به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از ایکوپرس، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه بازدید از خطوط این شرکت، ضمن انتقاد از انحصاری خواندن صنعت خودرو گفت: کلیدواژه انحصاری صرفا برای ورود به قیمت گذاری خودروسازی به کار میرود در صورتی که با توجه به این که ۳۸ درصد از سهم ریالی بازار در اختیار خودروسازان بخش خصوصی است، انحصاری نامیدن این صنعت دقیق و درست نیست و باید در این موضوع بازنگری شود.
وی با بیان این که در صورتی که بنا بر دلایلی شرایط پرداخت ضرر و زیان از سوی دولت فراهم نباشد، پیشنهاد ما عرضه خودرو از طریق بورس کالا است، گفت: عرضه در بورس کالا با قیمتی کمتر از بازار صورت میگیرد و بررسیها نشان میدهد، ۸۰ درصد کسانی که در بورس برای خرید خودرو اقدام میکنند مشتریان واقعی هستند.
خطیبی تصریح کرد: اعتقاد داریم باید راه بورس ادامه پیدا کند و دلیل ندارد ایران خودرو به عنوان افتخار ملی و با زحمت کارکنان و فراهم کردن تجهیزات و امکانات تولیدی و سرمایه گذاریهای صورت گرفته، محصولات خود را با قیمت تکلیفی و زیان عرضه کند و بر همین اساس در راستای منافع سهام داران از تمام ظرفیتهای قانونی برای عرضه خودرو در بورس استفاده خواهیم کرد و درخواست داریم مسوولان در این مسیر همراه ما باشند.
وی در خصوص تحمیل هزینههای مرتبط با قرعه کشی خودرو به خودروسازان گفت: هرچند طریق قرعه کشی خودرو مسیری مطلوب از نظر دولت شناسایی شده و ما هم تابع این تصمیم بوده ایم، اما این روش سبب زیان دهها هزار میلیارد تومانی به خودروسازان شده است و من به عنوان مدیرعامل ایران خودرو موظف به پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه شرکت برای دریافت خسارت از دولت هستم.
وی ادامه عرضه در بورس کالا را سبب ایجاد رونق در بازار سرمایه دانست و گفت: این اقدام تاثیر مثبتی بر کاهش زیان خودرو سازان، سودآوری، افزایش ارزش سهام خودرو سازان و شرکتهای زیر مجموعه آنان و قطعه سازان خواهد داشت و عرضه در بورس را به عنوان یک راه حل منطقی و اقتصادی و خیر مطلق برای صنعت خودرو کشور میدانیم و آن را پی گیری خواهیم کرد.
خطیبی با اشتباه و غیرکارشناسی خواندن تفکر افزایش قیمت بازار ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: نامه اخیر شورای رقابت باعث ابهام در جامعه شده و تعدادی عنوان کردند که عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت در بازار شده که این امر از نظر کارشناسی، فنی و تجربی مورد تایید و مستند نیست.
وی تاکید کرد: در روزهایی که نوسانات ارزی به وجود نیامده بود، عرضه هایما در بورس کالا سبب کاهش قیمت این محصول در بازار شد و در ادامه با افزایش عرضه پژو ۲۰۷ و سایر محصولات ایران خودرو شاهد کاهش معنا دار قیمت محصولات در بازار بودیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه با بیان این که مشتریان به شناخت کاملی از خرید خودرو در بورس رسیده اند، گفت: مشتریان واقعی با مطالعه دقیق برای خرید خودرو در بورس اقدام میکنند، تا خودرو بدون واسطه و مستقیم از تولیدکننده به دست شان برسد، تصمیم ما در این خصوص پی گیری عرضه در بورس است.
خطیبی از افزایش عرضه به بازار با اجرای طرح بزرگ پیش فروش محصولات خبر داد و گفت: ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیش فروش کرده ایم که از طریق قرعه کشی مشتریان نهایی را مشخص خواهیم کرد و عرضه این تعداد نیاز بخش زیادی از مشتریان را پوشش خواهد داد.