به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چهارمین دوره طرح «تربیت معلم نمونه اسلامی» به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال برگزاری است. به همین جهت گفتگویی داشتیم با محسن نقوی، مسئول برگزاری این دوره.
نقوی گفت: طرح تمنا در واقع عبارت است از «تربیت معلم نمونه اسلامی» و این عنوان به اهداف والای این دوره اشاره دارد. تمنا اولین بار در سال ۱۳۹۷ با عنوان «تربیت مدیر نمونه اسلامی» برگزار شد. از سومین دوره که در بهار سال ۱۴۰۱ اجرا گردید، به «تربیت معلم نمونه اسلامی» تغییر عنوان داد و تاکنون با این نام شناخته میشود.
وی ادامه داد: آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به موضوع حکمرانی اسلامی است که در این دوره به صورت جدیتر به آن پرداخته خواهد شد. این دوره در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برگزار میگردد و در هر مرحله به محتوای متفاوت خواهد پرداخت. مرحله اول دوره تمنا۴ در تاریخ ۱ الی ۹ خردادماه برگزار گردید. این دوره که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، میزبان بیش از ۴۰۰ معلم و دانشجومعلم از سراسر کشور بود. برنامههای اجرا شده در این دوره شامل موارد زیر است: ۱- سلسلهنشست عدالت آموزشی (حکومت اسلامی؛ مدارس فنی و حرفهای؛ کنکور) ۲- همایش انگیزه در دانشآموزان ۳- همایش توانایی انتقال مفاهیم به دانشآموز تمام سعی ما بر هرچه غنیتر بودن محتوای دوره با توجه به نیاز روز معلمان و دانشجومعلمان.
نقوی گفت: برنامههای چهارمین دوره تمنا از منظر محتوا به چند دسته تقسیم میشود. کارگاههای مهارتی، سلسلهنشستهای تخصصی و همایشهای کاربردی که هر کدام به تفصیل شرح داده خواهد شد. کارگاههای مهارتی؛ در این کارگاهها سعی خواهیم کرد مهارتها و ابزارهای اولیه یک معلم را به تفصیل بیان کنیم و شیوههای استفاده از آن را بررسی نماییم. سلسلهنشستها؛ مطالعه، شناخت و بررسی کلان موضوعات و مسائل آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت از اصلیترین اهداف این دوره است که در قالب سلسله نشست به مخاطب ارائه میگردد. موضوعاتی از جمله عدالت آموزشی، مسئله هویت، نظام تربیت معلم و... . همایشهای کاربردی؛ برخی نکات و موضوعاتی که باید هر معلم به آن واقف باشد از جمله انتقال مفاهیم، انگیزه در دانشآموز و... اصلی ترین نیاز جامعه گفتمان سازی است. در نگاه اسلام و انقلاب، عنصر و سرمایه اصلی انسان است، و اینکه تعداد محدودی از افراد، هرچند متخصص و دلسوز باشند، امورات مردم را به دست بگیرند و مردم را وارد بازی نکنند، حتی اگر کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، مورد قبول نیست. مردم باید در صحنههای مختلف، در تصمیمگیریها، در اجرای برنامهها و به طور کلی، در پیشبرد جامعه نقش اصلی را ایفا کنند. و این زمانی رخ خواهد داد که از مسائل گوناگون آگاه باشند. مردم نباید از بیرون گود به رخدادهای اجتماعی نگاه کنند، بلکه باید در بطن ماجرا باشند؛ باید مسئله را در مرحله اول بشناسند و سپس به دنبال راهکار آن و عبور از بحران حرکت کنند. به همین دلیل در چهارمین دوره تمنا، علاوه بر مباحث مرتبط با صلاحیت معلمی که نیاز اولیه برای فعلایت در حوزه تربیت دبیر است، سعی داریم کلان موضوعات آموزش و پرورش کشورمان را از دریچهی نظر متفکرین گوناگون نگاه کنیم و مسائل آن را بشناسیم.