به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بزرگراه آزادگان این روزها شرایط خوبی ندارد چرا که وجود چالههای ناشی از تخریب روکش آسفالت سبب کندی و گرههای ترافیکی به خصوص از مسیر ورودی آزادراه ساوه به تهران و بالعکس شده است.
با توجه به موقعیت مکانی و اتصال به چندین نقطه مهم و مرکزی شهر تهران بسیاری از کامیونهای باری برای رفتن به بازار و مراکز تجاری از این بزرگراه استفاده میکنند.
طبق مشاهده خبرنگار ما، در مسیر شرقی بزرگراه آزادگان وضعیت معابر اصلا مناسب نیست و خودروهای برخی شهروندان به دلیل وجود چالههای نامتعارف دچار خسارت میشود.
یکی از این شهروندان به خبرنگار ایرنا میگوید: واقعا شرایط تردد در بزرگراه آزادگان به دلایلی از جمله ترافیک سنگین، تردد بی شمار خودروهای سنگین و همچنین وجود گودالهای نامتعارف برای رانندگان آزاردهنده است و چند روز پیش هم یکی از لاستیکهای ماشینم در این مسیر دچار ترکیدگی شد.
وی که خود را شهرام سلطانی معرفی کرد، افزود: چند سالی است که بزرگراه آزادگان آسفالت ریزی نشده است در حالیکه این مسیر علاوه بر سواری ها، محل تردد خودروهای سنگین است و به نظر میرسد باید این بزرگراه هر ۲ تا سه سال یک بار مرمت شود، ولی تا آنجا که به یاد دارم، بیش از پنج سال است که هیچ عملیات عمرانی و فنی روی این بزرگراه انجام نشده است.
یکی دیگر از رانندگان گفت: هر روز صبح از شهر پرند عازم تهران هستم، در ورودی انتهای اتوبان ساوه به بزرگراه آزادگان (به سمت شرق)، آسفالت لاین تندرو تخریب و دارای چالههای متعددی است که به دلیل یک تصادف ناشی از ترجیح رانندگان برای عوض کردن خط و عدم رعایت حق تقدم، ترافیک سنگینی ایجاد میشود و حتی در مواردی تا نزدیکی عوارضی احمدآباد مستوفی در آزادراه ساوه به تهران هم امتداد مییابد.
چالههای بزرگراه آزادگان چه زمانی پر میشود؟
اما معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: عملیات آسفالت ریزی و مرمت نقاط آسیب پذیر بزرگراه آزادگان شروع شده و به نظر میرسد تا آخر تابستان وضعیت در این بزرگراه بهبود خواهد یافت.
عباس شعبانی با بیان اینکه براساس برداشتهای سنوات گذشته پیش بینی کردیم که برای اصلاح این بزرگراه به ۱۳۵ هزار تن آسفالت احتیاج است گفت: به دلیل عبور ماشینهای سنگین درصد خرابیهای این محور زیاد است و برخی از نقاط زیرساخت مناسبی ندارد.
به گفته وی، تاکنون ۵۰ هزار تن آسفالت در این محدوده ریخته ایم و علت کندی کار این است که باید بستر زیر آسفالت را با ریختن بتن غلطکی و ریختن خاک بستر و سیمان تحکیم کنیم.
چالههای بزرگراه آزادگان مایه آزار رانندگان و ایجاد گرههای ترافیکی
همچنین مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در تهران تقریبا حدود یک هزار کیلومتر بزرگراه داریم گفت: برنامه امسال ما این است که حدود ۲۰ درصد از سطح بزرگراهی را با ۳۱۰ هزار تن بهسازی و روکش کنیم که از این میزان که اواخر اسفندماه شروع به انجام کردیم تاکنون ۸۱ هزار تن با ۳۴ تیم عملیاتی اجرا شده است.
مسعود حق لطفی گفت: بزرگراه آزادگان یکی از پرترافیکترین مسیرهای بزرگراهی تهران است، چون کمربندی اصلی تهران هنوز تکمیل نشده این مسیر نقش برون شهری ایفا میکند و به همین دلیل نوع ترافیک آن متمایز از درون شهری است.
وی با بیان اینکه بر اساس طرحهای مطرح شده روشی که برای تثبیت و لکه گیری طرح پیشنهاد دادیم روش fdr (احیای عمیق آسفالت) یا تثبیت بستر با سیمان است افزود: تقریبا در هر مترمربع ۳۵ کیلوگرم سیمان استفاده میشود و بعد از بتن تثبیتی ۲ لایه آسفالت استفاده میکنیم که عمر مفید آن ۱۰ سال است.
حق لطفی با بیان اینکه اعتبار این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان است افزود: مدت زمان اجرای طرح حدود یک سال است که ظرف ۶ ماه به اتمام میرسد در واقع اواخر مهر یا اوایل آبان کل مسیر ۹ کیلومتری را تحویل شهروندان میدهیم.
وی تاکید کرد: از مجموع ۸۳۰ تقاطع درسطح تهران ۴۵۰ تقاطع در شبکه حضور دارد و از این تعداد، ۹۸ تقاطع نواقصی داشت و باعث میشد که ۷۵۰ کیلومتر مسیر بیشتر به شهروندان تحمیل بشود که قرار بر این شده تا این ۹۸ تقاطع اصلاح و رمپهای آن به بهره برداری برسد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران همچنین گفت: هم اکنون ۶ تیم تخصصی عملیات مرمت و روکش آسفالت در بزرگراه آزادگان را به عهده دارند و با توجه به تردد بی شمار خودروها پلیس راهور در زمان خاصی اجازه فعالیت میدهد.
به گفته وی، طبق پیش بینی انجام شده تا پایان شهریورماه بزرگراه آزادگان به شکل قابل قبولی در خدمت شهروندان خواهد بود و تمامی معابر غیر استاندارد و پرچالش بزرگراه برطرف خواهد شد.
حق لطفی همچنین درخصوص عمر آسفالت ریزی در بزرگراهها نیز گفت: بطور متوسط عمر آسفالت در مسیرها بین پنج تا هفت سال است که البته وضعیت آب و هوایی، تردد بیش از اندازه خودروها و همچنین شن و نمک پاشی بیش از اندازه در زمان بارندگی برف به کاهش عمر آسفالت کمک میکند.
گفتنی است بزرگراه آزادگان، طولانیترین بزرگراه شهر تهران است که از سمت شمال غرب به جنوب شرقی این شهر ساخته شدهاست.
این بزرگراه از غرب تا تقاطع بزرگراه فتح ادامه مسیر داده و بعد از آن با نام بزرگراه آیتالله مهدوی کنی، بهسمت شمال ادامه دارد و از جنوبشرق به سهراه افسریه (میدان بسیج) ختم میشود.
این بزرگراه به دلایل مختلف از جمله عبور عابرین پیاده از عرض جاده به جای استفاده آنان از پل هوایی، حادثه خیزترین محور تهران است رتبه دوم و سوم به ترتیب متعلق به بزرگراه امام علی و بزرگراه فتح است.