به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، با توجه به افزایش قابل توجه بهای کالا و خدمات در سالهای اخیر از یک سو و لزوم توسعه شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرها از سوی دیگر، انتظار مدیریت شهری در شهرهای بزرگ، بهرهمندی بیشتر از حمایتهای دولتی است؛ یکی از مصادیق این حمایت، صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت برای تامین به موقع منابع مالی و رفع نیازهای ضروری سیستمهای حمل و نقلی در کلانشهرها است.
سال گذشته (۱۴۰۱) سقف انتشار اوراق مشارکت به منظور پشتیبانی و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور ۶ هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ، سهم شبکه مترو تهران با تمام برنامههای وسیع توسعهای اش، فقط ۱۳۰۰ میلیارد تومان شد؛ این ۱۳۰۰ میلیارد تومان بابت تکمیل خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو و با تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت به نسبت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت، در حال انتشار بوده و بزودی فروش صد در صد آن انجام میشود؛ البته با موافقت وزیر کشور و صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه، برای رفع نیازهای متعدد شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت، مقرر شد هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دیگر و این بار با تضمین پرداخت ۱۰۰ درصدی توسط شهرداری تهران بابت تکمیل خط ۶ انتشار یابد. این در حالی است که اوراق مشارکت اختصاص یافته به مترو در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۸۵۰ و ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
برای سال ۱۴۰۲ سقف انتشار اوراق مشارکت جهت حمایت از سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور نسیت به سال ۱۴۰۱ سه برابر شده و به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در چنین وضعیتی، سهم پایتخت با ۱۲ میلیون نفر جمعیت ساکن و شناور در طول روز و نیازهای انکارناپذیر شبکه حمل و نقل عمومی آن، قاعدتاً باید بسیار بیشتر از ارقام سالهای اخیر باشد تا بتوان کمبودها و کاستیها را در کوتاهترین زمان ممکن رفع و رجوع کرد و مزیتهای بهره مندی از وسائل نقلیه عمومی استاندارد و به روز را برای مخاطبان به منصه ظهور رساند تا دعوت به عدم استفاده غیر ضروری از خودروهای شخصی در کارهای روزمره منطقیتر به نظر آید.