به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ ایوب فصاحت در رابطه با برنامههای سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در ایام پایانی سال و آغاز ماه رمضان اظهار داشت: تقریبا ده روز کاری دیگر تا پایان سال داریم و این روزها به دلیل تقارن عید نوروز و ماه رمضان بسیار مهم است.
او در ادامه گفت: فعالیتهای عمرانی متعددی را در سال جاری در میادین داشتیم. ۷۹ مورد بهسازی و ۱۰۰ هزار تعمیر داشتیم. همچنین ۲۳۰ قطعه زمین را شهرداریها به ما معرفی کردند که ۱۱۶ زمین برای احداث میادین میوه و ترهبار به تأیید رسید البته ممکن است در سال آینده نیز این میزان زمین افزایش پیدا کنند.
وی افزود: ۶ بازار جدید در سال جاری افتتاح و در حوزه تنظیم بازار فعالیتهای زیادی توسط سازمان میادین میوه و ترهبار انجام گرفته و ما توانستیم با رهاسازی و واقعی کردن قیمتها شرایط خوبی را در عرضه محصولات و کالاهای اساسی در سطح میادین و ترهبار داشته باشیم. در میادین افزایش داشته است.
ایوب فصاحت گفت: عرضه کالاهای اساسی در میادین ۴۷ درصد رشد پیدا کرده است. سازمان میادین میوه و ترهبار در بخش توزیع مواد پروتئینی از جمله گوشت گرم، مرغ تنظیم بازاری نیز اقدامات موثری را در سال جاری انجام داده است و در واقع ما در هر جایی که دولت نیاز داشته، همراهی و همکاری داشتهایم. البته ما در بخشهایی نسبت به عرضه گوشتهای گرم، نقدها و انتقاداتی داشتیم و آنها را نیز بیان کردیم؛ تلاشمان این است که هر چه که به نفع سفره مردم باشد انجام دهیم.
فصاحت با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار قیمت انواع میوه نسبت به سطح شهر تهران با ۳۹ درصد تفاوت عرضه میشود، گفت: در بخش سبزیجات این رقم به ۳۸ درصد میرسد ضمن اینکه در بخش پروتئین نیز اختلاف قیمت محصولات بین ۶ تا ۳۱ درصد نسبت به سطح شهر تهران است.
او با اشاره به توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب و تنظیم بازاری در سطح میادین میوه وترهبار شهر تهران گفت: در همین ارتباط ۲ تا ۳ درصد تورم کالاهای اساسی در سطح شهر تهران نسبت به سطح کشور کمتر است.
وی پیرامون فعالیت مراکز عرضه میوه و تره بار در ایستگاههای مترو تهران اذعان داشت: جلسهای حدود ۱۰ روز گذشته با مجموعههای مسئول برگزار کردیم و فکر میکنم ظرف چند هفته آینده در انتهای ماه مبارک رمضان بعد از انجام کار کارشناسی اعلام خواهد شد که توسعه مراکز عرضه در ایستگاههای مترو مورد موافقت قرار گرفته یا نه.
فصاحت تصریح کرد: بازار در شرایط خاص اخلاق مدار نیست زمینی به وسعت ۷۰ هکتار به این پایانه اختصاص دادیم تا سردخانهای به میزان ۲۰ تا ۴۰ هزار تن ایجاد کنیم و در زمان نیاز محصولات را به بازار عرضه کنیم.
او گفت: در زمان خاص به ویژه شب عید در یک فاصله زمانی چند روز، میزان تقاضا چندین برابر افزایش پیدا مییابد و اگر محصول مناسب در آن زمان نداشته باشیم، قطعا قیمت محصول افزایش پیدا میکند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تصریح کرد: میدان مرکزی کانون عرضه میوه کشور است و در سطح خاورمیانه رتبه یک را دارد. حدود ۷۰ هکتار زمین بلااستفاده داریم که بنا داریم سال آینده مورد استفاده قرار دهیم، زیرا اگر در حد ۴۰ هزار تن سردخانه داشتیم میتوانستیم ثبات در تهیه اقلام مورد نیاز مردم برقرار کنیم و هیچ دلالی نمیتوانست سفره مردم را با چالش مواجه کند.
وی در ادامه افزود: سیاستگذاری دستگاهها تقریبا طبقه بندی دارد و یکی از دستگاههای مجری سیاستگذاری سازمان میادین میوه و تره بار است، اما برخی اوقات مصوبات ما به مصوبات هیأت وزیران مربوط است.
وی گفت: در خصوص برخی از اقلام ناگزیر از واردات هستیم. موز وارد میشود و نمیتوان انکار کرد؛ میخواهیم با زنجیره تولید موز را در کشور تولید کنیم، اما تا زمان انجام آن ناگزیر از واردات هستیم.
ایوب فصاحت پیرامون فروش آنلاین محصولات گفت: خرید آنلاین از تاریخ اعلام رسمی آن ۲ ماه زمان میبرد که الگویی که برای اقدام داریم را امتحان کنیم؛ اکنون در حال آزمایش هستیم و به نظر میرسد ۳۱ فروردین احتمال فراگیری آن در سطح تهران وجود دارد. حدود سه چهار روز است که سامانه نهایی شده و در حال حاضر در حال مذاکره با تیمهای حمل و نقل هستیم.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار درباره تمهیدات شب عید گفت: در موضوع میوه شب عید، دستورالعملی داده شد که مورد انتقاد ما بوده و هست، اما تلاش ما این است که قیمت روز را ثابت نگهداریم و مبنا را با تلاشی که انجام دادیم بر مبنای قیمت فعلی گذاشتیم.
وی اظهار کرد: بر این اساس قیمت پرتقال بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و قیمت سیب بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است و بنا داریم ۲۴ اسفند نخستین عرضه تنظیم بازاری را در میادین داشته باشیم و در ادامه نظاره گر میدان خواهیم بود و اگر بازار بخواهد بالاتر از قیمت مصوب قیمتی را نشان دهد، حتما ورود پیدا خواهیم کرد.
فصاحت تاکید کرد: آخرین اطلاعات حاکی از این است که میوه به اندازه نیاز مردم در سطح انبارها وجود دارد و حتی بیشتر از نیاز هم موجود است..
فصاحت در انتها، پیرامون قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار گفت: قیمت مرغ فراتر از ۶۳ هزار تومان قطعا نخواهد رفت.