گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ در حال حاضر، خانهها در کشور به صورت متراکم ساخته میشود، پس طبیعی است که به مرور زمان، ساختمانها نیاز به بازسازی یا نوسازی داشته باشند. با توجه به تفاوت سلیقهها، امکان توافق بین افراد بسیار سخت خواهد بود؛ در حالی که واحدهای حیاط دار به راحتی قابلیت بازسازی و نوسازی دارند.
یکی از دلایلی که مخالفان ساخت مسکنهای یک طبقه مطرح میکنند، این است که میزان زمین مورد نیاز برای ساخت این واحدها در حالی افزایش جدی پیدا خواهد کرد که زمین کافی برای این کار وجود ندارد؛ درصورتی که آمارها نشان میدهد در کشورمان به لحاظ دسترسی به زمین مشکلی نداریم و تنها در ۱۰ درصد از زمینهای موجود ساخت و ساز انجام دادهایم.
با توجه به محاسبات انجام شده، زمین خالص مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است. میزان زمین مذکور به طور خالص برای ساخت مسکنِ مورد نیاز است و نسبت مساحت معابر و مکانهای عمومی مطابق با ضوابط شهرسازی باید به میزان زمین تامین شده اضافه شود.
در همین راستا با نگاه حداقلی، نسبتِ مساحت واحدهای مسکونی به معابر باید معادل ۴۰ تا ۵۵ درصد در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی نهضت ملی مسکن در هر سال با هدفگیری ساخت یک میلیون واحد مسکونی به حداقل ۵۰ هزار هکتار زمین نیاز دارد که قابل دسترسی است. در ارتباط با ساخت خانههای حیاط دار در مسکن ملی نظرات علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، را جویا شدیم که در ادامه میآید.
دنیا به سمت ویلاییسازی رفته است
پاک فطرت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به این موضوع که خانههای حیاطدار با فرهنگ ایرانی همخوانی بیشتری دارد، عنوان کرد: «ساخت شهرکهای ویلایی در اطراف شهرهای بزرگ میتواند در دستور کار قرار گیرد. با ساخت خانههای حیاطدار در این شهرکها میتوانیم به مهاجرت معکوس از کلان شهرها به این شهرهای کوچک بپردازیم. برای عملیاتی کردن این طرحها نیاز به بررسیها و برنامه ریزیهای دقیق داریم.»
به گفته وی، اگر قرار است ساخت شهرکهای ویلایی در اطراف شهرهای بزرگ را داشته باشیم، باید برای حمل و نقل آنها به مرکز کلان شهرها از طریق مترو یا قطار رو زمینی چاره اندیشی کنیم. این وسایل حمل و نقل باید به صورت شبانه روزی به مردم خدمات بدهند.
پاک فطرت ادامه داد: «عرضه زمین در کنار ویلایی سازی، هدف مهم قانون جهش تولید مسکن بوده است. همچنین از طریق تقویت سیستم ریلی کشور میتوانیم به احداث شهرکهای ویلایی در اطراف کلان شهرها در مناطق خوش آب و هوا بپردازیم. در دنیا شهرکهای ویلایی اطراف شهرها حتی گرانتر از خانههای دیگر است و استقبال زیادی از آنها میشود. باید به سمت ساخت این طور شهرکها حرکت کنیم.»
این نماینده مجلس اضافه کرد: «مسکن مهر شروع خوبی بود و به عنوان یک طرح ملی مسکنسازی در کشور قابل قبول است. اما نقاط ضعف بسیاری داشت و باید در طرحهای بعدی آنها را رفع کنیم. تصور نمیکنم عمر خانههای مهر بیشتر از ۲۰ الی ۳۰ سال باشد. از طرف دیگر، افراد در ۵ سال اول مجبور شدند هزینههای تعمیرات را بپردازند که این هزینه کمتر از اجاره بهایی که قرار بود در جای دیگری بدهند، نبود.»