانواده تاکید کرد و گفت: یک هشداری اینجا لازم است که تفاوت ما با دنیای غرب را مشخص میکند توجه به خانواده است. ما اگر به خانواده توجه نداشته باشیم باختیم. غرب بدون توجه به خانواده بحث زن را پیش میبرد. در ایران هم متاسفانه بعضی از دولتهایی که سر کار آمدند طبق سیاستهای سازمان ملل و نسخههایی که از غرب داشتیم جلو رفتند. ما باید به خانواده توجه داشته باشیم، زیرا زنان ما در بهترین حالت اگر که در خانواده نباشند و خانواده امتداد نداشته باشد و یک نسل پیشرو خوب تحویل جامعه ندهند تلاششان نا موفق میشود و ابتر میماند. قطعا منظور من سیاهی لشکر نیست و انسان سازی است. ما روی این ساحت زن که کار انسان سازی بر عهده اش است کم مانور داده ایم. حالا باید نیروهای اجتماع چه در خانواده و چه به لحاظ دولت و سیاست و ... در خدمت زن باشند؛ از این جهت که زن دارد در این بخش مقدم در جامعه یعنی در تولید نیروی انسانی مثمره ثمر تلاش میکنند.