به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، رویداد استانی استاپ موشن رویدادی است که از کاشان آغاز شد و سپس در قزوین، اصفهان، شهریار، پرند، ورامین و همدان و همچنین با حضور خانوادههایی از وزارت ارتباطات در تهران پیگیری شد. در این رویداد شرکت کنندگان نوجوان با انتخاب پروژه از سایت این رویداد ملی اقدام به تولید اثر و شرکت در فرآیند آن کردند.
محسن مشرقی دبیر دومین رویداد ملی استاپ موشن در نشست خبری این رویداد گفته بود: «حوزه هنری کودک و نوجوان انقلاب اسلامی به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار انیمیشن استاپ موشن در سطح ملی و ایجاد بستری گستردهتر و بهتر برای مخاطبان این سبک از انیمیشن، دومین رویداد ملی استاپ موشن را برگزار میکند.»
مشرقی در این نشست مهمترین اهداف برگزاری این رویداد را «شناسایی مستعدین نوجوان و علاقهمند به این حوزه و شبکهسازی»، «رشد و ارتقای هنرمندان نوجوان و تولیدکنندگان استاپ موشن در موضوع روایت و خلق محتوا و مفهوم در اثر هنری»، «شبکهسازی فعالین در اکو سیستم»، «فراهم سازی بستر مناسب برای آموزش و تبادل دانستهها و همچنین بروز خلاقیت و نوآوری در نوجوانان»، «گسترش تواناییها با ارائه انواع آموزشهای حضوری و مجازی برای رسیدن به کیفیتی بالاتر در تولیدات»، «تقویت جایگاه انیمیشن و به خصوص تکنیک استاپ موشن در سینما و بازار تبلیغات کشور»، «ایجاد جریان تولید مبتنی بر سیاستهای حوزه هنری و رواج فرهنگ تولید و مصرف استاپ موشن»، «تولید انیمیشن کم هزینه برای عموم علاقمندان» و «زمینهسازی راه اندازی استودیوهای تولید محتوا و انیمیشن سازی در سالهای آتی» عنوان کرده بود.
رقابت نهایی در تهران
این روزها برگزیدگان این رویدادهای استانی برای شرکت در رویداد ملی استاپ موشن در تهران دور هم جمع شدهاند و ضمن حضور در کارگاهها و اتفاقهای از قبل برنامهریزی شده، آماده برپایی مراسم اختتامیه آن میشوند.
رویداد ملی استاپ موشن از روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت کار خود را در حوزه هنری انقلاب اسلامی آغاز میکند و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. بر این اساس، تیمهای شرکت کننده در این بازه زمانی به تکمیل پروژههایی میپردازند که از میان موضوعات پیشنهادی، قبل از برپایی رویداد ملی انتخاب شده بود و این کار زیر نظر مربیان انجام میشود. این کار به منظور توانمندسازی استعدادهای شناسایی شده و رشد هنری نوجوانان در حوزه هنری کودک و نوجوان انجام میشود.
فرصتی برای کسب درآمد
حوزه هنری کودک و نوجوان در اختتامیه این رویداد برنامهای با عنوان کارسوق یا بازارگاه را راه اندازی میکند؛ جایی که در آن شرکت کنندگان به ارائه تولیدات خود میپردازند.
مشرقی دبیر این رویداد در توضیح این بخش میگوید: «در بخش بازارگاه، آثار داوری و تایید شده، در بازار هنر شرکت داده میشوند و در صورت تایید، مبلغی که حامی پروژه برای کار در نظر گرفته بود به فرد منتخب تعلق خواهد گرفت. همچنین افراد میتوانند با مصرف امتیازاتی که از ساخت اثر و بارگذاری آن در سایت دریافت کردهاند، از بخشهای مختلف سایت از قبیل: آموزش، کیت و سایر خدمات فایل موضوعات مورد علاقه خود را مشاهده و دریافت کنند. در پایان رویداد تمامی شرکتکنندگان در باشگاه استاپموشن حوزه هنری کودک و نوجوان عضو خواهند شد و از امکانات آن بهرهمند خواهند شد.»
وی در تکمیل صحبتهای خود تاکید کرد که تیمهای فعال خواهند توانست در بازارگاه سایت به صورت متداول سفارش استاپ موشن جدید دریافت کنند.
بر اساس برنامهریزیهای اعلامی دبیرخانه این رویداد، کارسوق فرصتی است برای دیده شدن استعدادهای استاپ موشن که عصر روز جمعه ۱۵ اردیبهشت با حضور مدیران و مسئولان نهادها و سازمانهای مربوطه برگزار میشود. در این بخش از اختتامیه رویداد ملی استاپ موشن، آثار ارائه شده شرکتکنندگانی که مورد توجه این سازمانها قرار گیرد به شیوههای گوناگون حمایت میشوند.
جوایز میلیونی
رویداد ملی استاپ موشن ۱۳ اردیبهشت افتتاح میشود و با برپایی مجموعه برنامههایی سه روزه به مراسم پایانی میرسد که در نهایت علاوه بر اهدای جوایز به رتبههای نخست تا سوم به مبالغ ۱۰، ۸ و ۶ میلیون تومان، ۲ جایزه ۵ میلیون تومانی نیز به برترین فیلمنامه و انیمیت اهدا میشود.
المان دومین رویداد ملی استاپ موشن عروسک نارنجیک است و این رویداد با هدف استعدادیابی و توانمندسازی علاقهمندان به انیمیشن سازی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برپا میشود.