آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۸۴۵۱

گزارشی از نشست‌های تخصصی دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی

دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی روز دوشنبه ۳ شهریور در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.
گزارشی از نشست‌های تخصصی دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی روز دوشنبه ۳ شهریور در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد. این رویداد در دو نوبت صبح و عصر، با هدف بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و راهبرد‌های توسعه صنایع خلاق میزبان پنل‌ها و پیش‌پنل‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه، مدیران پارک‌های علم و فناوری و فعالان صنایع خلاق و زیست بوم فناوری بود.

در بخش نخست این رویداد، پیش‌پنل «خوداشتغالی بانوان در صنایع خلاق در بستر آمار جهانی» با سخنرانی محمدعلی امینی، رئیس گروه تحلیل داده نمافر، ارائه شد.

پس از آن پنل تخصصی «اشتغال خلاق؛ افقی روشن برای کارآفرینی» با حضور آیدا ملکی رییس مرکز رشد دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دکتر حبیب‌الله سالارزهی، رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، و دکتر فهیمه محمدزمانی، معاون ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شد.

در ادامه، پیش‌پنل «درنگی بر خوشه‌سازی خلاق در جهان و چالش‌ها» با سخنرانی دکتر علی عرب‌مفرد، رئیس مرکز رشد جامع پارک گلستان، ارائه شد.

آخرین بخش نوبت صبح به پنل تخصصی «خوشه‌سازی صنایع خلاق در پارک‌ها؛ راهبردی نو برای ایران» اختصاص داشت که در آن مهندس باقی (معاون اداره کل سیاستگذاری معاونت فناوری وزارت عتف)، دکتر میثم روشنی (پژوهشگر اقتصاد هنر دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر سیدمحمدهادی نواب (مدیر استراتژی باسلام) سخنرانی کردند. دبیری این پنل را دکتر حسین مومنی، رئیس پارک علم و فناوری گلستان بر عهده داشت.

در بعدازظهر دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی، پنل تخصصی «معماری صنایع خلاق در پارک‌های علم و فناوری؛ بر پایه نوآوری و روایت» با حضور دکتر فؤاد نجم‌الدین، استاد دانشگاه علم و فرهنگ، و فرزاد فرجی، سرامیست و رئیس هیئت‌مدیره انجمن هنرمندان سفالگر برگزار شد. دبیری این پنل را رامبد خانلری عهده‌دار بود.

دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری کشور، توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف و به میزبانی پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران: ادبیات پارک‌های علم و فناوری باید به ادبیات سینما نزدیک شود

دومین روز از دومین دوره از رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری کشور با موضوع ارتباط صنعت تصویر و صنایع خلاق، توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف و به میزبانی پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، صبح امروز سه شنبه ۴ شهریورماه در موزه سینما برگزار شد.

این رویداد با حضور بهروز شعیبی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، دکتر محسن نظری، رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان و جمعی از فعالان زیست‌بوم فناوری برگزار شد. در این رویداد پنل تخصصی با موضوعاتی همانند افق‌های نو در صنعت تصویر، مدل‌های درآمدی و سرمایه‌گذاری در صنعت تصویر، پارک علم و فناوری اکوسیستم‌های نو برای انیمیشن ایران، خلاقیت داده محور از بینش تا محصول، آینده صنعت اسباب بازی، فرصت‌های اقتصادی و مزیت ایران و ... از سوی فعالان زیست‌بوم فناوری ارائه خواهد شد.

در ابتدای این نشست تخصصی، حضور بهروز شعیبی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به تجربه کار سینما و پیش تولید‌های خود اشاره کرد و گفت: اصولا هر اثر تولیدی با دو مساله جدی در مرحله پیش تولید مواجه است. مساله اصلی که معمولا فراموش می‌شود و در خروجی خودش را نشان می‌دهد، مساله محتواست؛ بیشتر به تکنیک و اجرا فکر می‌کنیم. مساله‌ای که در صنایع خلاق نیز گریبانگیر همه است. فکر می‌کنیم به یک تکنیکی مسلط می‌شویم، فارغ از اینکه این تکنیک در خدمت چه چیزی قرار بگیرد.

وی افزود: در فیلم نیز عین این مساله وجود دارد. به سرعت از پیش تولید وارد تولید می‌شویم. برخلاف کشور‌هایی که فیلم‌سازی در آنها به طور جدی انجام می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: یک، اثری که تولید می‌شود باید به قوام برسد. دوم، ارتباطاتی است که باید در پیش تولید شکل بگیرد تا در مرحله اجرا به آن تناسب کمک کند.

وی عنوان کرد: در بدنه حرفه‌ای برای تداوم مجموعه و صنعت، رفتار حرفه‌ای خوب عمل کردن به اندازه اثر خوب داشتن مهم است. فیلم‌سازان خوبی داریم که فیلم‌های خوبی می‌سازند، اما در مسیر فیلمسازی فعال نیستند و بعد از ساخت دو یا سه اثر از فیلم‌سازی فاصله می‌گیرند نه به دلیل اینکه بلد نیستند فیلم خوب بسازند بلکه به این دلیل که روابط و تعاملات مناسب را ندارند. در کار حرفه‌ای متناسب با کار خوب باید رفتار خوب هم حاکم باشد؛ لزوما آدم خوش‌اخلاق آن کسی نیست که گشاده‌رو باشد بلکه کسی است که می‌داند بابت کاری که انجام می‌دهد، متعهد است.

وی اظهارکرد: در پیش تولید وارد یک سری ارتباطات می‌شویم که خروجی این ارتباطات قطعا در محصول نهایی خودش را نش

ان می‌دهد. توسط یک منتور، پیشرو یا رهبر یک مجموعه در صنعت سینما و صنایع خلاق، باید این ارتباطات ایجاد شود. حتی در انیمیشن که فضا در استودیو و در پشت میز است، این ارتباطات باید شکل بگیرد.

به گفته وی، در حال حاضر ما گروه‌های مختلفی داریم که به لحاظ عملیاتی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، اما باید به یکدیگر متصل شوند تا تولید محتوای مطلوبی داشته باشیم.

شعیبی گفت: کار‌های تصویری بدون پشتوانه عرضه و پخش شکل نمی‌گیرد و هیچ اثری را نمی‌توانیم بدون مخاطب تولید کرد.

وی افزود: امروزه به دلیل پیشرفت و سرعت زیاد تکنولوژی، مقصود و هدف‌مان رسیدن به تکنیک‌ها و ابزار‌ها شده است؛ در صورتی که تولید محتوا نیز در مجموعه صنایع خلاق قرار می‌گیرد. سرنوشت یک اثر امکان دارد جهانی، محلی و جشنواره باشد یا مخاطب عام داشته باشد.

وی ادبیات پارک‌های علم و فناوری و استارتاپ‌ها را با ادبیات سینما و موسیقی متفاوت دانست و گفت: باید این ادبیات به یکدیگر نزدیک‌تر شود، زیرا در آینده این کار‌ها فراتر از پارک‌های علم و فناوری است و تمام صنایع را در بر می‌گیرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار