به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از سامانه رزومه اساتید، مدرسان و محققان «سرآمد» و سامانه یکپارچه وب سایتهای معاونتهای درمان و غذا و دارو، دانشکدههای بهداشت، توانبخشی، پیراپزشکی و پزشکی، بیمارستانهای فارابی، شریعتی و مرکز قلب و همچنین پژوهشکده قلب و عروق رونمایی شد.
حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به سیر تحول جهان از عصر غارنشینی تا عصر کشاورزی، صنعتی، اطلاعات و پست مدرن گفت: در جهانی که سرعت تغییرات بسیار است لازم است هوشمندانه تحولات را رصد کنیم و همگام با تغییرات پیش برویم.
وی با اشاره به از بین رفتن کسب و کارهایی که همگام با تکنولوژی پیش نرفتند گفت: در این جهان هیچ امری ثابت نیست و یکی از دلایل پیشرفت، آینده نگری و نبود قطعیت هاست. در این راستا اگر روش های سنتی با فناوری های روز همراه نشوند محکوم به نابودی هستند.
قناعتی یکی از دلایل روند شتابان تحولات را تاثیر رسانه ها دانست و گفت: سرعت تحولات جهان، سبب از میان برداشته شدن مرزهای جغرافیایی شده و درحال حاضر توئیتر یک کشور مجازی ۲ میلیارد نفری را از ملیت های مختلف ایجاد کرده است. بنابراین درجهانی که عوامل مخدوش کننده بسیاری وجود دارد رسانه ها نقش و اهمیت بسزایی دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر انتشار اخبار موفقیت های دانشگاه تاکید کرد و گفت: اگر نتوانیم دستاوردها و کارهای بزرگی که در دانشگاه انجام می شود را بین خانواده دانشگاه و جامعه منتشر کنیم پیشرفتی حاصل نمی شود. چراکه انتشار بسیاری از این پیشرفت ها منجر به هم افزایی و سرعت بخشیدن به کارهای جدید می شود.
قناعتی یکی از کارکردهای رسانه را ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی دانست و گفت: افزون بر این رسانه کارکرد آموزشی دارد و می تواند نگرش و ذائقه مردم را نسبت به حمایت و توسعه فعالیت های علمی، هنجارهای جامعه و اخلاقیات تقویت کند.
وی دانشگاه علوم پزشکی تهران را سرآمد دانشگاه های کشور و برنامه ها، محصولات و علم نافع آن را در کشور بی نظیر خواند و گفت: خدمت شما در این مجموعه و افرادی که تربیت می کنید مفید و جزو بهترین ها است. وظیفه یکایک ماست که روند پیشرفت دانشگاه را ادامه دهیم و وظایف خود را به صورت کیفی و سریع به انجام برسانیم و پیام آن را به جامعه منتقل کنیم که این بخش برعهده روابط عمومی ها و رسانه هاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه نقدپذیری را ترویج کنید افزود: از نقد کردن و نقدشدن نهراسید چراکه نقد موجب تنوع فکری و تضارب آرا و پرورش و استحکام ایده می شود.
قناعتی با قدردانی از مدیر روابط عمومی و با اشاره به پیشینه فعالیت او در توسعه شبکه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: سامانه هایی که رونمایی شد را به عنوان نسخه نهایی درنظر نگیرید و برای ارتقای آن هر روز تلاش کنید مانند جهان که هر لحظه رو به نو شدن است.
گرایش روابط عمومی دانشگاه به سمت روابط عمومی هوشمند و علمی
در ادامه دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در روزهای پایانی سال شاهد افتخار جدیدی در دانشگاه هستیم گفت: فضای مجازی، زندگی دوم ما را تشکیل می دهد و دانشگاه باید به طور کامل در این زندگی دوم حضور داشته باشد و براین اساس روابط عمومی دانشگاه برنامه ریزی در زمینه مدیریت شهرت و تصویر را در دستور کار خود قرار داده که رونمایی از این سامانه ها یک نمونه از فعالیت در این عرصه است.
ترابی با اشاره به ضرورت یکپارچه سازی وب سایت های دانشگاه گفت: پیش از این، وب سایت های مراکز زیرمجموعه دانشگاه، به گونه ای طراحی شده بود که تعلق سازمانی آنها به دانشگاه مشخص نبود و این در جایگاه دانشگاه و این مراکز در نظام رتبه بندی وبومتریکس تاثیر خوبی نداشت و تنها مراکزی که با رتبه های بالای ۲ تا ۳ هزار در این رتبه بندی دیده می شدند مرکز قلب و دو مرکز تحقیقاتی بود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تمهیدات روابط عمومی در رفع این چالش گفت: با همکاری مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه بررسی فنی انجام شد و تیم مطالعاتی شکل گرفت و شاخص ها و برنامه های دانشگاه های برتر جهان مطالعه شد و از مدیران و اعضای هیئت علمی نظرسنجی و نیازسنجی صورت گرفت و مجموعه این اقدامات منجر به طراحی وب سایت های جدید مراکز شد.
ترابی از تغییر وب سایت اصلی دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در وب سایت های مراکز علمی معتبر دنیا به جای اخبار، بخش مربوط به دستاوردها را در سطر اول می بینید. براین اساس در وب سایت جدید دانشگاه و مراکز هم بخش مربوط به اخبار، به رسانه سینا منتقل می شود و در سطر اول، دستاوردهای دانشگاه به نمایش در می آید. این بازنگری سبب می شود، دستاوردهای دانشگاه در فهرست موتورهای جستجو به نمایش در بیاید.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حضور پررنگ دانشگاه در شبکه های مجازی را یکی از برنامه های روابط عمومی دانست و گفت: برای حضور در این عرصه نیز تمرکز بر دستاوردهای دانشگاه است.
ترابی با تاکید براینکه دستاوردهای بسیاری در بخش های مختلف دانشگاه وجود دارد گفت: در بیمارستان ها و مراکز مختلف دانشگاه هر لحظه فعالیت نوآورانه ای صورت می گیرد که لازم است تیم تولید محتوا به سرعت این فعالیت ها را منعکس کند.
وی گرایش روابط عمومی دانشگاه را به سمت روابط عمومی هوشمند و علمی دانست و گفت: دانشگاه نسل چهارم و اجتماعی که برای آن هدف گذاری شده نیاز به روابط عمومی هوشمند دارد بنابراین باید نیروهای توانمند و فعال در روابط عمومی ها به کار گرفته شوند تا کمک کنند برنامه های دانشگاه با سرعت به سطح جامعه منتقل شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به ارتقا رویکرد تولید محتوا در روابط عمومی در قالب برنامه های تامز گفت: برای انتشار هدفمند فعالیت های دانشگاه، برنامه های مختلف تامز را طراحی کرده ایم.
وی سامانه روزمه اعضای هیئت علمی (سرآمد) را معرفی کرد و گفت: مجموعه فعالیت های اساتید در قالب سامانه روزمه، به صورت هوشمندانه بارگذاری می شود در این سامانه بخش اخبار و تصاویر و دستاوردها، افتخارات و سوابق اجرایی اساتید اضافه شده که روابط عمومی ها به تکمیل این بخش می توانند کمک کنند.