به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روز جمعه مورخ دوم دی ماه ۱۴۰۱ نفتکش غول پیکر دو میلیون بشکهای NASHA جهت انجام تعمیرات اساسی وارد درای داک این مجتمع عظیم صنعتی شد.
این نخستین بار است که سوپرتانکر ناشا جهت انجام تعمیرات به یاردهای داخلی و متخصصان مجرب ایرانی سپرده میشود که نشان از توانمندی بالای مجتمع ایزوایکو دارد.
شناور ناشا با ابعاد ۳۳۲ متر طول، ۵۸ متر عرض و ۳۱ متر ارتفاع متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و از نوع «نفتکش غول پیکر» است که ۳۰۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد.
سندبلاست و رنگ آمیزی بدنه، تعمیر سیستم رانش، تعمیر لولههای ورودی و خروجی و اصلی شناور، تعمیر وینچ ها، تعمیرالکتروموتورها و تعمیر پمپها، بخشی از تعمیرات ۴۵ روزه این شناور در درای داک ایزوایکو است.
علی عزیزی سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات لازم تعمیراتی با اتکای به توان فنی و علمی داخل و با تجهیزات داخلی صورت میگیرد.
سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو از اشتغال ۳۵۰ نفر به طور مستقیم و بیش از یک هزار نفر خدمات جانبی و غیرمستقیم برای انجام این پروژه تعمیراتی خبر داد.
وی از حسن اعتماد شرکت ملی نفتکش در سپردن این پروژه تعمیراتی به ایزوایکو نیز قدردانی کرد و یادآور شد هزینه تمام شده این تعمیرات اساسی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پایینتر از رقبای خارجی است و انجام اینگونه تعمیرات در داخل کشور از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری میکند.
لازم به ذکر است که ایزوایکو تاریخ ساز تعمیرات شناورهای غول پیکر در کشور است و تیرماه ۱۳۹۸ در این مجتمع و برای اولین بار در تاریخ کشتی سازی و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش غول پیکر ۳۲۰ هزار تنی (نفنکش Dore) در خاک این مرز و بوم از آبگیری و اورهال شد، ورود دوباره یک نفتکش از این کلاس به مجموعه ایزوایکو نشان از رضایت کارفرما نسبت به کیفیت کار و پایبندی به تعهدات اینمجتمع عظیم صنعتی دارد.
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی با وسعت ۱۱۰۰ هکتار است که به عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و فراساحل کشور توان بالایی در ساخت و تعمیر انواع شناور، سازههای دریایی و سکوهای نفت و گاز دارد و پروژههای بزرگ و ارزشمندی را طی سالهای گذشته به انجام رسانده، پروژههایی همچون ساخت سه فروند کشتی کانتینربر اقیانوسپیما، یک فروند نفتکش اقیانوس پیما، ساخت سکوهای گازی پارس جنوبی و سکوهای نفتی میادین مختلف، تعمیر ریگهای حفاری به عنوان سازههای استراتژیک در جهت توسعه میادین نفت و گاز کشور و همچنین استارت ساخت اولین ریگ حفاری داخلی، ساخت پیشرفتهترین شناور جمع آوری آلودگیهای نفتی، ساخت اولین آمبولانس دریایی آلومینیومی و پروژههای نوسازی و تعمیرات متعدد دیگری که ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک بسزایی نیز در اشتغالزایی و رونق صنایع مرتبط داشته است.