فکوری، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار ددانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری روحِ جهت گیریها و رویکردهای سه قوه و مجموعه حاکمیت است، که در عرصههای مختلف باید پیاده سازی شود.
وی افزوذ: سه مولفه تعلیم و تربیت فرهنگ و علم، نقاط راهبردی جامعه سازی و تمدن سازی هستند؛ افق و آینده روشن یا تاریک یک ملت، بسته به چگونگی سیاستگذاری و برنامه ریزی در این حوزه است. بنا بر این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به مثابه یک نهاد فراقوهای سیاستگذار با حفظ استقلال از بدنهٔ دولتها و عدم تاثیرپذیری از رویکردهای سیاسی_فرهنگی دول مختلف شکل گرفت تا بتواند با سازوکاری نخبگانی سیاستگذاری فرهنگی و علمی خود را انجام دهد.
فکوری اظهار کرد: تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی کشور و نقشه جامع علمی کشور، مصداق سیاستگذاری کلان در این سه امر هستند؛ اما علی رغم همه این موارد متاسفانه در سالهای اخیر نتوانسته شأن عالی سیاستگذاری خود را ایفا کند.
وی تصریح کرد: عملکرد شورا بعنوان یک نهاد عالی و انقلابی و فرهنگی در سالهای اخیر قابل قبول نبوده است و به جای نگاه و سیاست فراقوه ای، عموما دولت زده شده است و برخی دولتها به مثابه مجلس شورای اسلامی دولت که دسترسی قانونگذاری دارد، از آن بهره برداری میکنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به مثابه نهادی که هم عرض هیچ نهاد دیگری در کشور نیست، باید به مثابه یک قرارگاه فرهنگِ انقلابی بدنبال برآوردن نیازهای فکری دستگاههای متصدی فرهنگ و دانش برآید؛ سوال جدی که مطرح میشود این است که نسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی چیست؟
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشاه فرهنگیان گفت: به زعم بسیاری از کارشناسان فرآیند قانونگذاری در کشور روند فرسایشی و کند دارد که به همین جهت دولتها تلاش میکنند برخی قوانین را از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و با توجه به اینکه مصوبات شورا لازم الاجراست، به صحنهٔ اجرا برسانند. باید نسبت قانون گذاری با سیاستگذاری، و نسبت قانونگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی مشخص شود؛ و این مهم اتفاق نمیافتد مگر با تعیین صلاحیت قانونگذاری هر نهاد برای موضوعات و بخشهای مختلف.
فکوری افزود: موضوع مهم دیگر ضمانت ارزیابی و ضمانت اجرایی است. با رجوع به اظهار نظرهای برخی از اعضای شورا این موضوع که گاها مشاهده میشود دولتی شورای عالی انقلاب فرهنگی را قانونی نمیداند و بعنوان نهاد سیاستگذار امر فرهنگ و علم به رسمیت نمیشناسد، به چشم میخورد. یا حتی افرادی در دولتها که کالبد شورا را پذیرفته اند، اما با روح ماموریت آن تعارض دارند و به همین جهت حتی در نهادها و مجموعههای خودشان مصوبات آنرا اجرا نمیکنند. یا گاها گفته میشود که شورا در بُعد تولید سند و تدوین سیاستهای کلی خوب عمل کرده است، اما بسیاری از اینها اجرایی نشده اند.
وی تصریح کرد: فقدان یک سازوکار جدی و منسجم برای اجرا و نظارت بر مصوبات به شدت احساس میشود، سازوکاری که حداقل بعد از گذشت یازده سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هشت سال از تصویب سند مهندسی فرهنگی کشور، بدنبال چرایی عدم اجرایی سازی آنها و آسیب شناسی این فرایند عقیم باشد.
فکوری بیان کرد: با توجه به ادبیات رهبری پیرامون وضعیت شورا، بنظر میرسد ایشان نیز ایرادات و نقدهای جدی نسبت به رویه گذشته دارند و این گذاره صریح که «هویت جمعی شورا بروز لازم را در مسائل فرهنگی کشور ندارد» نشان دهندهٔ این امر است. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای جدید، از دو مولفهٔ سیاستگذاری و برنامه ریزی نام بردند. کلمه برنامه ریزی پیام ویژهای صادر میکند به این معنا که، سیاستی که مصوب میشود به عرصه اجرا برسد دوباره به شورا برگردد و شامل برنامه ریزی شود.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان انتصاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب از این شورا امیدوار کننده دانست و گفت: دبیرخانه قلب تپنده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. با توجه به نقش راهبردی شورا در تعیین امور فرهنگ، تعلیم و تربیت و علم، طبیعتاً دبیر آن سهم ویژهای در راهبری شورای، و نظارت بر اجرای مصوبات دارد. همچنین با توجه به انتقادات عمیقی که طی سالهای اخیر درباره مسائل فرهنگی، نظام آموزشی، صدا و سیما و وضعیت علمی کشور وجود داشته و از سمتی هم مطالبات مقام معظم رهبری از این شورا برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، نیاز است دبیر جدید با اهتمام جدی و با در نظرگرفتن شرایط فعلی کشور، روند متفاوتی نسبت به آنچه تا امروز در شورا دنبال شده، در پیش بگیرد.