گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، نیمه اردیبهشت امسال، حادثه تلخی در یکی از خیابانهای دانشگاه زنجان رخ داد که در اثر آن، یکی از دانشجویان جان خود را از دست داد. خودروی سواری مقابل سالن ورزشی دانشگاه با مرحومه محدثه بختیاری، دانشجوی ترم ۲ علوم ورزشی برخورد میکند و این دختر جوان پس از چهار روز و در اثر شدت ضربه به سر و خونریزی مغزی از دنیا میرود. به گفته مسئولان دانشگاه، قبلا هم موارد تصادف در محوطه دانشگاه رخ داده که البته خسارت جانی نداشته، با این حال این حادثه تلنگری برای مسئولان دانشگاه شد که برای جلوگیری از حوادث بیشتر محدویتهای ترافیکی در دانشگاه وضع کنند.
در چند روز اخیر، جلال بازرگان، رئیس دانشگاه زنجان، قرار است طرح ترافیک در دانشگاه اجرا شود و شاید بتوان گفت که مهمترین بخش این طرح، ممنوعیت تردد دانشجویان کارشناسی با خودروی شخصی در دانشگاه بود. ایجاد پارکینگهای جدید، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و ساماندهی محلهای تردد خودرو و پیاده و ... از دیگر مواردی بود که بازرگان به عنوان مفاد این طرح برشمرده بود.
طرحهای ترافیکی چند سالی است در برخی دانشگاهها اجریی شده است که هدف این طرح ها، ساماندهی تردد در فضاهای دانشگاه و همینطور کنترل رفت و آمد در محوطه دانشگاه بوده است. هرچند به گفته بازرگان از ۳۹ مورد تصادفی که اخیرا در دانشگاه زنجان رخ داده، در ۳۸ مورد، راننده دانشجوی کارشناسی بوده، اما منع یکباره دانشجویان کارشناسی از تردد با خودرو در محوطه دانشگاه، این دانشجویان را به دردسر میاندازد.
میتوان گفت تغییر هر رویه در سازمان ها، نیاز به برنامه ریزی و تعامل برای اطلاع رسانی دقیق و شفاف سازی اهداف این تغییر رویه دارد. رئیس دانشگاه زنجان زمانی از اجرایی شدن طرح ترافیک این دانشگاه خبر داده بود که یک روز از اجرا شدن آن میگذشت. او در ۳۱ اردیبهشت گفته بود که اجرای طرح از سی ام این ماه آغاز شده و اولین مرحله آن هم ممنوعیت تردد دانشجویان کارشناسی بود!
راهکارهای دانشگاه برای کاهش تصادفات
این مساله باعث اعتراض برخی دانشجویان شد و به همین دلیل بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان برگزاری نشستی با حضو رئیس و جمعی از مسئولان دانشگاه را برنامه ریزی کرد.
مهمترین نکتهای که دانشجویان در این جلسه مطرح کردند، اجرای طرح پیش از آماده سازی زیرساختهای آن است. هرچند به گفته آنان باوجود تأکید رئیس دانشگاه، هنوز ممنوعیت تردد دانشجویان کارشناسی با خودروی شخصی به صورت واقعی و کامل اجرا نشده، با این حال به نظر میرسد تأمین زیرساخت ها، پیش از اعلام اجرای طرح، اهمیت بیشتری داشته باشد.
دانشجویان دانشگاه زنجان در این جلسه زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای طرح ترافیک را برشمردند. ساماندهی به اتوبوسهای دانشگاه چه از نظر تعداد و چه از نظر نظم در سرویس دهی.
فاصله ۶ کیلومتری دانشگاه زنجان با میدان استقلال که به نوعی اولین ورودی شهر از سمت غرب و مسیر دانشگاه است، دانشجویان را نیازمند وسایل نقلیه عمومی یا خصوصی میکند. به همین دلیل رفت و آمد منظم سرویسهای اتوبوس دانشگاه و همچنین تعداد زیاد آنها، اولین نیاز دانشجویان برای همراهی با طرح ترافیک است. یک دغدغه مهم آنان این است که اتوبوسها سر وقت در ایستگاه حضور ندارند و از طرفی ظرفیت اتوبوسها جوابگوی تعداد دانشجویان نیست. آنان معتقدند که قبل از اجرای ممنوعیت تردد دانشجویان کارشناسی با خودرو، باید تعداد اتوبوسها بیشتر شود.
اعتراض به ممنوعیت تردد دانشجویان کارشناسی
نکته مهم دیگری که در این جلسه مطرح شده این است که مگر همه دانشجویان، جوانان ۱۹ یا ۲۰ ساله هستند؟ دانشجویانی هم هستند که سنین بالاتر دارند و سابقه رانندگی شان آنقدر هست که مشمول عبارت «خامی در رانندگی» نباشند. از طرف دیگر دانشجویان معتقدند که باتوجه به اینکه بیشتر جمعیت دانشجویی را کارشناسیها تشکیل میدهند، طبیعی است که بیشتر آمار تصادفات مربوط به این قشر باشد.
البته دانشجویان راهکاری هم ارائه دادند؛ احداث سرعت گیر، نصب دوربین در خیابانهای دانشگاه و برخورد با رانندگان متخلف؛ چه دانشجوی کارشناسی باشد چه مسئولان و مدیران دانشگاه.
مدیران دانشگاه زنجان مصمم هستند طرح ترافیک اجرایی شود، اما دانشجویان امیدوارند در اجرای این طرح، مسئولان در کنار تصمیمات ساده، به فکر حل مشکل به صورت زیرساختی هستند.