عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سمانه سلمانی در خصوص افتتاح تعدادی از ایستگاههای مترو در روزها پایانی سال گفت: بهرهبرداری همزمان از ۴ ایستگاه مترو شامل ایستگاه میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و خیابان کارگر واقع در خط ۶ مترو تهران تا پایان سال قطعی شده است. این خط به طول تقریبی ۴۲ کیلومتر، از ایستگاه دولت آباد در جنوب شرق تهران آغاز شده و در انتها به ایستگاه شهدای کن در شمال غرب پایتخت میرسد.
وی با تاکید بر اینکه بهرهبرداری همزمان از ۴ ایستگاه، افزایش ۴ برابری جابهجایی مسافر را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: بهرهبرداری همزمان از ۴ ایستگاه در قطعه میانی خط ۶ که شامل ۹.۵ کیلومتر مسیر میشود، یکی از بزرگترین افتتاحیههای شبکه خطوط مترو از حیث طول مسیر بهرهبرداری و تعداد ایستگاههایی که وارد مدار سرویسدهی به مسافران میشود، به حساب میآید.
محمدخانی درباره افزایش جابهجایی مسافران توضیح داد: پیشبینی میشود، به واسطه پیوستگی مسیر بهرهبرداری از ایستگاههای خط ۶، ازاین پس با ۱۷ ایستگاه و ۲۷ کیلومتر مسیر آماده خدمت رسانی، شمار جابجایی مسافران از ایستگاه دولت آباد تا ایستگاه شهید ستاری افزایش قابل توجهی یافته و حتی رشد ۴ برابری داشته باشد.
به گفته رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران این خط از میادین مهم و پرتردد و همچنین خیابانهای اصلی شهر عبور کرده و با ۵ خط دیگر شبکه مترو ایستگاه تبادلی دارد.
وی هزینههای بهرهبرداری از ایستگاه متروی میدان شهدای هفتم تیر اعلام کرد: این ایستگاه تبادلی در تقاطع خطوط یک و ۶ قرار دارد و برای ساخت آن ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. ایستگاه میدان شهدای هفتم تیر به توزیع متعادل مسافر در خطوط یک، دو و سه کمک میکند. این ایستگاه در یکی از مراکز عمده تجاری و اداری شهر واقع شده است.
محمدخانی درباره هزینه ساخت و تجهیز ایستگاه میدان حضرت ولیعصر (عج) نیز گفت: این ایستگاه تبادلی در تقاطع خطوط ۳ و ۶ قرار داشته و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیز آن شده است.
سخنگوی شهرداری تهران در خصوص هزینههای احداث ایستگاه بوستان لاله اظهار داشت: ایستگاه بوستان لاله در نزدیکی خیابانهای وصال شیرازی و حجاب قرار گرفته و برای احداث آن نیز ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
ورودی دوم این ایستگاه در صورت تامین منابع مالی لازم، با فاصله اندکی از افتتاح ورودی نخست، قابلیت ساخت و بهره برداری دارد.
وی در خصوص جزئیات ایستگاه خیابان کارگر نیز توضیح داد: این ایستگاه میانی خط ۶، ایستگاه خیابان کارگر در منطقه ۶ و در تقاطع خیابانهای کارگر و دکتر فاطمی واقع شده است. هزینه احداث آن ۴۷۰ میلیارد تومان بوده و از سامانههای تهویه تونلی، تهویه مطبوع ایستگاهی، شبکه مخابرات، سیستم نظارت تصویری، رمپ عبور ویلچر، خطوط بساوایی و پله برقی برخوردار است.
محمدخانی در پایان با اشاره به هزینهکرد بالغ بر ۱۸۲۰ میلیارد تومانی برای راهاندازی این ۴ ایستگاه مترو، از افتتاح و بهرهبرداری از ایستگاههای مذکور به عنوان یکی از پروژههای مهم پویش امید و افتخار در روزهای پایانی سال با حضور شهردار تهران خبر داد.